Serviciile de informații s-au pus pe cumpărături, „la greu”, în această perioadă electorală, iar cele mai recente achiziții de bunuri, servicii și lucrări sunt făcute de Direcția Generală de Protecție Internă, structura de informații a Ministerului de Interne. Cel puțin patru contracte care vizează sediul din zona Răzoare, din București, a acestei structuri au fost parafate de instituția în cauză în lunile septembrie și octombrie ale acesti an, valoarea otală cumulată a acestor contracte ridicându-se la 10.802.036,8 lei cu tot cu TVA, adică la 2.204.97,3 euro.
Desființare de clădiri și reabilitare rețele electrice
Conform SEAP (Sistemului Electronic al Achizițiilor Publice), Direcția Generală de Protecție Internă a încheiat, la data de 9 septembrie 2023, cu SC Bursa Recycling SRL, un contract în valoare de 739.924,18 lei fără TVA, respectiv de 880.521,7 lei cu TVA inclusă (179.698,3 euro), contract ce are ca obiect desființarea a trei construcții amplasate în strada Răzoare, numărul 5, din Sectorul 6 al Capitalei. Este vorba despre construcțiile care au numerele cadastrale interne ale Ministerului Afacerilor Interne 58 – 09 – 04, 58 – 09 – 07 și 58 – 09 0 08, toate aflate în incinta sediului în care își desfășoară activitatea centrala „Doi și-un sfert”.
Din anunțul de atribuire publicat în SEAP de către autoritatea contractantă, rezultă că urmează și desființarea unei a patra construcții, operațiune care se va realiza în cursul anului 2025 și care „va face obiectul unei proceduri de achiziție distincte”.
Pentru desființarea primelor trei clădiri la care am făcut referire mai sus, DGPI a organizat o procedură simplificată de selecție de oferte.
Ulterior, în data de 25 septembrie 2024, același serviciu secret a încheiat cu Electroinstal Solution SRL un contract în valoare de 1.481.515,57 lei fără TVA, respectiv de 1.763.003,5 lei cu tot cu TVA (359.796,6 euro), având ca obiect achiziția de lucrări de reparații curente la instalațiile electrice și de curenți slabi, inclusiv pentru furnizarea și montajul echipamentelor și materialelor componente, pentru clădirea aflată în administrarea Direcției Generale de Protecție Internă situată în Bulevardul Timișoara, la numărul 10B. Și de această dată, contractul a fost atribuit în urma organizării unei proceduri simplificate de selecție de oferte.
Lucrări la „Răzoare Yard Development”
Cu două săptămâni înainte, aceeași instituție a parafat un al treilea contract, încheiat cu SC Interaxis Engineering SRL, dar și cu SC Diao Total Consult SRL, în valoare de 477.500 de lei fără TVA, resectiv de 568.225 de lei cu TVA inclusă (115.864,3 euro).
Este vorba despre achiziția de servicii de supervizare, supraveghere, consultanță, management de proiect tehnic și dirigenție de șantier pentru contractul de tip proiectare și execuție de lucrări aferente obiectivului de investiții „Îmbunătățirea fondului construit pentru DGPI – renovare integrală a imobilului Răzoare (Răzoare Green)”. Afacerea a fost atribuită ca urmare a organizării unei licitații deschise.
De asemenea, chiar la data de 1 octombrie 2024, serviciul secret al Internelor a încheiat cu societatea Construcții Erbașu SA un contract în valoare de 6.378.392,1 lei fără TVA, respectiv de 7.590.286,6 lei cu TVA inclusă (1.549.038,1 euro), care vizează un prim lot dintr-un acord-cadru mult mai costisitor.
Concret, este vorba despre servicii de proiectare, execuția de lucrări și asistență tehnică din partea proiectantului privind obiectivul de investiții „Răzoare Yard Development”. Lotul atribuit se referă la realizarea branșamentului de apă, canalizare, gaze naturale, rețelele de incintă, canalizarea menajeră de incintă, electrice și gaze. Valoarea estimată inițială a bugetului alocat acestui lot se ridica la 6.449.581,68 lei fără TVA, la care se adăugau cheluieli diverse și neprevăzute. Pentru atribuirea acestui lot, a fost organizată o licitație deschisă accelerată.
Acordul-cadru mai cuprinde un lot, neatribuit până în acest moment, privind amenajări exterioare și Acces Point, cu valoarea estimată de 21.680.750,78 lei fără TVA, la care ar trebui să se adauge cheltuieli diverse și neprevăzute.
Echipamente de stocare de 43,3 milioane de lei
Cea mai consistentă achiziție a DGPI a fost, însă, parafată la data de 21 august 2024 și la data de 27 august 2024, când instituția a încheiat două acorduri-cadru cu Logic Computer SRL și cu Dataware Consulting SRL, în valoare totală de 32.038.960 de lei fără TVA, respectiv de 38.126.362,4 lei cu TVA inclusă (7.680.980,3 euro).
Cele două acorduri-cadru vizează furnizarea, instalarea și punerea în funcțiune a unor echipamente de tip server, respectiv de stocare. Anunțul inițial prevedea încheierea a patru astfel de acorduri-cadru, în valoare totală de 54.088.000 de lei fără TVA, respectiv de 64.364.720 de lei cu TVA (13.135.657,2 euro). Loturile atribuite constau în 18 echipamente de stocare de tip SAN și în 6 echipamente de stocare de tip BKP.
Alte achiziții făcute de DGPI se referă la servicii de tip Web Application Firewall (1.333.649,7 lei cu TVA), și a unor detectoare de joncțiuni neliniare, în valoare de 1.820,819 lei cu TVA.