Până acum, șoferii erau obligați să achite rovinieta înainte de a efectua călătoria, fără posibilitatea unei plăți ulterioare. Noua lege introduce o flexibilitate suplimentară, adaptată cerințelor actuale de mobilitate, scrie avocatnet.ro.
Legea prevede, totodată, o procedură îmbunătățită pentru verificarea rovinietelor vehiculelor înmatriculate în străinătate. Astfel, inspectorii pot verifica rovinieta pe loc și aplica sancțiuni direct: „constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii în conformitate cu alin. (4) lit. a), în cazul utilizatorilor vehiculelor înmatriculate în alte state decât România, se fac pe loc, după identificarea contravenientului, respectiv a conducătorului auto”, conform prevederilor legale.
De asemenea, inspectorii din cadrul ISCTR, polițiștii rutieri, personalul CNAIR din punctele de frontieră și polițiștii de frontieră vor putea utiliza terminale speciale pentru verificarea valabilității rovinietelor.
Modificări majore
- Vehiculele ușoare (sub 3,5 tone): Taxa de drumuri va fi stabilită în funcție de categoria vehiculului, clasa de poluare și durata utilizării drumurilor.
- Vehiculele grele: Sistemul de rovinietă va fi înlocuit de TollRo, care presupune taxarea în funcție de kilometrii parcurși și o valoare unitară stabilită ulterior.
Când intră legea în vigoare
Majoritatea prevederilor Legii 226/2023 și 275/2024, inclusiv cele legate de noul sistem TollRo, vor intra în aplicare abia din 2026.
Această schimbare este menită să simplifice procesele administrative și să ofere șoferilor mai multă flexibilitate în respectarea reglementărilor rutiere.