Comisia pentru buget-finanțe din Senat a întors Legea privind asigurarea obligatorie la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pentru că proiectul de act normativ nu include niciuna dintre cerințele transportatorilor. Termenul de refacere a proiectului de lege a fost stabilit pntru 5 aprilie. În funcție de conținutul proiectului de lege, transportatorii vor decide dacă mai blochează sau nu transportul rutier în toată țara, pe 18 aprilie.
Patronatele din transportul rutier de marfă și de persoane, UNTRR, COTAR, FORT, ARTRI, APTE și APULUM, sunt nemulțumite de faptul că ASF nu a recunoscut creșterile aberante de tarife de până la peste 300%, reclamate de către cei afectați de acest fenomen. Cei afectați de polițele RCA arată că ASF a avut permanent o abordare de protecție a asiguratorilor, abandonând rolul legal de arbitru imparțial în piața de asigurări, inclusiv prin dezinformarera transportatorilor și strecurarea de exprimări dezavantajoase acestora, în Protocolul semnat pe 22 decembrie 2015. „Conducerea ASF a făcut propuneri de modificare a legii RCA, în marea lor majoritate de peste 75 % în favoarea asiguratorilor, fără să țină cont de propunerile transportatorilor. După toate discuțiile purtate în ultimele patru luni cu conducerea ASF, nu s-au diminuat tarifele de primă RCA, aberant de mari, iar conducerea ASF nu a identificat niciun fel de soluții de reducere a tarifelor, deși a promis măsuri concrete în acest sens, încă din decembrie 2015. Am primit astăzi o adresă de la Senat, prin care suntem, anunțați că s-a reîntors legea la ASF, deoartece niciuna dintre cerințele noastre nu se regăsește în proiect. După ce vom avea forma finală, vom decide dacă mai participăm la protest sau nu”, spune Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Propuneri de soluționare a conflictului cu ASF
Între alte revendicări, transportatorii cer să li se permită să încheie polițele de asigurare în oricare altă țară a Uniunii Europene, pentru a scăpa de monopolul asiguratorilor din România. De asemenea, se dorește o modificare legislativă, prin care ASF să nu mai fie finanțată procentual din plățile RCA, arătându-se că astfel autoritatea nu are niciun interes să-i apere pe cei care plătesc. „Fracționarea, scăderea valorii poliței de asigurare și monopolul sunt cele trei probleme principale care trebuie să fie rezolvate. O altă problemă este legată de daune și de bonus malus, pentru că eu, ca firmă, plătesc RCA și pot avea un șofer care face trei accidente în trei luni, apoi mie, ca firmă, mi se impune bonus malus, ca și cum mașina ar fi făcut accidentul, nu șoferul angajat. Șoferii ar trebui să aibă un cazier rutier”, spune Constantin Scarlat, director general Roli Trans, membru UNTRR.
„Conducerea ASF a ignorat cu bună știință dovezile reale, sub formă de polițe încheiate și plătite de transportatori, prezentate la fiecare întâlnire, considerându-le "exemple izolate". Toate discuțiile purtate în ultimele patru luni cu conducerea ASF nu au avut ca rezultat diminuarea tarifelor de primă RCA aberant de mari, iar conducerea ASF nu a identificat niciun fel de soluții de reducere a tarifelor, deși a promis măsuri concrete în acest sens, încă din decembrie 2015”
Vasile Ștefănescu, președinte COTAR
Pericolul este ca industria de transport rutier din România să migreze în țările vecine sau să renunțe la exploatarea unui număr important de mijloace de transport, în beneficiul concurenței străine care operează la costuri de asigurare mult mai mici.