Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Pandemia ne-a răsturnat obiceiurile de consum

Pandemia ne-a răsturnat obiceiurile de consum

de Valentin Gros    |   

Criza COVID-19 a făcut ca evoluția afacerilor din comerțul cu ridicata să fie mult mai slabă, după cum arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). În anul pandemiei, aceste afaceri au crescut, dar într-un ritm de 3 ori mai slab decât în 2019. Românii au redus puternic cheltuielile la alimente, băuturi și țigări. Dar în același timp, se remarcă un salt impresionant la sumele alocate pentru echipament informatic şi de telecomunicaţii (telefoane inteligente, laptopuri, tablete etc.).

Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în primele 11 luni din 2020, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 2,3%, față de aceeași perioadă a din 2019.

Anul precedent, în același interval de timp, așadar în ianuarie – noiembrie 2019 comparativ cu ianuarie – noiembrie 2018, creșterea a fost de 6,2%, de aproape 3 ori mai mare, potrivit INS. Aceasta în condițiile în care evoluțiile au fost mai slabe, în 2020 decât în anul anterior, în special la produsele cu volum mare de vânzare. La comerţul cu ridicata al produselor agricole brute şi al animalelor vii, în primele 11 luni din 2019 a fost înregistrată o majorare de 3,3%, după care anul trecut în aceeași perioadă a intervenit o majorare puțin mai accentuată, de 3,7%. La produse alimentare, băuturi și tutun, creșterea s-a atenuat, de la 6,2% în 2019 la 1,4% în 2020, cu alte cuvinte evoluția a fost de peste 4 ori mai slabă.

Declin la cosmetice

În ce privește comerţul cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare, creșterea afacerilor a scăzut la jumătate, de la 11,2% la 5,4%. La această categorie intră detergenții, săpunul, pasta de dinți, cosmeticele, în general toate articolele de igienă și alte consumabile. În schimb, la comerţul cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii, evoluția a fost una spectaculoasă, de la un avans de 8,8% în ianuarie – noiembrie 2019 față de ianuarie – noiembrie 2018 până la 21,4%, creștere în 2020 față de 2019, deci practic a intervenit o dublare. La categoria alte maşini, echipamente şi furnituri, după creșterea de 8,3% din 2019 a urmat o scădere de 4,2% în 2020.

Intermedierea a căzut

Referitor la secțiunea „comerţ cu ridicata specializat al altor produse”, cifra de afaceri a urcat cu 3,3% în primele 11 luni din 2019 pentru ca apoi, în primele 11 luni din 2020, să se înregistreze un salt puțin mai mare, de 4,7%. Creșterea afacerilor la categoria „comerţ cu ridicata nespecializat” a scăzut de la 10,3% în 2019 la 7% în 2020. Activităţile de intermediere în comerţul cu ridicata au avut aceeași evoluție în ambele perioade comparate, diminuare de 7,2%.

 

România și Danemarca sunt țările UE care au înregistrat cea mai mare creștere a importurilor de laptopuri în primele 7 luni ale anului trecut, 38% fiecare, potrivit asociației de profil InfoCons.

 

Importurile au continuat să crească, dar mai lent

Deși românii au cheltuit mai puțini bani pe mâncare, băuturi și tutun, importurile la aceste produse au crescut, dar într-un ritm mai lent, comparativ cu anul trecut. Astfel, conform INS, în primele 11 luni din 2020, importurile la alimente și animale vii au urcat cu 6,1% față de perioada similară a anului precedent, până la 6,5 miliarde de euro. În 2019, creșterea a fost mai pronunțată, de 10,8%. De asemenea, la băuturi și tutun, în intervalul ianuarie – noiembrie 2020 a intervenit o majorare de 0,4%, până la 673 milioane de euro, după ce în ianuarie – noiembrie 2019, majorarea a fost de 3,1%, așadar de 8 ori mai mare.

TABEL

Evoluțiile afacerilor comparativ cu perioada similară a anului precedent

 

Ianuarie – noiembrie 2019

Ianuarie – noiembrie 2020

Comerțul cu ridicata total

+6,2%

+2,3%

Activităţi de intermediere în comerţul cu ridicata

-7,2%

-7,2%

Comerţ cu ridicata al produselor agricole brute şi al

animalelor vii

+3,3%

+3,7%

Comerţ cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor şi

al tutunului

+6,2%

+1,4%

Comerţ cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele

alimentare

+11,2%

+5,4%

Comerţ cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii

+8,8%

+21,4%

Comerţ cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri

+8,3%

-4,2%

Comerţ cu ridicata specializat al altor produse

+3,3%

+4,7%

Comerţ cu ridicata nespecializat

+10,3%

+7,0%

Sursa: INS

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri