Ca şi românii de rând, parlamentarii îşi consumă şi ei nervii cu drumurile proaste, cu circulaţia anevoioasă şi cu poliţiştii de la Rutieră şi regulile lor. Spre deosebire de noi însă, ei au varianta de a încerca să schimbe regulile după care se circulă în România prin intermediul unor proiecte de lege. În ultimul deceniu, au existat 17 proiecte de modificare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, o parte din ele aflându-se în această perioadă în discuţia Parlamentului.
Până când Guvernul va construi autostrăzile care sunt promise românilor de ani de zile, parlamentarii încearcă să găsească soluţii ca să circule mai repede pe şoselele României. Unul dintre principalii legislatori în domeniul rutier este deputatul PSD de Gorj, Mihai Weber. Un proiect de lege al său tocmai a primit raport negativ la comisiile juridică şi de transporturi ale Senatului, dar forul decizional în domeniu este Camera Deputaţilor. Astfel, Weber propunea ca şoferilor să le fie îngăduit să depăşească linia continuă, simplă sau dublă, care desparte sensurile de mers, dacă au în faţă un vehicul în staţionare sau care se deplasează cu o viteză foarte redusă. Singurele condiţii erau ca vizibilitatea în direcţia de mers să fie de cel puţin 20 de metri, iar lăţimea drumului să fie de şapte metri. Acelaşi Weber mai are un proiect pe traseul legislativ din Parlament prin care viteza maximă în localităţi este crescută de la 50 km/h la 60 km/h, cu excepţia oraşelor unde eventuala majorare va fi decisă de către primării, cu avizul Poliţiei Rutiere. Pe unele tronsoane din interiorul localităţilor, cei care administrează drumul ar putea stabili chiar şi o limită de viteză de 80 km/h. Weber şi-a motivat proiectul că ar duce la reducerea timpului petrecut în trafic şi, implicit, a gradului de oboseală a şoferilor, cu impact direct asupra numărului de accidente rutiere. „Noile tipuri de autovehicule dotate cu sisteme mai performante de frânare sunt în măsură să gestioneze viteze superioare în limite de siguranţă”, mai argumenta Weber. Pentru a nu-şi atrage totuşi supranumele de „prieten al vitezomanilor”, deputatul a avut înţelepciunea să vină şi cu un proiect prin care neplata amenzilor de circulaţie în termen de 60 de zile de la săvârşirea contravenţiei să ducă la suspendarea automată a permisului de circulaţiei până când vinovatul va face dovada că şi-a plătit amenda.
Succese la Senat
Deputaţii PNL Ionuţ Bălan şi Florin Roman şi-au convins alţi 13 colegi de partid să-şi pună semnăturile pe un proiect prin care Poliţia Rutieră nu va mai putea să folosească radarele fixe decât pe maşinile inscripţionate, iar pe cele mobile (aşa-numitele „pistoale laser”) la o distanţă de maximum 10 metri de maşina de poliţie. În esenţă, iniţiatorii vor să-i vadă din timp pe „copoi”, ca să poată frâna înainte ca aceştia să-i prindă că gonesc ca nişte bezmetici, dar expunerea de motive a legii invocă alte argumente, anume că poliţiştii sunt mai preocupaţi de amenzi decât de activitatea de prevenţie! „La fel de nedorită este şi scăderea dramatică a respectului social al cetăţenilor în lucrătorul de Poliţie Rutieră care nu este văzut, aşa cum ar fi normal, în reprezentantul şi apărătorul legii, care sprijină conducătorii auto să aibă un comportament legal, responsabil”, susţin iniţiatorii. Guvernul nu a susţinut proiectul invocând, în esenţă, că legea trebuie respectată de şoferi chiar şi atunci când nu văd vreo uniformă de poliţist prin preajmă. „Aplicarea unor sancţiuni este necesară nu pentru colectarea unei norme de amenzi, ci pentru a proteja valori, precum viaţa şi integritatea corporală a unor persoane”, se arată în punctul de vedere formulat de Executiv. În zadar însă, căci legea a trecut de Senat, iar acum este în dezbaterea Camerei Deputaţilor. Deputatul PMP Petru Movilă a găsit o modalitate „isteaţă” de a scurta perioada în care permisul de conducere este „săltat” de poliţie, din diverse motive. El a depus un proiect, deja adoptat de Senat, actualmente în dezbaterea comisiilor de la Cameră, prin care cele 15 zile în care şoferul contravenient mai poate conduce prezentând dovada de conducere care se eliberează odată cu ridicarea permisului să fie scăzute din perioada în care funcţionează interdicţia de a mai şofa. Movilă susţine că este abuziv faptul că perioada de suspendare a permisului începe doar după scurgerea celor 15 zile în care se poate circula cu dovada de conducere.
Împotriva vitezomanilor
Deputatul UDMR Marton Arpad are o problemă cu restricţiile de viteză pentru drumurile aflate în lucru, dar nu a propus eliminarea acestora, ci interzicerea introducerii restricţiei speciale, adică viteza de maxim 30 km/h, pentru întreaga localitate, el atrăgând atenţia că folosirea în exces a acestei restricţii îi determină pe unii şoferi mai nerăbdători să treacă la depăşirea unor coloane de maşini, cu risc deosebit pentru ceilalţi participanţi la trafic. Există şi parlamentari mai degrabă preocupaţi să înăsprească regulile pentru şoferi decât să recurgă la diverse tertipuri în favoarea vitezomanilor. Astfel, deputatul PMP Valeriu Steriu a iniţiat un proiect prin care cei care nu opresc la semnalele poliţiştilor rutieri să fie sancţionaţi cu ridicarea permisului pentru 90 de zile. Propunerea lui Steriu îi viza îndeosebi pe cei care organizează noaptea curse ilegale de maşini sau motociclete.
„Lucrătorii Poliţiei Rutiere se concentrează pe activităţile de constatare şi aplicare de sancţiuni (...) Astăzi cetăţenii percep lucrătorii de Poliţie Rutieră doar ca pe cei care stau după tufiş şi aplică sancţiuni”
deputaţii Ionuţ Bălan şi Florin Roman
Deputatul ALDE Alexandru Băişanu a fost surprins în mai 2017 în timp ce conducea cu 142 km/h în judeţul Bacău. Poliţiştii rutieri nu i-au putut lua permisul pentru că Băişanu deja îl avea suspendat, tot pentru viteză excesivă, aşa că deputatul s-a ales cu dosar penal pentru conducere fără permis.