Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Paştele, o afacere de peste 250 milioane de euro

Paştele, o afacere de peste 250 milioane de euro

de Daniela Ivan    |   

Românii au golit şi anul acesta rafturile magazinelor din dorinţa de a avea un Paşte cât mai îmbelşugat. Marii câştigătorii sunt comercianţii, crescătorii de oi şi păsări, dar şi producătorii de vinuri, de pască şi cozonaci. Afacerile cumulate ale acestora se ridică la 152 milioane de euro. Profiturile înfloresc şi pentru vânzătorii şi producătorii de haine, încălţăminte sau alte obiecte care se oferă cadou celor dragi. Estimările arată că românii dau în jur de 111 milioane de euro pe micile plăceri pe care şi le oferă în perioada Sărbătorilor Pascale. Cu toate astea, mai mult de jumătate dintre noi consideră că această sărbătoare îi împinge să cheltuiască prea mulţi bani, iar 33% sunt de părere că petrec prea mult timp în magazine pentru cumpărături în această perioadă, potrivit unui sondaj realizat de iSense Solut

Mielul: 48 milioane de euro

Oierii au sacrificat pentru perioada Paştelui aproximativ un milion de miei, potrivit estimărilor Asociaţiei Oilor de Munte. Este singura perioadă a anului în care oierii câştigă ceva bani de pe piaţa locală având în vedere că România nu are tradiția consumului de carne de oaie, ceea ce face ca vânzările să fie dispersate și nesemnificative. “Carnea de oaie românească este probabil cea mai bine cotată carne în țările orientale, cu tradiţie pentru consumul acestei cărni şi, din păcate, cea mai mare parte din oaia românească pleacă, astăzi, la export”, spune Constanţa Ştefan, preşedinte Asociaţia Oilor de Munte. Preţurile au rămas la nivelul anului trecut, adică în viu, prețul este în jur de 10-11 lei kilogramul, iar carnea carcasă se vinde cu preţuri între 23-25 de lei. Dacă luăm în calcul că un miel mediu are 10 kg, asta  înseamnă că oierii câştigă în jur de 110 milioane de lei din vânzarea în viu a celor un milion de miei sacrificaţi. Adică în jur de 24 milioane de euro. Şi comercianţii care se ocupă de tăierea, tranşarea şi comercializarea mieilor câştigă tot cât oierii. Una peste alta, afacerea “mielul” se ridică la peste 48 milioane de euro.

Ouă: 16 milioane de euro

Crescătorii de păsări vând între 180-200 de milioane de ouă la nivel național în luna în care sărbătorim Paștele, adică dublu comparativ cu o lună normală. Ca termen de comparație, în luna anterioară Paștelui se vând aproximativ 100 de milioane de ouă, iar în lunile de după Paște, atunci când începem să luăm ouă de la bunica de la țară, consumul de ouă din magazinele mari scade semnificativ, ajungând undeva între 60 şi 70 milioane de bucăți/lună, spun producătorii din Cooperativa Ţara Mea. Vestea bună este că în acest an preţul ouălor nu creşte de Paşte. “A existat, istoric vorbind, tendinţa de a profita de perioada sărbătorilor, când cererea este mare, pentru a ridica nejustificat prețul la principalele produse alimentare în general și la ouă în special. Dar piața de ouă are nevoie de o constantă. Producătorii mici nu pot supraviețui atunci când prețul scade sub cel de producție, iar consumatorii sunt vizibil afectați de variațiile uriașe de preț. O piață impevizibilă, speculantă aș putea spune, nu este sănătoasă pentru nimeni”, spune Florin Burculescu, preşedinte Cooperativa Ţara Mea. Cum preţul mediu al unui ou este de 0,7 lei, rezultă că producătorii şi comercianţii câştigă 70 de milioane de lei, adică 16 milioane de euro.

Vin: 65 milioane de euro

Fiecare familie de români are pe masă în ziua de Paşte un vin roşu care merge pefect cu carnea de miel, cu cozonacul sau cu pasca. Comercianţii spun că la vinuri se înregistrează un salt al vânzărilor cu 60% față de o lună obișnuită.

Datele de la Statistică arată că românii consumă în jur de 40 de litri de vin pe an pe cap de adult, adică în jur de 3,3 litri de vin pe lună. Cum în luna Paştelui consumul creşte cu 60%, rezultă că în această perioadă românii cumpără în plus în jur de doi litri de vin pe cap de adult. Asta înseamnă 20 de milioane de litri. Calculele arată că vânzările se ridică la 300 de milioane de lei, circa 65 milioane de euro, la un preţ mediu de 15 lei pentru litrul de vin vărsat.

Pască şi cozonaci: 23 milioane de euro

Brutarii estimează că vor vinde opt milioane de cozonaci de câte jumătate de kilogram fiecare și cinci milioane de pască, de jumătate de kilogram, nivel similar cu cel de anul trecut. Vânzările pe acest tip de produse cresc cu 1.000% în perioada Paştelui, spun retailerii. Cum preţul mediu al kilogramului de cozonac este de 13 lei, iar al kilogramului de pască este de 20 de lei, rezultă că românii vor da 52 de milioane de lei (11,5 milioane de euro) pe cozonaci şi 50 de milioane de lei pe pască (11 milioane de euro).

Cadouri: 111 milioane de euro

Tradiţia românească spune că în ziua de Paşte trebuie să te îmbraci cu haine noi ca să-ţi meargă bine tot anul. Şi în ziua de astăzi oamenii îşi cumpără ceva nou cu care să se îmbrace la masa festivă sau la biserică. În topul preferinţelor din coşul de cumpărături se află pantofii cu sau fără toc, rochiile de zi, jachetele subţiri şi pantofii sport. Valoarea medie a bugetului alocat de către români pentru cadourile de Paşte achiziţionate online se ridică la 300 de lei, arată un studiu publicat de agenţia de marketing Champaigns. Cei care au rămas fideli cheltuielilor în magazinele clasice, în pieţe şi târguri, alocă mai puţin, între 50-100 de lei. Una peste, dacă luăm în calcul că familiile de români dau în medie 50 de lei pe cadourile de Paşte, rezultă că piaţa cadourilor se ridică la 500 de milioane de lei, circa 111 milioane de euro.

“Este pentru prima oară, istoric vorbind, când reușim să avem în România un preț decent la ouă în perioada Paștelui. A fost un efort comun colosal atât al producătorilor, cât și al desfacerii, să înțeleagă și să susțină acest mecanism sănătos, care va aduce beneficii semnificative pe termen lung”

 Florin Burculescu, preşedinte Cooperativa Ţara Mea

Subiecte în articol: afaceri cu pastele
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri