Jurnalul.ro Auto Noul sport național: achiziționarea de mașini la mâna a doua

Noul sport național: achiziționarea de mașini la mâna a doua

Anul 2021 a fost un adevărat front de luptă pentru industria auto la nivel mondial. Una dintre lovituri a venit din partea crizei mondiale de materii prime, care s-a transformat ușor, ușor în criza semiconductorilor.

 

Pentru reînmatriculări (tranzacţii cu maşini SH pe plan intern) 2021 a fost cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 unităţi, cu aproape 20% mai multe decât în 2020. 

În a doua jumătate a anului 2021, producătorii de mașini au început să înregistreze întârzieri ale noilor modele care au ajuns chiar și până la un an. Atunci a fost momentul în care piața de mașini rulate sau second-hand a explodat. Cererea a început să crească, deoarece oamenii nu aveau răbdarea necesară pentru a aștepta un an până la primirea unei comenzi din partea producătorilor. 

Cauza: criza semiconductorilor

Din cauza crizei semiconductorilor, pierderile pe plan mondial vor depăși suma de 200 de milioane de dolari. La nivel mondial vor fi produse cu până la 10 milioane de mașini mai puține față de ce era programat. Astfel, piața auto second-hand se confruntă cu o problemă similară, deoarece din cauza întârzierilor proprietarii aleg să nu mai introducă mașinile vechi în circuitul de vânzare a autoturismelor rulate, iar piața nu este alimentată. Acest factor a dus la creșterea cererii din partea clienților și automat la creșterea prețurilor pentru mașinile second-hand. 

Conform unei analize pe 6 luni a Autovit.ro, creșterea prețurilor a oscilat între 14% pentru mașinile pe motorină și 17,5% pentru mașinile pe benzină. Aceste procente reprezintă o creștere a prețurilor cu până la 2.694 de euro pentru o mașină rulată, cu motor pe combustie. Nici mașinile electrice nu au scăpat de acest efect al crizei semiconductorilor. Inclusiv prețul acestora în materie de piață second-hand a crescut cu până la 8%. Astfel, o mașină electrică care în 2020 costa 34.000 de euro, în 2021 prețul acesteia putea ajunge până la 36.681 de euro.

Paradox: Se cumpără mașini SH mai scumpe decât cele noi

Piața mașinilor rulate cu proveniență din import a crescut de la 381.495 de unități în anul 2020, la aproximativ 400.000 de unități în 2021. Această piață este influențată foarte mult și de preferințele oamenilor, care de multe ori aleg varianta de a cumpăra o mașină rulată din simplul fapt că nu își pot permite modelul respectiv nou. Aceștia preferă un autoturism premium rulat, ale cărui taxe de întreținere și procentul de poluare sunt mult mai mari, în detrimentul unei mașini din clasa medie, al cărei preț de multe ori poate fi mai mic decât în cazul celor second-hand. „De foarte multe ori, preţul maşinilor second-hand este mult mai mare decât preţul unei maşini noi, pentru că de foarte multe ori cei care cumpără mașini aleg modele care sunt mai scumpe și nu e neapărat o problemă de buget, este o problemă și de opțiune a celui care cumpără mașina, în funcție de marcă, de brand”, a declarat ministrul Mediului, Tanczos Barna. 

Piața mașinilor noi, în declin

Piața autoturismelor noi a reușit cu greu să ajungă la suma de 16.000 de unități în cea mai bună lună a anului 2021. La nivel procentual, înmatricularea mașinilor noi a înregistrat în 2021 o scădere de 22% față de anul precedent, însă în 2022 se așteaptă o creștere de până la 15%, deoarece livrările deja plasate sunt programate pentru anul în curs. Liderul detașat în preferințele românilor la capitolul de autovehicule noi este Dacia, care a înregistrat 34.778 de unități vândute.

27% din cumpărătorii de mașini noi din România au preferat marca Dacia

655.804 mașini second hand au fost tranzacționate anul trecut în România

Material realizat în colaborare cu revista Capital

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri