Deși demersul este bun și oportun, în condițiile în care prea puține instituții ale statului fac publice astfel de informații, costurile deplasărilor cu avioane de lux ale președintelui Klaus Iohannis, de exemplu, ar putea rămâne în continuare un mister pentru contribuabili, atât timp cât Administrația Prezidențială va cataloga astfel de cheltuieli din bani publici ca fiind secrete de stat.
Propunerea legislativă inițiată de senatoarea USR Silvia Monica Dinică și susținută de alți 16 parlamentari din aceeași formațiune politică, vizează modificarea și completarea Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, astfel încât cheltuielile cu deplasările sau cele de protocol să devină mai transparente în cazul autorităților și instituțiilor publice.
„Prin proiectul de lege se urmăreşte instituirea obligativităţii autorităților și instituțiilor publice de a publica, din oficiu, informațiile complete privind cuantumul cheltuielilor de cazare, masă, transport intern şi extern, diurnă, cadouri, acțiuni de reprezentare şi protocol, precum şi sursele de finanţare utilizate pentru acestea”, se arată în expunerea de motive.
În propunerea legislativă se precizează că este vorba atât de deplasările externe, cât și de cele efectuate în țară, iar informațiile amintite mai sus vor trebui publicate „distinct pentru fiecare tip de cheltuială”, în cel mult 20 zile de la efectuarea lor.
„Aceste documente vor cuprinde detalii precum costurile de transport (bilete de avion, tren, autobuz etc.) și costuri precum: cazare, diurnă, închiriere de vehicule, cheltuieli cu masa, taxe şi alte costuri asociate deplasării”, precizează inițiatoarea proiectului.
Reguli valabile și pentru deplasările în interes privat
Inițiativa se aplică atât deplasărilor efectuate de demnitari (miniștri, secretari și subsecretari de stat, consilieri de stat etc.) și salariați ai autorităţilor şi instituțiilor publice în interes de serviciu, cât și „deplasărilor efectuate în interes privat, dacă acestea se realizează, total sau parţial, prin intermediul unei autorități sau instituţii publice”.
Conform inițiatoarei proiectului, este necesară adaptarea cadrului legal „cu scopul de a publica cheltuielile în format online, pe pagina web oficială a autorităților și instituțiilor publice”, iar în cadrul fiecărei autorităţi sau instituții va fi desemnată o persoană sau va exista un compartiment specializat pentru îndeplinirea acestor obligații.
Excepție de la noile reguli vor face cheltuielile efectuate cu personalul desemnat pentru asigurarea protecţiei demnitarilor pe durata deplasării.
Prin accesul la aceste informații, „cetăţenii pot evalua dacă cheltuielile sunt justificate şi adecvate, și pot sesiza eventualele abuzuri sau nereguli”, argumentează inițiatoarea, adăugând că printre beneficiile creșterii transparenței cheltuielilor din fonduri publice se numără combaterea corupției, responsabilitatea și participarea civică activă.
Informații bine ferecate de autorități
În prezent, legislația prevede că informațiile de interes public pe care fiecare autoritate sau instituție publică are obligația să comunice din oficiu sunt:
a) actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice;
b) structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare și programul de audiențe;
c) numele persoanelor din conducere și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice;
d) datele de contact, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de internet;
e) sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil;
f) programele și strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalitățile de contestare a deciziei autorității sau a instituției publice în situația în care persoana se considera vătămată în privința dreptului de acces la informațiile de interes public solicitate.
Iar accesul la aceste informații se realizează „prin afișare la sediul autorității sau al instituției publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în publicații proprii, precum și în pagina de internet proprie”.
Prea puține sunt instituțiile care pun pe internet informații cu privire la deplasările angajaților și atunci când se întâmplă sunt menționate sume calculate la grămadă, nicidecum defalcate, și de obicei sunt ascunse prin buletine informative și rapoarte anuale, și acelea greu de găsit pe paginile web.
Printre țările care au implementat măsuri „în vederea transparentizării cheltuielilor în interes de serviciu pentru angajații instituțiilor publice”, date ca exemplu de inițiatoarea proiectului legislativ, se numără: Marea Britanie, Canada și Republica Moldova: „Republica Moldova publică pe pagina web oficială a președinției, costurile privind deplasările de serviciu în străinătate acoperite de către instituţia prezidențială”
Prețul zborurilor cu avioane de lux este ținut secret de Iohannis
Sunt de notorietate deplasările cu avioane private de lux făcute, în primăvară, de președintele Klaus Iohannis, în Asia și America de Sud. În ambele „turnee”, șeful statului a zburat cu aeronave închiriate de Administrația Prezidențială de la o companie luxemburgheză, contra unor sume catalogate drept „informații clasificate”.
Reporterii Jurnalul au aflat, spre exemplu, că excursia făcută de șeful statului împreună cu soția, în Japonia, a costat nu mai puțin de un milion de euro. Însă nu de la Administrația Prezidențială, deși era vorba despre bani publici, ci solicitând de la o companie aeriană omoloagă companiei luxemburgheze Global Jet o ofertă de cost pentru o excursie similară, cu o aeronavă de aceeași clasă VIP, cu același număr de pasageri, traseu de zbor și timpi de așteptare pe aeroporturi.