Jurnalul.ro Special Anchete Boc dă 1,7 milioane de euro pe ciclism

Boc dă 1,7 milioane de euro pe ciclism

de Ion Alexandru    |   

Primăria Municipiului Cluj-Napoca se pregătește să încheie un contract, cu durata de patru ani, pentru operarea și administrarea a 44 de stații de închiriat biciclete, în care sunt disponibile 540 de astfel de mijloace de transport individual. Afacerea va consta bugetul local aproape 8,5 milioane de lei, cu tot cu TVA, iar printre sarcinile operatorului care își va adjudeca acest contract se află și administrarea paginii de Facebook a sistemului. Cei care locuiesc atât în Cluj-Napoca, cât și în Apahida și Florești vor putea închiria de la primărie, via operatorul privat contractat, biciclete timp de 8 luni pe an, cu pauză de patru luni, în timpul sezonului rece, și asta doar în cazul în care „condițiile meteo nu vor permite deplasarea în siguranță cu acest tip de mijloc de transport”.

Interesanta afacere a fost antamată de Primăria Municipiului Cluj-Napoca încă din data de 1 iulie 2024, când instituția condusă de celebrul edil Emil Boc a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare prin intermediul căruia face cunoscut faptul că dorește să contracteze servicii de operare și întreținere bike-sharing - ClujBike. În discuție este vorba despre un acord-cadru care urmează a fi încheiat pentru o perioadă de patru ani.

Primăria Municipiului Cluj-Napoca pune, în acest sens, la bătaie un buget maxim estimat la 7.140.000 de lei fără TVA, respectiv de 8.496.600 de lei cu TVA inclusă, adică de 1.734.000 de euro.

În vederea încheierii acestui acord-cadru, autoritatea contractantă precizează că locul de prestare a serviciilor certe este municipiul Cluj-Napoca, dar și localitățile Apahida și Florești, urmând să se organizeze o licitație deschisă. Criteriul de atribuire a afacerii este cel mai bun raport calitate-preț, din care prețul ofertei este evaluat cu un punctaj de 90 la sută, iar garanția suplimentară acordată produselor a fost evaluată la 10 la sută.

Potrivit anunțului de atribuire publicat, data deschiderii ofertelor a fost stabilită pentru 21 august 2024.

Sistemul va funcționa 18 ore pe zi

Conform caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, obiectul contractului se referă la operarea și întreținerea sistemului de bike-sharing, adică a rețelei de stații self-service de închiriere de biciclete. Acest sistem cuprinde o rețea de 44 de stații de închiriere biciclete în regim self-service și o rețea de piste și de trasee destinate bicicliștilor. Această rețea acoperă și conturează zonele importante ale municipiului Cluj-Napoca, prin cele 44 de puncte autorizate de închiriere de biciclete, cu caracter intermodal, și un număr de 540 de biciclete „cu rol de mijloc de transport public”.

Caietul de sarcini prevede că „programul de funcționare a sistemului va fi de minimum 18 ore pe zi, în intervalul orar 6.00 - 24.00”. Această perioadă de funcționare va fi întreruptă în lunile de iarnă, timp de patru luni maximum, atunci când condițiile meteo nu permit deplasare în siguranță cu acest mijloc de transport. Atunci, bicicletele vor fi retrase integral și depozitate într-un spațiu pus la dispoziție de către firma care își va adjudeca contractul, și se va face inclusiv o revizie totală a stațiilor și a parcului de biciclete.

Caietul de sarcini prevede activități de operare a rețelei de bike-sharing. Mai exact, realizarea documentațiilor și procedurilor operării rețelei de bike-sharing, predarea accesului la componentele sistemului, administrarea, operarea serverelor și a rețelei software de bike-sharing.

 

Postările pe Facebook, parte a contractului de achiziții

De asemenea, un obiectiv se referă la „administrarea portalului public, a paginii de Facebook, social media etc.”, sens în care „furnizorul va urmări funcționarea portalului public, a paginii de Facebook și a aplicației mobile și va administra conținutul postat pe acestea. Conținutul trebuie să fie elaborate de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca împreună cu furnizorul și va fi actualizat ori de câte ori va fi necesar”.

Mai departe, contractul vizează configurarea rețelei de bike-sharing, reinițializarea și repopularea integrală cu biciclete a sistemului ori de câte ori este necesar, monitorizarea funcționării sistemului, relocarea bicicletelor pentru asigurarea funcționării optime a sistemului, inspecția periodică a bicicletelor și a componentelor sistemului, dispecerizarea problemelor apărute, urmărirea activităților de service în garanție, service-ul bicicletelor și înlocuirea componentelor consumabile. Se mai cere asistență tehnică în operarea cererilor de relație cu utilizatorii.

Astfel, „se elaborează și se implementează un conținut informațional pentru totemuri, Operatorul are între sarcinile sale și promovarea sistemului, spre creșterea popularizării și gradului de utilizare. Conținutul informațional media dispus pe ecranul interactiv al totemului va fi actualizat permanent, în sarcina operatorului intrând propuneri de concept, promoții, informații utile”, se arată în caietul de sarcini citat.

 

Și fântânile arteziene mai înghit o jumătate de milion de euro

Dacă această achiziție este în plin proces de atribuire, o altă cumpărătură a fost deja făcută de Primăria condusă de Emil Boc. La data de 17 iulie 2024, municipalitatea a atribuit un contract care vizează prestarea de servicii de întreținere și reparații a fântânilor arteziene, cișmele și flăcări comemorative din municipiul Cluj-Napoca, inclusiv montarea de cișmele în locații noi.

Contractul în discuție a fost antamat din data de 24 mai 2024, Primăria Cluj-Napoca organizând, atunci, o procedură simplificată de selecție de oferte și punând la bătaie un buget estimat inițial la 1.980.044,38 de lei fără TVA, respectiv de 2.356.252,8 lei cu TVA inclusă.

La această procedură simplificată, s-a înscris un singur ofertant, a cărui ofertă a fost declarată admisibilă. Iar la data de 17 iulie 2024, municipalitatea a atribuit contractul, având numărul 590670/2024, la o valoare finală negociată de 1.942.615,58 de lei fără TVA, respectiv de 2.311.712,54 de lei cu tot cu TVA (471.778,07 euro).

Afacerea a fost adjudecată de compania SC Fountain Design SRL, deținută, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), în calitate de unic asociat, de către Bogdan Cosmin Topliceanu, din Cluj-Napoca.

Firma în cauză a mai primit de la primăria lui Emil Boc două contracte similare care, adăugate acestuia semnat în 17 iulie, ajung la valoarea de 5.178.482,53 de lei cu TVA (1.056.833,17 euro). Primul contract, în valoare de 793.900 de lei fără  TVA, a fost semnat la data de 18 martie 2020, iar al doilea, în valoare de 1.615.150,41 de lei fără TVA, a fost încheiat în data de 21 iulie 2022.

Subiecte în articol: bike-sharing Emil Boc
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri