Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Parlamentul European face loc taxării la kilometru, care va fi de 10 ori mai scumpă pentru transportatori 

Parlamentul European face loc taxării la kilometru, care va fi de 10 ori mai scumpă pentru transportatori 

de Adrian Stoica    |   

Vinietele vor fi eliminate treptat pentru transportul greu, ele urmând să fie înlocuite cu taxarea în funcție de distanță, dar ratele de taxare vor fi stabilite și în funcție de emisiile de CO2.

Deciziile au fost luate la sfârșitul săptămânii trecute de către Parlamentul UE, iar guvernele țărilor membre vor avea câțiva ani la dispoziție pentru a se conforma noilor reguli. Ele însă vor duce la o scumpire masivă a taxei pentru transportatori, iar acest lucru va însemna, în final, produse mai scumpe. Ideea taxării după distanță nu este o noutate pentru români, ea fiind lansată în spațiul public în vara anului 2021, de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, el dorind introducerea sistemului din 2024.

Conform noilor reguli adoptate de europarlamentari, taxa rutieră pentru mașinile de tonaj mare va trece de la tariful bazat pe timp la cel bazat pe distanță, ceea ce face ca principiile „poluatorul plătește” să funcționeze mai bine. Parlamentul European a dat undă verde guvernelor UE pentru actualizarea regulilor care definesc taxele pe care statele membre le pot impune camioanelor, TIR-urilor, autobuzelor și furgonetelor. Drumurile care fac obiectul eliminării treptate reprezintă principalele rute pe care se derulează cea mai mare parte a tranzitului internațional al vehiculelor comerciale (rețeaua TEN-T). 

Taxe, în loc de viniete

Conform celor votate de eurodeputați, statele membre vor elimina treptat vinietele pentru vehicule în termen de opt ani de la intrarea în vigoare a noilor reguli și vor începe taxarea bazată pe distanță. Cu toate acestea, statele membre vor putea, în continuare, să păstreze vinieta în cazuri justificate în mod corespunzător, cum ar fi cazurile de densitate scăzută a populației sau cazul în care o vinietă se aplică unei secțiuni limitate de drum, dar totul după notificarea în prealabil a Comisiei Europene. Statele membre vor avea, de asemenea, opțiunea de a institui un sistem combinat de taxare pentru vehiculele grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, care ar reuni elemente legate de distanță și de durată și va permite punerea în aplicare deplină a principiilor „utilizatorul plătește” și „poluatorul plătește”. 

Taxe mai ecologice

Pentru a încuraja utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor mai ecologice, țările UE vor trebui să stabilească taxarea ținând cont și de emisiile de CO2 în cazul camioanelor, TIR-urilor și autobuzelor, iar în cazul camionetelor și microbuzelor - în funcție de performanțele de mediu (norma EURO). De asemenea, vor trebui să reducă în mod considerabil tarifele pentru vehiculele cu emisii zero sau scăzute.

Intre linii

La trei ani de la intrarea în vigoare a noilor reguli, statele membre vor face publice rapoarte cu privire la taxele de drumuri percepute pe teritoriul lor, inclusiv informații despre modul în care folosesc aceste venituri.

Taxarea după kilometru, de 10 ori mai scumpă

Schimbarea modului de taxare a autovehiculelor mari nu este însă bine văzută de transportatori. Ei spun că noul sistem va duce la creșterea taxării, iar efectul va fi scumpirea mărfurilor. În prezent, vinieta pentru un camion costă la noi 1.240 de euro/an, dar taxarea la kilometru va duce la scumpirea de 10 ori a acesteia, odată cu intrarea în vigoare a noii directive, susține Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, și asta în timp ce condițiile de trafic nu se vor schimba. El spune că la taxe egale, transportatorii români ar trebui să beneficieze de aceleași condiții precum cei din Occident. Prima țară din UE unde s-a implementat deja noul sistem este Austria, dar acolo timpul de parcurgere a unui kilometru de șosea este de două ori mai mic decât în România, a mai adăugat Augustin Hagiu.

Alimentele, printre produsele cele mai afectate

Pe de altă parte, și Dragoș Frumosu, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară (SINDALIMENTA), susține că noile norme vor avea un impact puternic asupra prețului la alimente. Deși recunoaște necesitatea impunerii unor măsuri care să ducă la diminuarea emisiilor de noxe, Dragoș Frumosu este de părere însă că aceste măsuri trebuie bine cântărite, pentru că dacă ele duc la scumpirea mâncării, sunt contraproductive. O țară cum este România, unde importurile de alimente asigură cea mai mare parte a consumului populației, va fi direct lovită de scumpirea transporturilor, a mai spus reprezentantul SINDALIMENTA.

Noua Directivă intră în vigoare după publicarea în Jurnalul Oficial al UE

În noiembrie 2021, Consiliul Europei a dat undă verde pentru o revizuire a normelor privind taxarea vehiculelor grele pentru utilizarea anumitor infrastructuri rutiere stabilite prin Directiva privind eurovinieta. Actul legislativ revizuit urmărește să favorizeze un transport mai ecologic și mai eficient, iar noua schemă privind abordarea emisiilor de CO2 pentru a reduce amprenta de carbon a sectorului este în conformitate cu Pactul verde european și cu Acordul de la Paris. Odată adoptată și de Parlamentul European, noua directiva va intra în vigoare după ce va fi publicată în Jurnalul Oficial al UE.

„Această măsură impusă va duce la scumpirea de circa 10 ori a transportului. Acum, pentru un camion se plătește o vinietă de 1.240 de euro/an, fiind stabilită la nivelul UE o valoare minimă a vinietei sub care nu poți coborî, iar odată cu noile norme se va ajunge la 10.000 euro/an-12.000 de euro/an, având în vedere că la noi un camion parcurge anual în jur de 100.000 de kilometri. Vă dau garantat. Dar vom continua să circulăm pe aceleași drumuri proaste, supraaglomerate, deși la taxe egale ar trebui să avem condiții egale de trafic cu colegii din vest”.

Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport

 

„Schimbarea modului de stabilire a vinietei stabilită acum de Parlamentul European va duce la o scumpire masivă a transportului rutier, ceea ce se va traduce prin prețuri mai mari la mărfuri. În acest moment, pe fondul scumpirilor agresive și ținând cont de puterea de cumpărare a românilor, țara noastră nu este pregătită să suporte o astfel de măsură. Va trebui, bineînțeles, să aplicăm viitoarea directivă europeană, dar ar trebui să o aplicăm în perioada finală a timpului acordat pentru armonizarea legislației naționale, astfel încât să ne pregătim cât mai bine și impactul să poată fi unul suportabil pentru oameni”. 

Dragoș Frumosu, președintele SINDALIMENTA

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri