Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Devenim groapa de gunoi a Europei! Afacerile ilegale cu deșeuri pot depăși un miliard de euro pe an, după intrarea în Schengen

Devenim groapa de gunoi a Europei! Afacerile ilegale cu deșeuri pot depăși un miliard de euro pe an, după intrarea în Schengen

de Diana Scarlat    |   

În țara noastră se aduc și se ard anual zeci de mii de tone de gunoaie din restul Europei. Dacă până acum mai erau depistate TIR-urile cu astfel de transporturi ilegale, intrarea în spațiul Schengen, de la 1 ianuarie, aduce cu sine o nouă problemă: pierderea totală a controlului autorităților asupra transporturilor ilegale.

Gunoaiele vin din vestul Europei, din țările care sunt în Schengen, astfel încât camioanele vor putea trece fără probleme. Garda de Mediu trage un semnal de alarmă, în legătură cu această situație, deși aceeași instituție este responsabilă de depistarea în teren a locurilor unde se ard deșeurile și angajații din județe nu verifică nici măcar spațiile pentru care sunt depuse reclamații, făcându-se pur și simplu că nu le observă, de peste 10 ani. Afacerile ilegale cu gunoaie au fost estimate, în 2022, la un miliard de euro anual, dar nu le-a oprit nimeni.

Transportatorii de persoane și de mărfuri sunt primii care se bucură de intrarea României în Schengen, pentru că le ușurează foarte mult activitatea. Cozile de la graniță ar trebui să dispară, prin eliminarea controalelor, însă apare o nouă problemă a transportului de deșeuri. Există și transporturi legale de deșeuri. Firmele care introduc în țară deșeuri, cu scopul de a fi valorificate, au obligația de a se înregistra și de a le raporta în Registrul ROAFM.

Și acum există transporturi ilegale de deșeuri și nici măcar nu sunt descoperite toate în urma controalelor. Anul trecut, Garda de Mediu a depistat și a interzis intrarea în țară a peste 22.000 de tone de deșeuri, iar în primele 10 luni ale anului acesta au fost oprite la frontieră peste 400 de transporturi cu alte 5.000 de tone de deșeuri. Până acum au fost deschise peste 100 de dosare penale pentru cei implicați în traficul cu deșeuri.

De la o cifră de afaceri de peste un miliard de euro pe an, cât a fost calculat acest circuit ilegal în 2022, ar putea crește la infinit această piață neagră a gunoiului adus în România pentru a fi îngropat pe câmp sau ars în localități, otrăvind solul, pânza freatică și aerul.

Organizare pentru depistarea în țară

După eliminarea controalelor la frontieră, angajații Gărzii de Mediu vor mai putea găsi transporturile de deșeuri din Europa doar în interiorul țării. Cele mai afectate puncte vamale sunt acum Borș 2 și Nădlac 2. În Vama Borș 2 au fost depistate și întoarse 187 de camioane încărcate cu deșeuri, iar la Vama Nădlac 2 au fost găsite aproape 2.000 de tone de gunoaie.

Despre intrarea ilegală în România a acestor tone de deșeuri din țările europene se știe de mulți ani, dar principala problemă nu e la trecerea frontierei, ci în locurile unde sunt arse deșeurile, ilegal. Unele astfel de incineratoare se află chiar în Capitală, dar Garda de Mediu nu le găsește de un deceniu. Se știe și de existența incineratoarelor ilegale din jurul Bucureștiului, din Ilfov și sudul județului Dâmbovița, dar nu sunt găsite de angajații Gărzii de Mediu nici măcar după ce au fost depuse foarte multe reclamații. Explicația e destul de simplă: legătura dintre firmele care se ocupă cu deșeurile și partidele aflate la guvernare, în timp ce angajările la Garda de Mediu se fac pe linie de partid, mai ales în județe.

S-au înmulțit transporturile ilegale

În România intră anual sute de tone de cauciucuri, textile, elemente de caroserie sau alte produse greu de reciclat, cu precădere din țări precum Germania, Spania sau Japonia, unde costurile cu depozitarea și neutralizarea deșeurilor sunt mult mai mari.

Știind că nu vor fi prinși, patronii firmelor care ard ilegal deșeuri pe teritoriul României și-au extins activitatea, de la un an la altul, crescând inclusiv numărul transporturilor de gunoaie dintre care se depistează și se întorc de la graniță doar o mică parte. Intrarea în Schengen nu va face decât să justifice în continuare inacțiunea angajaților Gărzii de Mediu care acum nu mai sunt nevoiți să controleze camioanele la graniță - locul unde se făceau singurele verificări.

La Ministerul Afacerilor Interne a avut loc o primă ședință cu instituțiile direct implicate în depistarea acestor activități ilegale cu deșeuri, cele mai importante fiind Garda de Mediu, Poliția de Frontieră și Autoritatea Vamală. Instituțiile vor colabora pentru a găsi camioanele cu deșeuri în trafic, după trecerea frontierei. Garda de Mediu se bazează pe 7 scanere cu ajutorul cărora se pot identifica deșeurile fără a mai fi nevoie de verificarea fiecărui transport. Aceeași problemă este legată și de traficul de droguri, în spațiul Schengen.

ONG-urile de mediu au depistat incineratoare

Este o luptă continuă a ONG-urilor de mediu cu Garda de Mediu, pentru arderea ilegală a deșeurilor. Greenpeace a lansat chiar un ghid, în cadrul Programului „Zero deșeuri în orașe”, pentru cei care depistează incineratoare ilegale de gunoaie, ca oamenii să știe cui să se adreseze atunci când depistează astfel de poluatori extrem de nocivi. Toți cei care observă locuri în care sunt incinerate deșeuri sunt sfătuiți să sune la 112 sau la Primărie, atât în mediul urban, cât și în rural.

Incendierea deșeurilor este interzisă și pedepsită, potrivit Legii 211/2011 - principala lege cu privire la gestionarea deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare. În cazul în care sunt arse deșeuri periculoase, fapta se poate încadra la infracțiune și pedepsi cu închisoare de la 3 la 5 ani, potrivit Legii nr. 211, art. 63 - inclusiv pentru persoane fizice.

Cu toate aceste eforturi, afacerile cu gunoaie cresc, în loc să scadă, pentru că plângerile făcute de cetățeni sau de ONG-uri nu duc la depistarea, sancționarea și închiderea incineratoarelor, principalii vinovați fiind chiar angajații instituțiilor de control.

Pentru a reduce intrarea în țară a transporturilor ilegale de deșeuri, autoritățile permit trecerea doar prin 15 puncte de frontieră, dar de la 1 ianuarie 2025 nu vor mai exista controale.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri