Jurnalul.ro Auto Oxigen şi prima înmatriculare. Ce taxe ar putea apărea

Oxigen şi prima înmatriculare. Ce taxe ar putea apărea

de Cătălin F. Vărzaru    |   

Din luna martie a anului 2020 intră în vigoare Taxa Oxigen. Aceasta se va aplica maşinilor care circulă prin Bucureşti şi va aduce cu ea o interdicţie a unor tipuri de vehicule. Potrivit deciziilor CGMB, maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 nu vor mai avea acces în oraş, iar cele Euro 3 vor fi interzise din 2024. Din martie, autoturismele dotate cu Euro 3 vor trebui să plătească o taxă de 5 lei pentru o zi, 100 de lei pentru o lună, 450 de lei pentru 6 luni şi 700 de lei pentru un an. Restricţia se va aplica de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00. Autoturismele Euro 3 dotate cu instalaţie GPL vor fi scutite de această taxă pe considerentul că gazul lichefiat este mai puţin poluant decât benzina. Din 2021 taxa va fi aplicată şi automobilelor care sunt echipate cu motare Euro 4. Taxa va fi de 5 lei pentru o zi, 80 de lei pentru o lună, 350 de lei pentru 6 luni şi 500 de lei pentru un an. Sunt exceptate de la aplicarea taxei automobilele cu norma Euro 5, Euro 6 şi cele destinate serviciilor publice. Hotărârea prevede amenzi între 1.500 şi 2.000 de lei pentru cei care sunt obligaţi să plătească taxa şi nu o fac. Poliţiştii locali, cei care activează în cadrul Brigăzii Rutiere, dar şi împuterniciţii direcți ai Primăriei pot să aplice amenda. Verificările vor fi realizate prin sisteme video, inexistente deocamdată în Bucureşti, pentru a verifica automat plata taxei, ori direct în trafic de către cei care pot aplica legal amenda. Aceasta nu este singura taxă care ar putea apărea în 2020. Nu este exclusă aparţia unei taxe de poluare instituite la nivel naţional de către Guvern. Premierul Ludovic Orban anunţa, la puţin timp după preluarea mandatului, că Guvernul vrea să introducă o „taxă de poluare“ pentru autoturismele aflate la prima înmatriculare. Cât de mare va fi această taxa şi cum se va calcula depinde, ca principiu, de cât de poluant este automobilul nou, sau second-hand, supus primei înmatriculări pe teritoriul României. „Cred că ea trebuie să fie concepută ca taxă de poluare şi cuantumul taxei să depindă de cantitatea de noxe eliberate în atmosferă. Formulele care au fost încercate au intrat în contradicţie cu reglementările la nivel european. Se ştie că taxele indirecte trebuie să respecte reglementările europene. Această taxă poate fi gândită şi ca un impozit pe proprietate variabil, dar şi aici există riscul să încălcăm principiul că o taxă depinde de valoarea unui bun”, a spunea Orban.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri