Jurnalul.ro Special Orașele vor cumpăra doar autobuze electrice

Orașele vor cumpăra doar autobuze electrice

de Adrian Stoica    |   

După ce eurodeputații au votat propunerea Comisiei Europene de a se interzice, începând cu anul 2035, vânzarea automobilelor echipate cu motoare termice, executivul comunitar vrea să impună norme mult mai restrictive și în ceea ce privește emisiile de CO2 pentru vehiculele grele.

 

Statisticile arată că autobuzele urbane, autobuzele de cursă lungă și camioanele sunt responsabile de peste 6% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) ale UE și pentru mai mult de 25% din emisiile de GES din transportul rutier. Noile ținte propuse ar trebui să intre în vigoare în 2030, potrivit Comisiei Europene. Care vor fi însă costurile acestei noi politici pe care o pregătește Bruxelles-ul încă nu știm, dar cu siguranță că ele vor ajunge să fie suportate de consumatorii finali. Este de așteptat ca odată cu ecologizarea transportului în țările UE, pe teritoriul său să nu mai fie permisă intrarea vehiculelor grele din țările non-UE care nu respectă această condiție sau să fie percepute niște taxe speciale, astfel încât să se asigure o concurență loială între transportatori.

Comisia propune introducerea treptată a unor standarde mai stricte de emisii de CO2 pentru aproape toate mașinile grele noi, comparativ cu nivelurile din 2019. Astfel, se propune reducerea emisiilor cu 45% din 2030, cu 65% din 2035 și cu 90% din 2040. Pentru a stimula implementarea mai rapidă a autobuzelor cu emisii zero în orașe, Comisia a propus ca toate autobuzele urbane noi să aibă emisii zero începând cu 2030.

 

Aer curat și sănătate mai bună

 

În conformitate cu obiectivele Acordului ecologic european (Green Deal) și REPowerEU, această propunere va avea, de asemenea, un impact pozitiv asupra tranziției energetice, prin reducerea cererii de combustibili fosili importați și prin creșterea economiilor de energie și a eficienței în sectorul transporturilor din UE, potrivit executivului comunitar. Aceste măsuri vor oferi beneficii operatorilor și utilizatorilor de transport europeni prin reducerea costurilor cu combustibilul, îmbunătățirea calității aerului și a sănătății europenilor, în special în orașe. UE este lider de piață în producția de camioane și autobuze, iar noile standardele de mediu oferă un semnal clar pe termen lung pentru a ghida investițiile spre tehnologii inovatoare cu emisii zero și pentru a stimula dezvoltarea infrastructurii de alimentare electrică și cu combustibili alternativi.

 

Emisiile au crescut în ultimii 10 ani

 

Emisiile din sectorul transportului greu au crescut permanent începând cu 2014, cu excepția anului 2020 când, din cauza pandemiei de COVID-19, activitatea economică s-a redus considerabil. În special, în sectorul transportului de mărfuri, emisiile cresc rapid, din cauza cererii tot mai mari pentru transportul rutier. În 2019, emisiile de marfă au fost cu 44% mai mari decât emisiile din sectorul aviației și cu 37% mai mari decât emisiile din transportul maritim, arată Comisia Europeană. Majoritatea vehiculelor grele din flota UE (99%) funcționează în prezent cu motoare cu ardere internă, alimentate în mare parte cu combustibili fosili, cum ar fi motorina. Acest lucru se adaugă la dependența energetică a UE și la volatilitatea actuală a pieței de energie.

 

Standardele actuale privind emisiile din transportul greu datează din 2019, dar nu mai sunt în conformitate cu obiectivele UE în materie de climă. Legislația în vigoare nu oferă investitorilor un semnal suficient de clar și pe termen lung și nu reflectă noua realitate din sectorul energetic și evoluțiile rapide din industria producătoare de vehicule grele la nivel global. 

 

80% din poluarea aerului din capitala României provine din traficul rutier, potrivit Raportului de Cercetare privind Starea Mediului din București publicat în primăvara anului trecut.

 

Infrastructura pentru combustibili alternativi, în pregătire

 

Noile standarde de CO2 propuse sunt în conformitate cu ambițiile sporite ale UE în materie de climă, cu pachetul „Fit for 55” și cu Acordul de la Paris. Pentru a sprijini această propunere, investițiile trebuie direcționate către vehicule cu emisii zero și către infrastructura de reîncărcare și realimentare, iar Comisia a propus deja un nou Regulament privind infrastructura pentru combustibilii alternativi. El se află încă în faza negocierilor cu Parlamentul European, dar odată adoptat, va impune reguli clare pentru instalarea punctelor de reîncărcare și realimentare. Acestea prevăd instalarea de puncte la intervale regulate pe autostrăzile principale: la fiecare 60 de kilometri pentru încărcarea electrică și la fiecare 150 de kilometri pentru alimentarea cu hidrogen.

Subiecte în articol: orase Comisia Europeana
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri