Jurnalul.ro Special România își face plan de achiziții ecologice

România își face plan de achiziții ecologice

Guvernul va adopta în ultimul trimestru al anului Planul național de achiziții ecologice (PNAE) 2024-2027, document prin care vor fi stabilite ținte anuale pentru realizarea de achiziții ecologice de către autoritățile și entitățile contractante. Printre achizițiile avute în vedere se numără inclusiv cele ce se referă la proiectarea și execuția drumurilor și clădirilor. Pentru monitorizarea implementării PNAE, entitățile achizitoare vor avea obligația de a raporta, prin intermediul facilităților puse la dispoziție de operatorul SEAP, achizițiile publice ecologice realizate. Actualizarea planului, realizat de Ministerul Mediului în colaborare cu Agenția Națională pentru Protecția Mediului,  ar urma să se facă anual, în funcție de nivelul de dezvoltare al piețelor și de țintele strategice de dezvoltare naționale.

Deși avem încă din 2016 Legea privind achizițiile publice ecologice (nr. 69/2016), iar din 2018 există un ordin al ministrului Mediului pentru aprobarea Ghidului de achiziţii publice verzi (Ordinul nr. 1068/1652/2018), autoritățile publice nu au fost prea interesate să le pună în aplicare. Astfel, după nouă ani de la adoptarea legii, România nu are încă un Plan național de achiziții publice ecologice. În prezent, ritmul acestui gen de achiziții este extrem de lent față de urgența cu care trebuie implementate țintele de neutralitate climatică, are altfel nu pot fi atinse până în 2050, arată Ministerul Mediului în expunerea de motive a proiectului de HG pregătit. De exemplu, la nivelul anului 2022, achizițiile publice verzi au reprezentat doar 11% din totalul achizițiilor publice. Criteriile UE privind achizițiile publice verzi (APV) sunt concepute pentru a facilita achiziționarea, de către autoritățile publice, de bunuri, servicii și lucrări cu impact redus asupra mediului. Utilizarea criteriilor este facultativă, potrivit Comisiei Europene. Criteriile sunt formulate astfel încât să poată fi integrate (parțial sau total) în documentele de achiziție ale autorității respective, cu modificări minime, dacă autoritatea consideră adecvat acest lucru. Înainte de publicarea unei proceduri de ofertare, se recomandă ca autoritățile publice să se informeze cu privire la oferta disponibilă a bunurilor, serviciilor și lucrărilor pe care intenționează să le achiziționeze pe piața pe care operează.   

Ghid național de achiziții publice verzi avem, dar degeaba

În octombrie 2018 era emis de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice Ordinul nr. 1068/1652/2018 pentru aprobarea Ghidului de achiziții publice verzi care stabilește că autoritățile publice locale sunt obligate să facă achiziții ecologice pentru șase categorii de produse și servicii pe care le cumpără în mod frecvent prin licitație sau achiziție directă: hârtie de copiat, mobilier, alimente și servicii de catering, autovehicule pentru transport, produse și servicii de curățenie, echipamente IT de birou. Cu toate acestea, nu era prevăzut și un instrument de măsurare a respectării acestei obligații de către autorități, dar un studiu publicat în 2021 arată că la mai bine de doi ani de la intrarea lui în vigoare, mai mult de 70% dintre autorități nu îl aplicau. 

Criteriile pentru achizițiile ecologice de gadgeturi

De exemplu, potrivit Ordinului 2.395/2023 emis de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, criteriile pentru achizițiile verzi de computere, monitoare, tablete și smartphone-uri se concentrează pe cele mai semnificative forme de impact asupra mediului pe durata ciclului de viață al acestor dispozitive electronice. Astfel, pentru aceste dispozitive, factorii de evaluare includ:

-Consum de energie în modurile stare de veghe și inactiv - pondere maximum 10 % ;

-Performanța energetică a monitoarelor - pondere maximum 10 %;

- Perioadele de garanție extinse - pondere 5-10 %;

- Memoria RAM și capacitatea de stocare - pondere 5%;

- Ambalaj din material reciclat - pondere 5 - 10 %

-Pentru tablete și smartphone-uri - Anduranța suplimentară a bateriei reîncărcabile;

-Autoritatea contractantă se va asigura că produsul livrat este însoțit de documente provenite de la producător (fișe tehnice/rapoarte de testare) care confirmă consumul de energie electrică în modul activ și care atestă corespondența cu produsul ofertat.

Durata de viață este un alt criteriu important. Prin îmbunătățirea designului produsului (de exemplu, proiectarea pentru durabilitate, reparații și modernizare), prelungind astfel indirect durata de viață a produselor prin facilitarea reutilizării, poate fi evitat impactul asociat cu producția primară și extragerea resurselor și poate fi redus impactul general al etapei de fabricație.

Criterii ecologice pentru transportul rutier

În ceea ce privește transportul rutier, pentru a fi încadrate în achizițiile verzi, pentru mașini importante sunt emisiile de CO2 (se reduce semnificativ impactul negativ  asupra mediului, prin reducerea deplasărilor la service, optimizarea cheltuielilor), consumul de combustibil (prin reducerea a consumului de combustibil, se reduce impactul negativ  asupra mediului), capacitatea de transport (se reduce numărul de deplasări/numărul de mijloace de transport din trafic, necesare pentru a acoperi cererea, având ca efect reducerea emisiilor de carbon/reducerea consumului de energie electrică)

Și toaletele sau pisoarele sunt clasificate ca achiziții publice ecologice, criteriul pentru includerea lor în această categorie fiind consumul cât mai de apă.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri