De la subzistenţă la sustenabilitate a fost deviza tuturor guvernelor post-decembriste în domeniul agriculturii, dar după 26 de ani constatăm că sectorul s-a încăpăţânat să nu parcurgă acest drum. Aceeaşi proprietate fărâmiţată, fără irigaţii, cu o dotare precară şi cu industria de maşini şi utilaje agricole distrusă. Deşi stăm bine la suprafeţele cultivate şi la producţii, statisticile nu mai arată chiar aşa de bine dacă ne referim la producţiile la hectar, adică la randamente.
România are o suprafaţă arabilă de peste nouă milioane de hectare, iar cu 0,45 hectare pe cap de locuitor ocupăm locul patru în UE. Statistica se răstoarnă când vorbim despre dotarea agriculturii. Cu o încărcare de circa 50 de hectare/tractor, înregistrăm o medie de trei ori mai mare decât cea europeană, şi asta în condiţiile în care mai bine de 70% din acest parc are durata de viaţă depăşită. Strategia naţională în domeniul agricol prevede ca până în 2030 să se ajungă la un grad de încărcare de 35 hectare/tractor. Guvernul recunoaşte însă că este o ţintă foarte ambiţioasă care presupune o investiţie pe măsură.
Vânzări tot mai mici
În ultimii ani tot mai puţini fermieri au primit fonduri pentru achiziţionarea de maşini agricole, astfel că 2015 s-au importat tractoare în valoare de 96,5 de milioane de euro, faţă de 119 milioane de euro în anul precedent. În România industria de tractoare şi utilaje agricole este aproape dispărută. Cea mai mare unitate, Tractorul Braşov, care ajunsese înainte de 1989 să producă la fiecare nouă minute un tractor, a fost închisă de mult, iar acum industria de profil mai subzistă doar prin uzina de la Reghin.
Guvernul, doar a promis
În urmă cu câteva luni, ministrul Agriculturiii promitea că, împreună cu cei de la Finanţe, va pune la punct o strategie pentru a facilita cumpărarea de maşini şi utilaje agricole. Potrivit acesteia, fermierii care se asociau puteau primi garanţii de stat între 40% şi 60% pentru achiziţionarea unui utilaj agricol. Ministrul Finanţelor promitea că programul va intra rapid în funcţiune, în două sau trei luni, dar deocamdată strategia a rămas doar pe hârtie. Oricum, patronatele din agricultură susţin că măsura ar fi avut un impact limitat. „ Măsura nu este realizabilă pentru că nu sunt bani. Noi le-am propus să subvenţioneze dobânda la creditele pentru achiziţionarea utilajelor. Efortul financiar al statului ar fi fost mai mic şi banii s-ar fi distribuit la mai mulţi fermieri, dar cu guvernanţi avem un dialog al surzilor.”, spune Laurenţiu Baciu, preşedintele Federaţiei Agrostar.
Intre linii
Judeţele care deţin cele mai multe tractoare din România sunt Timiş (10.592), Bihor (9.776), Dolj (7.716) şi Satu Mare (7.377).
Evoluţia parcului de tractoare
Anul Nr.
2007 174.000
2009 176.841
2011 183.064
2014 193.120