România începe să devină atractivă pentru cei care vor să muncească în ţară, iar diferenţa între ofertele din Occident şi cele de acasă începe să se estompeze prin avantajele oferite de angajatori în ţară. Chiar dacă salariile sunt mai atractive în ţările Europei de Vest şi Nord-Vest, noile oportunităţi de angajare şi de antreprenoriat din România adaugă ofertei de muncă o serie de avantaje esenţiale pentru calitatea vieţii românilor, precum păstrarea legăturii cu familia, posibilitatea de a trimite copiii la şcoli româneşti, în timp ce nivelul salarial creşte.
Avantajul de a putea trimite copiii la şcoli din România elimină nu doar costurile mari pentru şcolarizarea din alte ţări, ci şi problemele de adaptare ale celor mici. Alt avantaj major al muncii în România este posibilitatea de negociere a salariului cu angajatorul, în plină criză a forţei de muncă. Dacă până acum angajaţii români au traversat o perioadă de aproape 30 de ani în care angajatorul a fost cel care a ales şi care a stabilit criteriile pentru angajare, acum avem o situaţie oarecum inversată, pentru că angajatul îşi poate alege locul de muncă şi poate impune anumite condiţii, inclusiv un salariu satisfăcător. Mulţi dintre întreprinzători au înţeles că trebuie să-şi refacă unele calcule, astfel încât să poată lucra cu angajaţi valoroşi, pentru a evita pierderi mult mai mari din producţie. Iar finanţările din fonduri europene şi programul guvernamental Start-Up Nation se adaugă la lista de posibilităţi de creare a mii de noi locuri de muncă şi de IMM-uri. Totuşi, antreprenorii trebuie să mai înţeleagă de ce este nevoie şi de investiţie proprie în aceste proiecte, dar şi de forţă de muncă de bună calitate, plătită cu salarii competitive cu piaţa internaţională. Doar astfel, angajaţii vor aduce plusvaloare şi vor ajuta afacerile să crească, în timp ce soluţia plăţii angajaţilor cu salariul minim pe economie va băga, în continuare, firmele în faliment.
Secretele succesului în „Start-Up Nation”
România beneficiază de fonduri europene pentru finanţarea unor proiecte care cresc semnificativ gradul de ocupare, mai ales în IMM-uri, dar şi nivelul de salarizare în sectorul privat, dacă planurile de afaceri sunt orientate spre menţinerea producţiei prin costuri armonizate cu piaţa forţei de muncă, nu prin menţinerea costurilor cât mai mici cu angajaţii. Şi programul guvernamental Start-Up Nation oferă aceste posibiltăţi, iar micile afaceri care sunt sprijinite cu sume de până la 50.000 de euro au nevoie de un bun plan de afaceri şi impun întreprinzătorului să aibă cel puţin un angajat şi să menţină rentabil start-up-ul, cel puţin un an. Mulţi dintre cei care au depus astfel de proiecte în primii doi ani de finanţare pentru acest program nu au ţinut cont de câteva criterii esenţiale, pentru acordarea punctajului, ceea ce a dus la disfuncţionalităţi, însă micile afaceri pot fi de succes, dacă antreprenorul înţelege propriul său rol atât pentru start-up-ul pe care-l înfiinţează, cât şi pentru crearea locurilor de muncă. „Cei care s-au plâns că nu funcţionează programul sunt, de fapt, cei care cred că statul vine cu banii, iar afacerea poate fi făcută fără niciun fel de implicare, ceea ce este greşit din start. În primul rând, ar trebui să înţeleagă şi ei de ce punctajul acordat proiectelor de start-up creşte pe măsură ce antreprenorul vine cu o sumă proprie mai mare şi creează o întreprindere mai rentabilă”, explică reprezentantul unei firme de consultanţă pentru programul Start-Up Nation.
Bani europeni pentru şcolirea antreprenorilor
Fondurile europene se pot accesa prin Programul Operaţional Capital Uman (POCU), pentru antreprenori şi noi locuri de muncă în România. Un astfel de proiect este „Tehnologie - Eficienţă Modernitate - Productivitate - Ocupare” TEMPO, care şi-a premiat recent câştigătorii competiţiei pentru cele mai bune planuri de afaceri, concurs inclus în proiect tocmai pentru a stimula antreprenorii să creeze ceva durabil. Proiectul se adresează celor din judeţele Prahova, Dâmboviţa, Argeş, Călăraşi, Giurgiu şi Teleorman care doresc să înfiinţeze afaceri în zona urbană. „Practic, se finanţează 54 de noi intreprinderi în aceste judeţe, pentru care proiectul asigură activităţi de formare profesională şi consultanţă antreprenorială, sesiuni de mentorat şi sprijinire a funcţionării întreprinderilor nou-create. Vom finanţa cât mai multe idei de afaceri în domeniul industriilor creative. Proiectul se desfăşoară pe o perioadă de trei ani şi va avea ca nucleu oraşul Sinaia, izvor de inspiraţie pentru marii oameni de cultură români, pentru că ne-am propus să aducem noi oportunităţi de susţinere a unor activităţi independente, în domenii precum arhitectura, medicina, publicitatea, artele plastice, meşteşugurile, designul sau editarea. Vom pune la dispoziţia publicului şi un centru de dezvoltare a iniţiativelor antreprenoriale”, explică managerul proiectului.
Un punctaj mare la finanţarea proiectului înseamnă şanse mai mari de reuşită a start-up-ului, pentru că se vede clar dacă antreprenorul este sau nu implicat în mica întreprindere pe care a creat-o. Astfel se poate estima dacă acea afacere va creşte ulterior sau va da faliment. Alt indicator este numărul de angajaţi şi salarizarea.
Consultant pentru proiecte Start-Up Nation
Costurile pentru consultanţă sunt eligibile pentru rambursare din suma de 50.000 de euro, dar cei care aplică ar trebui să înţeleagă mai întâi faptul că şi aici trebuie să-şi aleagă o firmă cât mai bună şi să adauge banii proprii la plata proiectului.