O campanie a ACR a devenit virală în mediul online, apoi în presa locală, în mai multe orașe. Obligativitatea șoferilor de a deține o schiță a mașinii (așa-numita carte de salvare la bord) este doar „o metaforă” folosită de cei care au lansat campania, pentru a sensibiliza șoferii, însă nu are nicio legătură cu legislația în vigoare, și asta spun chiar cei de la ACR. Poliția Rutieră ne asigură, de asemenea, că obligatoriu este doar ce e specificat în legislație. Transportatorii au fost și ei păcăliți de o știre falsă conform căreia cartea de salvare la bord ar fi obligatorie.
O știre falsă care se repetă periodic, în ultimul an, a bulversat deja întreaga țară. Nimeni nu știe de unde a pornit isteria legată de cartea de salvare la bord și cu ce scop a fost propagată și „reîncălzită” periodic, în ultimul an. Oficialii ACR spun că intenția lor a fost aceea de a conștientiza șoferii în legătură cu necesitatea acestei schițe, dar nu ei au lansat știrile alarmiste.
„Este obligatorie această schiță, pentru a salva vieți, dar noi nu am spus acest lucru în sensul că ar exista vreo obligație legală. Nici nu am adus în discuție modificarea legislației, pentru includerea acestei schițe”, explică oficialii ACR.
Cartea de salvare la bord este o schiță a autoturismului care ar putea fi folosită de ISU, în caz de accident, atunci când ar fi nevoie de descarcerare. Această schiță ar facilita descarcerarea cu celeritate, pentru că s-ar putea vedea care sunt punctele tari ale mașinii și punctele care pot fi tăiate mai ușor. Chiar dacă s-au dat știri false timp de un an, în legătură cu așa-zisă obligativitate a schiței autoturismului, Poliția Rutieră nu știe despre o astfel de obligativitate și nici despre vreo discuție pentru introducerea ei în legislație.
„Toate documentele obligatorii sunt prevăzute de Codul Rutier. Nu se face niciun fel de mențiune cu privire la obligativitatea de a avea acea schiță deasupra parasolarului mașinii. Ce trebuie luat de bun este doar ceea ce este publicat în Monitorul Oficial. O schimbare legislativă se poate discuta trei luni, poate intra la vot după alte trei luni și ajunge să intre în vigoare după cel puțin un an, dar nici măcar nu s-a discutat o astfel de modificare legislativă”, a explicat, pentru Jurnalul Național, Ovidiu Munteanu, Direcția Poliției Rutiere.
„Intoxicare” pe linie
Între transportatorii rutieri din România a circulat chiar un mesaj transmis prin telefon, prin care se anunță că li se dau deja amenzi șoferilor care nu au noul document așa-zis obligatoriu. „Nu este adevărat că s-au dat amenzi. Când opresc un conducător auto, polițiștii îi cer certificatul de înmatriculare, permisul de conducere, asigurarea obligatorie, cartea de identitate, iar în portbagaj trebuie să aibă extinctorul și trusa medicală, iar dacă este iarnă, să aibă cauciucurile de iarnă montate. Se găsește câte unul să arunce în eter diferite lucruri și toți le iau de bune”, mai spune polițistul de la Rutieră.
Nu doar șoferii obișnuiți și transportatorii au fost afectați de lansarea știrilor false, ci chiar polițiștii, după ce s-a scris pe internet că șoferul trebuie să-i ceară polițistului certificatul metrologic, ordin de serviciu și alte lucruri absolut aberante.
Cartea de salvare la bord este doar un proiect lansat ca acțiune de prevenție de către ACR. Cei care doresc să o descarce, o pot găsi pe site-ul ACR, dar nu este obligatorie din punct de vedere legislativ.