Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Programul Rabla 2025, în pericol. Care vor fi efectele anulării: "Afectează toate obiectivele de mediu.."

Programul Rabla 2025, în pericol. Care vor fi efectele anulării: "Afectează toate obiectivele de mediu.."

de Redacția Jurnalul    |   
Programul Rabla 2025, în pericol. Care vor fi efectele anulării: "Afectează toate obiectivele de mediu.."

Programul Rabla ar putea rămâne fără fonduri iar anularea acestuia ar fi un dezastru, potrivit specialiștilor din industria auto. Ministrul Mediului a fost criticat de USR și a decis suspendarea etapei care începuse deja.

Zeci de mii de români aşteaptă programul Rabla pentru a-şi cumpăra o mașină nouă însă autoritățile vor să  taie din cheltuielile bugetare și ar putea suspenda astfel şi fondurile pentru acest program. 

"Ar trebui să continue, să scăpăm de fondul vechi de maşini".

"În Bucureşti, având în vedere aglomeraţia, poluarea mare, ar fi regretabil".

Ministerul Mediului a decis să suspende evalaluarea cererilor de finanţare pentru instituţii publice şi UAT-uri, care au început să se înscrie din 4 iunie. Pe 19 iunie ar trebui să poată aplica şi persoanele fizice. Este cea mai târzie dată de pornire din istoria de 20 de ani a programului. Deocamdată înscrierea e în aer. Anularea programului ar fi un dezastru, cred specialiștii din industria auto.

Efectele amânării Programulu Rabla în 2025

"Ar duce la o scădere a pieţei considerabil. Noi estimăm la 40%, pentru vehicule noi. Acest lucru punând în pericol toate obiectivele de mediu, în ceea ce priveşte scoaterea de pe piaţă a rablelor, poluarea în marile oraşe", spune Adrian Sandu, Asociația Constructorilor de Automobile România, pentru observatornews.ro.

"Industria auto este responsabilă pt 13% din PIB-ul României. Peste 200.000 de români lucrează în industria asta şi, pentru prima dată, anul acesta, programul rabla ar fi însemnat să sprijine inclusiv producţia de maşini în România", a declarat Ciprian Cherciu, jurnalist auto. 

În primele 5 luni ale acestui an au scăzut cu 26% vânzările de maşini noi, față de perioada similară din 2024, iar importurle de vehicule second-hand a crescut cu peste 30%, vârsta medie a mașinilor fiind de peste 8 ani. 

Opinii pro și contra

"Generează venituri la bugetul de stat. Pentru fiecare leu investit în Programul Rabla, statul încasează. Are un raport cam de 1 la 1,5 pentru încasarea de TVA. Iar per total, dacă luăm în considerare taxe, impozite, combustibil, statul are un beneficiu de 1 la 2. Încasează dublu", a explicat Ciprian Cherciu, jurnalist auto.

Există însă şi voci critice la adresa programului.

"Peste 80% din toate maşinile achiziţionate prin rabla sunt importate. Eu nu cred că e tocmai sănătos la cap în momentul în care eşti cu portărelul la uşă că nu ţi-ai plătit ratele la casă să-ţi iei maşină", a spus Gabriel Biriș, analist fiscal. 

Decizia privind Programul Rabla va fi luată în aceste zile. Valoarea ecotichetului ar trebui să fie 7.500 de euro pentru achiziţia de maşini electrice şi 3.000 de euro pentru vehiculele plug-in hibrid, notează observatornews.ro.

Subiecte în articol: program rabla
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri