Motivația acestei achiziții este că, „în contextul actual de securitate regională”, a crescut probabilitatea comiterii unor astfel de atacuri. La fiecare poartă de acces, vor fi montați bolarzi retractabili, capabili să se ridice până la o înălțime de 1,5 metri în caz de urgență. Aceștia vor fi capabili să oprească pătrunderea forțată a oricărui vehicul, cu masa de 7,5 tone, la o viteză de 80 de kilometri pe oră.
Administrația Prezidențială a făcut cunoscut, prin intermediul unui anunț publicat pe SEAP la data de 8 iunie 2023, că intenționează să achiziționeze servicii de proiectare, execuție și instalare a unui sistem de bariere de securitate împotriva autoturismelor ostile, destinat punctelor de control acces auto în obiectivul Complexul Palatul Cotroceni. Iar, pentru această investiție, Președinția pune la bătaie un buget estimat de 3.277.310,93 lei fără TVA, adică de 3.900.000 de lei cu TVA inclusă (795.918,4 euro).
„În baza atribuțiilor și competențelor specifice, structurile de specialitate ale Administrației Prezidențiale și ale Serviciului de Protecție și Pază organizează și desfășoară proiecte de management al riscurilor de securitate fizică pentru Compexul Palatul Cotroceni, pe baza cărora sunt dimensionate și implementate măsurile de securitate de natură tehnică destinate să mențină riscurile identificate la un nivel rezidual acceptabil”, se precizează în caietul de sarcini care stă la baza acestei achiziții.
Astfel, în documentul citat se arată că „în acest context, în cursul anului 2022, la reluarea analizei de risc de securitate fizică, pe fondul deteriorării climatului regional de securitate și stabilitate, s-a constatat o creștere semnificativă a probabilității de manifestare a unor amenințări generate de utilizarea autovehiculelor ostile pentru forțarea pătrunderii în Complexul Palatul Cotroceni și provocarea de incidente de securitate care pot afecta paza și protecția obiectivului și a demnitarilor care își desfășoară activitatea în interiorul acestuia, precum și securitatea personalului Administrației Prezidențiale și al Muzeului Național Cotroceni. De asemenea, aceste potențiale pericole ale manifestării acestui tip de amenințare constau în distrugeri sau pagube materiale semnificative, inclusiv la adresa valorilor de patrimoniu sau a elementelor de infrastructură critică din cadrul Palatului Cotroceni”.
Toate cele cinci porți vor fi securizate
Concret, execuția și instalarea echipamentelor aferente acestui sistem de bariere de securitate împotriva autovehiculelor ostile este format din cinci subsisteme destinate tuturor celor cinci puncte de control acces auto de la porțile Marinescu, leu, Panduri, Ana Davola și Botanică.
Barierele vor asigura protecția la impactul autovehiculelor ostile, vor putea fi comandate și controlate din punctele de control acces auto de către personalul SPP prin același tip de sistem de comandă și control și vor semnaliza starea de funcționare și de operativitate a fiecărui sistem, atât local, cât și în dispeceratul central al Palatului Cotroceni. De asemenea, sistemul va funcționa la un regim intens, 24 de ore pe zi, 7 zile din 7, asigurând totodată funcția de protecție, inclusiv în caz de defecțiuni. Aceste bariere trebuie să fie prevăzute cu sisteme și mecanisme care să prevină acționarea accidentală a sistemului și care să permită deblocarea manuală de urgență, în cazul întreruperii alimentării cu energie electrică.
Cele cinci seturi complet funcționale conțin elemente de blocare de tip bolarzi retractabili mobili, cu urcare și coborâre până la o înălțime de cel puțin 1,3 metri și cel mult 1,5 metri. Bolarzii vor putea fi acționați prin comandă electrică și agregat hidraulic. Sistemele vor fi prevăzute cu posibilitatea de ridicare rapidă, în maximum 3 secunde, pentru contracararea unor situații iminente de atac cu mașini ostile. Fiecare element trebuie să asigure o rezistență la energia de impact cinetic de cel puțin 1852 kJ, adică 7,5 tone masă la o viteză de 80 de kilometri la oră și șasiu pe roată de 100 kN.
Cum vor funcționa barierele
Bolarzii retractabili vor avea diametru, de 40 milimetri, vor fi din oțel, cu înălțimea de blocare de 1,2 metri. Aceștia vor fi prevăzuți cu manșoane din oțel inoxidabil. Fiecare bolard va fi inclus într-un sistem circular de iluminare tip LED de culoare roșie sau galbenă și vor rezista la acțiuni de vandalizare sau sabotaj.
Cum vor funcționa aceste sisteme de blocare? Aflăm tot din documentația de atribuire. Astfel, bolarzii trebuie să se ridice în maximum 6 secunde și să coboare în maximum 4 secunde. De aaemenea, se vor ridica în maximum 3 secunde de la acționare în caz de urgență. Sistemul va fi, de asemenea, prevăzut cu gard electric de protecție, va cântări 1,3 tone fiecare și va fi montat 7m fundație de beton armat.
De această achiziție, principalul responsabil este consilierul prezidențial George Vladimir Duhan. Companiile interesate să furnizeze Președinției acest sistem trebuie să depună ofertele până cel târziu 3 iulie 2023. Ofertele vor fi deschise în aceeași zi. Modalitatea aleasă pentru atribuirea contractului este procedura simplificată de selecție de oferte, iar criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate-preț.
Ambasada Federației Ruse a fost, anul trecut, ținta unui astfel de atac cu mașină. Și la Senat a fost lovită poarta
Teama că, odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, Palatul Cotroceni ar putea fi ținta unor atacuri cu mașini ostile reprezintă o noutate în peisajul românesc. În București a avut, într-adevăr, loc un atac de genul celui preconizat de Administrația Prezidențială, după invadarea Ucrainei de către Rusia, însă ținta a fost chiar sediul Ambasadei Federației Ruse la București. S-a întâmplat în 6 aprilie 2022, când Bogdan Drăghici, președintele Asociației TATA, a intrat frontal cu mașina în gardul Ambasadei Rusiei. Autoturismul a luat foc, iar șoferul și-a pierdut viața. Cu două zile înainte, Bogdan Drăghici a postat pe contul său de Facebook un mesaj de susținere a Ucrainei, iar o zi mai târziu, a fost condamnat la închisoare într-un dosar în care era acuzat că și-a abuzat sexual propria fiică.
Tot anul trecut, în 10 noiembrie, un șofer a intrat cu mașina în porțile de acces ale Senatului, de la Palatul Parlamentului. Șoferul a manevrat mașina cu spatele și a lovit poarta respectivă.
Un incident cu „mașină ostilă” a avut loc și în 13 ianuarie 2016, când un alt șofer a pătruns cu autoturismul pe spațiul verde din fața sediului Guvernului, lovind un copac. Mașina s-a oprit în porțile de acces de la intrarea în curtea Palatului Victoria.