Jurnalul.ro Special Au crezut că-i vor convinge pe reprezentanții asociațiilor patronale să iasă în stradă. Cel mai mare miting fără participanți din istoria postdecembristă: Un camion cu un tractor în spate

Au crezut că-i vor convinge pe reprezentanții asociațiilor patronale să iasă în stradă. Cel mai mare miting fără participanți din istoria postdecembristă: Un camion cu un tractor în spate

de Diana Scarlat    |   

Senatoarea Diana Șoșoacă a crezut că va aduna 100.000 de participanți la mitingul din Piața Constituției. Avocatul ei a obținut autorizație pentru 5.000 de participanți, însă încercarea s-a transformat într-un eșec istoric.

Unicul camion care a ajuns la locul protestului, cu un tractor în spate, a devenit imaginea emblematică pentru răspunsul pe care transportatorii și agricultorii l-au transmis întregii clase politice: nu doresc să se asocieze cu un miting electoral. Transportatorii sunt așteptați mâine la o nouă întâlnire cu ministrul Sorin Grindeanu. Singura nemulțumire care a rămas după negocierile anterioare este plafonarea tarifelor pentru polițele RCA. Transportatorii spun că ASF nu a înțeles explicațiile asociațiilor profesionale din acest sector de activitate.

Transportatorii și agricultorii au fost contactați de organizatorii mitingului eșuat din Piața  Constituției, pentru a fi chemați la protest, dar nimeni nu a dat curs invitației. Lângă Parlamentul României, acolo unde avocatul senatoarei Diana Șoșoacă spera să aducă cel puțin 5.000 de protestatari, locul pentru care s-a obținut autorizația de protest a rămas gol. 

Protestatarii au rămas pe pozițiile inițiale, la Afumați, la Craiova și în alte localități, ignorând autorizația luată pentru Piața Constituției.

La această reacție au contribuit și alți factori, pe lângă refuzul de a se asocia cu un partid politic: faptul că s-a aflat intenția de a se redirecționa protestatarii către Piața Victoriei și cerința din partea autorităților ca fiecare protestatar să se înscrie mai întâi pe o listă oficială cu datele personale și cele ale utilajelor. Având datele lor, autoritățile i-ar fi putut identifica imediat pe protestatari, pentru a-i trage la răspundere, dacă mitingul ar fi scăpat de sub control.

Asociațiile patronale, contactate de organizatori

Asociațiile patronale ale transportatorilor nu au dorit să se asocieze în niciun fel cu mitingul pentru care s-a obținut autorizație la Piața Constituției și se pregătesc doar pentru noile discuții cu ministrul Sorin Grindeanu și cu ASF, pentru a rezolva toate problemele care au rămas. 

„Am fost contactați telefonic de persoane care au încercat să ne atragă spre protestul din Piața Constituției, dar nu participăm la proteste politice. Noi am explicat, de la început, că intenția noastră nu este să dăm jos sau să punem guverne. Noi vrem să se rezolve cerințele noastre pertinente, pentru care am propus inclusiv soluții și în mare măsură au fost înțelese și acceptate de autorități”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). 

Reprezentanții transportatorilor mai spun că nici nu s-ar fi ajuns la această situație, dacă secretarul de stat din MT care se ocupă de acest sector economic ar fi luat în considerare tot ceea ce au propus ei, încă din aprilie 2023. Transportatorii sunt șocați și de încercarea partidului Dianei Șoșoacă de a-i atrage către mitingul din Piața Constituției, pentru că dacă ar fi vrut să protesteze în stradă și-ar fi putut obține ei autorizație, așa cum au mai făcut de zeci de ori până acum. Dar nu asta a fost intenția lor.

Conducerea ASF nu a-nțeles cerințele

Ministrul Transporturilor a înțeles și a acceptat tot ce i-au explicat reprezentanții transportatorilor care au mers la discuții săptămâna trecută, dar problemele au apărut la Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF), unde s-a luat o decizie doar pentru o categorie de mașini.

„Cei de la ASF au înțeles greșit solicitările noastre. Nu era vorba doar despre camioane, ci despre toate categoriile auto, inclusiv pentru persoane fizice trebuie să se aplice același principiu. Am luat ca etalon tariful de referință la camioane, pentru că era cel mai scump. Acum așteptăm să ajungem la plafonarea aproape de tariful de referință pentru autobuze, microbuze, autocare, taxiuri și mașini personale. Clasa de bonus-malus, de asemenea, trebuie aplicată la toate categoriile de mașini, pentru că nu vrem să ne trezim că vor încărca persoanele fizice sau celelalte categorii de transporturi cu tarife mult mai mari”, a mai explicat Ștefănescu. 

În urma discuțiilor dintre transportatori și ministrul Sorin Grindeanu, de săptămâna trecută, ASF a adoptat, încă de vineri seara, prima măsură de reducere a prețurilor RCA: prima recomandată pentru camioanele de peste 16 tone în clasa B0 (fără penalizări sau bonusuri) nu va depăși 9.000 de lei. Însă transportatorii - în special COTAR - au cerut încă de anul trecut intervenția statului pentru reducerea tarifelor acestor polițe de asigurare obligatorie pentru absolut toți șoferii din România și pentru toate categoriile de mașini. Același lucru vor cere în continuare și speră ca după noua rundă de discuții, care va avea loc mâine, să se rezolve și această problemă.

Vor rămâne pe poziții protestatarii neafiliați

Dacă toate solicitările își vor găsi soluționare, asociațiile patronale ale transportatorilor nu vor ieși la proteste. Și asociațiile agricultorilor ar putea obține, în negocierile cu ministerul de resort, tot ce au solicitat. Dar mai sunt transportatori și agricultori care au declarat că vor continua să rămână în stradă, cu utilajele, în mai multe locuri din țară, având solicitări suplimentare. Cu aceștia va fi mai greu de negociat, nefiind membrii unor organizații și neavând o listă clară de solicitări care să poată fi negociate cu Executivul.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri