Valoarea maximă a sporului, de 40%, ajunge însă doar la cei care lucrează în condiţii grele.
Sindicalist: "Ce este imoral?"
Denumit iniţial "spor de subteran", beneficiul se acordă celor care coboară zilnic la metrou şi se expun unor riscuri. Însă de acesta beneficiază toţi cei aproape 5.000 de angajaţi ai companiei. Circa 200 de angajați lucrează însă doar la suprafață.
Sporul de metrou variază între 20 şi 40% din salariul brut, în funcţie de secţia la care este încadrat fiecare angajat. Pe lângă aceşti bani, angajaţii primesc și bonusuri de vechime, spor pentru muncă nocivă, de noapte, dar şi pentru orele lucrate în zilele de weekend și sărbători.
"Ce este imoral în faptul că am respectat legea? Moral este dacă îmi fac datoria într-o instituţie în anumite condiţii de muncă să-mi primesc acele drepturi cuvenite, conform locului de muncă. Sunt 100% legale aceste drepturi", a transmis Marian Artimon, preşedintele sindicatului de la metrou.
Explicaţia conducerii Metrorex
"Societatea are subunităţile în subteran. Iar cei din central trebuie să facă şi verificări în subteran. Nu suntem rupţi unii de alţii. Aceşti traducători se ocupă de proiectele cu finanţare externă. Trebuie să meargă şi ei pe teren. Toată lumea trebuie să meargă în subteran", a declarat Mariana Miclăuş, directorul general al Metrorex.
Însă nimeni nu poate cuantifica orele petrecute de sutele de angajaţi din aparatul central în subteran.
"Eu nu primesc niciun spor, eu primesc o indemnizaţie de conducere pentru că sunt pe contract de mandat, conform Legii 109, şi indemnizaţia mea netă este de 15.500 de lei sau cam aşa ceva", a completat Marianei Miclăuş, directorul general al Metrorex.
La începutul anului fiecare salariat a primit în plus la salariu 1.000 de lei, în timp ce călătoriile s-au scumpit iar societatea are pierderi - 187 de milioane de lei în 2024 şi 42 de milioane de lei, estimarea pentru 2025.
"Atâta amar de timp nimeni nu s-a uitat în interiorul unor astfel de companii. Este foarte greu acum, pentru că ceea ce doare cel mai tare este schimbarea. Lucrurile sunt evident nelalocul lor. Cum, dacă până acum s-a putut, acum nu s-ar mai putea?", a spus Luisiana Dobrinescu, avocat specializat pe fiscalitate.
La Metrorex lucrează şi soţul Marianei Miclăuş, precum şi fiica acesteia, potrivit observatornews.ro.