Jurnalul.ro Special Anchete Ministerul Finanțelor a dat 2 milioane să se promoveze pe Facebook, în plină austeritate. Țara arde - stăpânul bugetului își face manual de identitate vizuală și toacă banii pe click-uri

Ministerul Finanțelor a dat 2 milioane să se promoveze pe Facebook, în plină austeritate. Țara arde - stăpânul bugetului își face manual de identitate vizuală și toacă banii pe click-uri

de Ion Alexandru    |   

Vara anului 2023 a fost marcată de adoptarea de către Guvernul Ciolacu a unei ordonanțe de urgență care viza limitarea cheltuielilor bugetare.

Măsurile au mers până la interzicerea achizitiei de mașini la stat sau la organizarea unor evenimente de către primării. În acest timp, Ministerul Finanțelor a pus la bătaie aproape 2 milioane de lei pentru a se promova pe rețelele de socializare. Au fost contractate servicii de preluare a postărilor pe Facebook, Instagram, Twitter și YouTube, la care se adaugă materiale promoționale – inclusiv suporturi pentru pahare, pixuri și stilouri sau calendare, precum și servicii de creare a unor manuale de identitate vizuală pentru programele de emitere a titlurilor de stat.

Afacerea în discuție este una din vara anului trecut, însă de existența ei Ministerul Finanțelor Publice a făcut vorbire la începutul lunii curente, când pe portalul SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) a fost publicat un anunț de atribuire a unor acorduri-cadru în acest sens. Astfel, în 18 februarie 2023, instituția condusă de Marcel Boloș a scos la licitație un contract-cadru care viza achiziția de „servicii de creație grafică, furnizarea de materiale de promovare a activității Ministerului Finanțelor și prestarea de servicii de promovare pe conturile de social-media”.

Al treilea și cel mai interesant lot al acestei afaceri este Lotul II, care vizează „servicii de promovare a conturilor de social media și a site-ului Ministerului Finanțelor”. Potrivit caietului de sarcini care stă la baza atribuirii acestui lot, aceste servicii „vor contribui la informarea și la conștientizarea cetățenilor cu privire la programele derulate de instituție”. În documentul citat, se precizează și că „promovarea acestor programe urmărește informarea corectă, constantă, cu privire la obiectivele Ministerului Finanțelor, la rolul acestuia în realizarea programelor naționale, la măsurile de susținere a economiei și stimulare a investițiilor, situația bugetului consolidat, avantajele subscrierii la titluri de stat, precum și la educația financiară, având ca scop menținerea unei relații pe termen lung cu cetățenii și mediul de afaceri”.

Angajații lui Boloș vor accesări și vizualizări

Serviciile de promovare pe platformele de social-media, pentru popularizarea conturilor de socializare ale Ministerului Finanțelor vizează „creșterea numărului de urmăritori, vizualizări și aprecieri pentru platformele Facebook, Instagram, Twitter (actualul «X» - n.red.) și YouTube”, se arată în documentația citată. Pentru Facebook și Instagram, Ministerul Finanțelor dorea promovarea postărilor 7 zile din 7, cu un impact de minimum 2.000 de persoane pe zi. Pentru Twitter, se urmărea promovarea lunară cu modului „promote”, preluarea automată a primelor zece twitte-uri ale contului Ministerului Finanțelor, cu un număr de 10 urmăritori noi. Iat pentru YouTube, se dorea creșterea numărului de vizualizări ale videoclipurilor promovate, cu minimum 1.000 de vizualizări pe videoclip. 

Pentru aceste servicii, Ministerul Finanțelor a pus la bătaie un buget de 87.000 de lei fără TVA, respectiv 103.530 de lei cu TVA inclusă. La procedura de licitație, au fost primite două oferte, în cele din urmă contractul-cadru fiind încheiat, la data de 26 iulie 2023, cu SC Noise Group SRL, pentru suma de 103.101,6 lei cu tot cu TVA (21.041,1 euro).

SC Noise Group SRL este o companie deținută de o anume Georgiana Stoica, din Craiova, firmă care a mai derulat contracte pe bani publici cu Universitatea de Vest din Timișoara, Autoritatea pentru Digitalizarea României, Nuclearelectrica, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării, Ministerul Agriculturii, Primăria Oradea, Registrul Comerțului și Ministerul Energiei.

Mape, agende, stilouri, calendare și suporturi pentru pahare

Lotul al doilea pe care l-a contractat Ministerul Finanțelor vizează achiziția de materiale de promovare. Pentru acest lot, autoritatea contractantă a pus la bătaie un buget estimat inițial la 480.360 de lei fără TVA, respectiv la 532.592,4 lei cu TVA inclusă (106.855,6 euro).

Este vorba despre 10 Spidere, 30 de roll-up-uro, despre 600 de broșuri, despre 1.000 de pliante, despre 1.000 de afișe, despre 600 de reviste/ cataloage, despre 1.000 de agende, despre 1.600 de seturi de pixuri și stilouri, despre 600 de mape de prezentare pentru documente, despre 1.000 de blocnotesuri, despre 1.000 de suporturi pentru pahare și despre 400 de calendare.

Pentru toate acestea, a fost, de asemenea, organizată o licitație deschisă, iar, la data de 10 iulie 2023, Ministerul Finanțelor a încheiat un contract în valoare de 234.900 de lei fără TVA, respectiv de 279.531 de lei cu TVA inclusă (57.047,1 euro). Afacerea a fost adjudecată de către compania SC Top Line Creative SRL.

1,1 milioane de lei pentru crearea manualelor de identitate vizuală

Primul și cel mai costisitor lot al acestui contract-cadru este cel care se referă la servicii de creație și de execuție grafică. Aici intra crearea unui manual de identitate vizuală pentru programul „Tezaur” și a unui manual de identitate vizuală pentru programul „Fidelis”. Cele două programe reprezintă campanii de achiziție a unor titluri de stat de către cetățeni, atât în lei, cât și în euro.

De asemenea, lotul mai conține și crearea și execuția grafică a unor materiale de promovare, realizarea a 60 de videoclipuri cu voice over cu durata de 30 de secunde și realizarea a altor 20 de videoclipuri cu voice over cu durata de două minute fiecare.

Pentru acest lot, Ministerul Finanțelor a pus la bătaie un buget estimat inițial la 1.337.760 de lei fără TVA, respectiv de 1.591.934,4 lei cu TVA inclusă. Contractul a fost atribuit, la data de 26 iunie 2023, companiei SC Glitch Shop SRL, pentru un cost final negociat de 920.122 de lei fără TVA, respectiv de 1.094.945,2 lei cu TVA inclusă (223.458,2 euro).

Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), compania adjudecătoare se ocupă cu publicitatea și este deținută de un anume Dan Stănescu. Firma a fost implicată, anul trecut, într-o campanie derulată de ONG-ul MozaiQ, pentru promovarea parteneriatului civil între persoanele de același sex, care a avut loc în București, Cluj, Iași și Constanța.

Cele trei loturi atribuite de Ministerul Finanțelor pentru aceste servicii de promovare se ridică la 1.477.577,8 lei cu TVA (301.546,6 euro), instituția condusă de Marcel Boloș fiind dispusă, inițial, să cheltuie 1.973.882,4 lei cu TVA (402.833,14 euro). Afacerea a fost parafată chiar în timp ce Guvernul Ciolacu adopta ordonanța austerității bugetare.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri