Jurnalul.ro Special 12 trenuri CFR au întârzieri înainte de a fi cumpărate

12 trenuri CFR au întârzieri înainte de a fi cumpărate

de Adrian Stoica    |   

După patru consultări de piață pentru a obține informații despre ce pot oferi producătorii de material rulant, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a ratat și a doua licitație pentru achiziționarea a 12 trenuri cu hidrogen.

Proiectul, care poate ajunge până la 4 miliarde de lei, fără TVA, este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform acestuia, ARF are termen ca până la sfârșitul lunii iunie să semneze contractul, dar acest lucru este imposibil de realizat, în condițiile în care data-limită pentru depunerea ofertelor a fost prelungită până pe 8 iunie.

În ultimii ani, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) s-a specializat în ratarea licitațiilor organizate pentru achiziționarea de trenuri noi. Caietele de sarcini prost scrise, cu clauze contestate de companii la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) și în instanță, dau peste cap calendarul acestor licitații. Așa se face că a fost nevoie și de trei licitații pentru încheierea unui contract sau chiar de trei ani de contestații și procese pentru finalizarea unei proceduri. Efectul acestor rateuri este că deocamdată pe calea ferată românească nu circulă trenuri de ultimă generație, iar călătorii trebuie să se mulțumească, în general, cu trenurile vechi de 30 de ani sau de 40 de ani ale companiei CFR Călători.

 

În februarie, prima anulare

 

În luna februarie a acestui an, ARF a anulat prima licitație organizată pentru achiziționarea celor 12 automotoare cu tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, destinate transportului feroviar de călători. Motivul a fost lipsa ofertelor din cauza faptului că s-au impus termene prea scurte pentru livrarea trenurilor. Pe de altă parte, a fost invocate vidul legislativ din România cu privire la producția, livrarea și stocarea de hidrogen. Au fost motive realiste invocate de ARF pentru anularea licitației, dar ele trebuiau cunoscute înainte de scrierea caietului de sarcini și lansarea licitației. De asemenea, companiile au formulat și o serie de observații tehnice, cum ar fi numărul de locuri și de toalete din trenuri. 

 

8 iunie - termen de depunere, 30 iunie - termen de semnare

 

Pe data de 27 martie ARF a lansat pentru a doua oară licitația în vederea achiziționării a 12 trenuri cu hidrogen, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor era 8 iunie. Ca și în cazul primei licitații, au fost invocate de către producătorii de material rulant neclarități privind producerea, stocarea, transportul hidrogenului și, în consecință s-a decis prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor până pe 8 iunie. Având în vedere experiențele anterioare, este imposibil ca ARF să reușească semnarea contractului până pe 30 iunie. De asemenea, și livrarea trenurilor până în august 2026, o altă condiționalitate impusă prin PNRR, este un jalon care are mari șanse să fie ratat, pentru că durata de livrare este între 24 și 33 de luni. Cele 12 automotoare vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate București - Pitești, cu extindere până la Piatra Olt - Craiova, București - Aeroportul Henri Coandă, București - Târgoviște și București - Pitești - Curtea de Argeș.

 

Ce a mai ratat ARF în 2023

 

  • Greu și cu supervizarea 

 

La sfârșitul lunii aprilie, ARF a scos la licitație pentru a doua oară contractul pentru supervizarea livrării celor 37 de rame electrice de lung parcurs cumpărate de la Alstom. Prima licitație, lansată în februarie, a fost anulată din lipsă de oferte. A doua licitație publicată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) pe 30 aprilie are aceeași valoare, 2,5 milioane de lei și 51 de luni ca durată a contractului pentru supervizare. Contractul cu Alstom, semnat în martie 2022 prevede achiziționarea a 37 de rame electrice, iar primele vor fi date în exploatare în decembrie. 

 

  • Achiziție internațională în lei

 

Tot anul acesta, în luna ianuarie, ARF a fost obligată, în urma unei contestații depuse la CNSC, să refacă o licitație internațională în valoare de 2,4 miliarde de euro pentru achiziționarea a 20 de rame electrice InterRegio prin PNRR. Contestația a vizat faptul că ARF stabilea prețurile doar în lei, în condițiile în care toate costurile pentru proiectarea, construirea și livrarea produselor sunt suportate de ofertanți în euro. Astfel, din cauza duratei lungi a contractului de livrare, între 28 și 43 de luni, se pierdea mult din diferența de curs valutar, se mai preciza în contestație. Aceasta era cea de-a doua licitație organizată de ARF pentru achiziționarea celor 20 de rame, după ce o procedură similară fusese  anulată pe 1 noiembrie, pe motiv că nu au fost oferte depuse. 

 

Subiecte în articol: trenuri hidrogen licitaţie
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri