În lume sunt tot felul de state: sociale, militare, islamice etc. Şi din modul lor de funcţionare se observă exact ceea ce sunt. De ce România e definită, prin Constituţie, ca stat social, dar asta nu se vede în nimic? Înseamnă că trebuie să se modi-fice legea fundamentală ca să reflecte spiritul majoritar al societăţii. E suficient să se recur-gă la un referendum ca să se afle ce fel de stat îşi doresc românii să aibă. Pentru că ultimele iniţia-tive legislative, precum darea în plată, se abat de la spiritul constituţional, ba chiar promo-torii legii spun, cu subiect şi predicat, că nu are componentă de protecţie socială, nu se adre-sează vreunei categorii defavori-zate.
Deci, energiile politicienilor, care-s canalizate acum către purtarea unor lupte intestine, e nevoie să se îndrepte în această direcţie, să ne permită să vedem ceea ce-i România cu adevărat. Fiindcă luptele fac mult rău pe actuala secvenţă, cu un guvern de tehnocraţi, ce pare că a uitat cum ar trebui să se comporte, şi ia decizii tehnice ţinând partea uneia dintre taberele în dispută.
Sigur că am avut încă de la început bănuiala că ne vor guverna nişte birocraţi sub acoperirea uneia dintre părţi, dar e la fel de important să ne întoarcem la enunţul iniţial. Dacă România nu-i stat social, cum au contrazis litera de Constituţie ultimele iniţiative legislative, e necesar ca românii să ştie în ce fel de stat trăiesc. Pentru că dacă legea fundamen-tală intră în contradicţie cu felul în care funcţionează instituţiile, fiecare membru al societăţii se poate întreba de ce există discrepanţe. Iar dacă aceste probleme nu se rezolvă, institu-ţiile statului nu apără Constitu-ţia, deciziile ce se iau contravin noţiunii de stat social. Iată de ce e nevoie de un referendum, pentru ca lucrurile să fie puse pe făgaşul normal.