Recent, s-a încheiat Salonul Auto București&Accesorii, cel mai reprezentativ eveniment de profil al anului. Mii de români i-au trecut trecut pragul, iar unii au plecat chiar la volanul unor mașini nou-nouțe, cumpărate în cadrul salonului. Peste 200 de modele au fost prezentate publicului în acest an de către reprezentanții marilor producători auto, unele modele fiind catalogate drept “autoturismele viitorului”. Prezentul ne demonstrează însă, că românii sunt tot mai creativi și descoperă tehnologii, aplicații și tot felul de instrumente menite să revoluționeze industria auto și nu numai. La ediția din acest an a Salonului Auto București, vizitatorii au avut ocazia să descopere invențiile tinerilor români și chiar să stea de vorbă cu aceștia, în cadrul standului dedicat inventicii, organizat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, partenera SAB 2016.
Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași, pepinieră de talente
Iar când vine vorba despre inovare și cercetare în domeniul auto, studenții ieșeni de la Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” excelează. Au fost prezenți, timp de zece zile, la standul fundației și au interacționat cu vizitatorii uimiți de invențiile lor. Mașina de curse a studenților ieșeni a fost atracția standului. Echipa T.U. Iași Racing, formată din 11 studenți și doi profesori coordonatori ai Facultății de Mecanică, a creat un monopost care atinge suta de kilometri în doar 4,3 secunde. Proiectat, tehnologizat și asamblat în întregime prin forțe proprii, conform cerințelor Formula Student, vehiculul de 297 de kg este echipat cu un motor de 599 cmc, care îl face mai rapid decât Ferrari, Maseratti Quatro Porte sau Porche 911 GTS. Piesele de pe automobil sunt făcute de studenții facultății, iar cele cumpărate au fost adaptate la necesitățile proiectului. Echipa a fost impecabil coordonată de profesorul Ciprian Ciofu.
O altă invenție pe care vizitatorii au admirat-o la salonul auto a fost Trotineta Electrică, concepută de Cristinel Acatrini și Vlad Enache, anul II la Facultatea de Mecanică de la UTI. Principiile generale ale unei asemenea trotinete electrice sunt: design dinamic, inclusiv garda la sol redusă, roși de 200mm, ghidon ajustabil pe înalțime, sistem de pliere completă. Totodată, dispozitivul poate avea și sistem de recuperare a energiei cinetice, sistem de frânare regenerativă, frânare magnetica sau pilot automat. Ideea studenților a venit din nevoia de funcționalitate, cu ajutorul trotinetei, în traficul din ce în ce mai aglomerat al orașului, o persoană se poate deplasa în diverse locații mult mai rapid decât ar face-o cu mijloacele de transport in comun sau cu mașina personală.
De-a lungul ultimilor ani, atât profesorii cât si studenții Facultății de Mecanică din cadrul Universității Tehnice s-au remarcat prin realizările lor. Una dintre acestea a fost redesenarea vechiului ARO. Coordonați de profesorul Adrian Sachelarie, totul a fost pus la punct în cadrul proiectului intitulat "iARO Camarad".
O altă invenție care a atras vizitatorii este un dispozitiv care ajută persoanele cu probleme locomotorii să se deplaseze mai ușor. Creația le aparține studenților de la Iris Robotics și este un prototip de mașină electrică semi-autonomă construită la scară 1/8 propulsată de un motor de curent continuu fără perii ale cărei comenzi pot fi date prin intermediul unei manuși cu senzori.
Și tot în cadrul standului Fundației Dan Voiculescu la SAB, românii au putut afla despre AVAI Car, mașina special creată pentru persoanele cu dizabilități, proiect ce aparține tinerilor basarabeni Adrian Vlas și Ion Ababei, câștigători ai
celui mai mare salon de invenții din Europa de Sud-Est, Euroinvent 2016. Automobilul conceput de cei doi are integrată o platformă eficientă și inteligentă, cu senzori de poziționare pentru scaunul cu rotile, un mecanism automatizat dotat și cu un system de detecție a obstacolelor și evitare a tamponării.