Călin Popescu Tăriceanu atrage atenția asupra problemelor cauzate de coronavirus asupra sistemului de educație din România.
„Urmăresc cu atenție intențiile guvernului cu privire la reluarea din toamnă a școlii. Băiatul meu mijlociu, Mihai, termină liceul, dar băiatul cel mic, Tudor, se apropie de clasa 1 așa că sunt direct interesat și în calitate de părinte.
Propunerile făcute până acum de Guvernul Orban este clar că nu pot fi implementate. Ele sunt rodul gândirii unor oameni care nu au ieșit din birouri de foarte mult timp și care nu mai știu cum arată viața reală. Incompetența actualului ministru al educației este doar bomboana de pe coliva învățământului românesc.
Este adevărat că nu este o temă ușoară, dar reducerea din pix a numărului de elevi într-o clasă la mai puțin de o treime față de ce este acum e clar că nu poate fi fezabilă. De asemenea, reducerea orelor la 30 de minute cu pauze de 20 de minute între ele face pe orice părinte să-și pună întrebarea dacă merită să-și trimită copilul la școală.
În condițiile reducerii drastice a numărului de elevi dintr-o clasă rezultă că jumătate dintre elevi vor fi la școală și jumătate vor fi acasă. Deci, teoretic, vor face școală online. Știm cu toții cum a fost școala online în acest an. Mai bine să nu vorbim despre ea. Dar mă întreb de unde are ministrul educației resurse să dubleze peste noapte numărul de profesori astfel încât unii să facă ore cu elevii prezenți la ore și alții să facă ore online cu jumătatea cealaltă de elevi? Alte întrebări îmi vin în minte. Există suficient timp pentru a reface programele școlare stufoase pentru un timp redus la jumătate? Este suficient timp pentru a pune pe picioare un sistem performant pentru școala online? Este timp pentru a reface din temelii modul de a preda și a pregăti cadrele didactice pentru acest nou mod de predare?
Când este mai periculos pentru copiii noștri să se îmbolnăvească? În cele 30 de minute în care sunt la ore, supravegheați de către profesori, sau în cele 20 de minute când sunt în pauze sub o supraveghere relativă?
Pe măsură ce intrăm mai în profunzimea temei ne dăm seama cât de complexă este și mai ales ce fel de implicații are. Eu nu cred că este o temă pe care să o rezolve politrucii guvernului Orban. Eu cred că este o temă prea importantă ca să fie tratată doar electoral, așa cum tratează Orban toate problemele generate de coronavirus.
Această temă trebuie dezbătută serios în societatea românească și cred că merită o sesiune specială a Parlamentului. Aici este locul unde vocile părinților, elevilor, cadrelor didactice, autorităților locale și ale guvernului central trebuie să se audă. Aici experții din medicină și învățământ trebuie să-și spună punctul de vedere. Aici trebuie să se evalueze riscurile diferitelor scenarii.
Nu prea cred că soluțiile pot să vină de la acest guvern, mult prea concentrat pe soluții electorale, dar am încredere că autoritățile locale împreună cu asociațiile de părinți și elevi vor putea veni cu idei care să nu ducă la prăbușirea sistemului educațional românesc.
De frica drobului de sare Guvernul Orban a sacrificat zeci de mii de bolnavi cronici dându-i afară din spitale sau limitându-le dreptul la tratament. Acum, dacă o să-i lăsăm, o să sacrifice milioane de elevi, părinți și profesori. De dragul unor voturi! ”, a scris Tăriceanu într-o postare pe Facebook.