Jurnalul.ro Special Taximetriștii acuză Uber și Bolt de evaziune fiscală și funcționare în ilegalitate

Taximetriștii acuză Uber și Bolt de evaziune fiscală și funcționare în ilegalitate

de Diana Scarlat    |   

O asociație a taximetriștilor a cerut explicații din partea Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în iunie 2023, pentru avizele date unor companii cu sedii în alte țări, în baza cărora funcționează Uber și Bolt în România. Transportatorii spun că astfel se încalcă foarte grav legea în baza căreia funcționează aceste firme în România, iar cu ajutorul ministerului se face și evaziune fiscală, pentru că statul român nu poate colecta TVA de la companiile din Estonia și din Olanda. Reprezentantul Coaliției pentru Digitalizarea României - formată din Uber și Bolt - nu a dat nicio explicație în legătură cu această situație de natură juridică, spunând doar că taximetriștii îi atacă pentru că au pierdut teren.

Avizele pe care ADR le-a emis pentru Uber și Bolt sunt date, de fapt, pentru firmele din Estonia și din Olanda, deși legea prevede emiterea acestora pentru companii înregistrate la Registrul Comerțului în România. În baza acestui truc, statul român nici nu poate colecta TVA de la Uber și Bolt, deși cele două companii îl încasează. 

Asociația Info Taxi a transmis o adresă către ADR, pe 29 iunie 2023, semnalând aceste nereguli și cerând lămuriri, dar nici ADR, nici Ministerul Digitalizării nu au reacționat, lăsând companiile Uber și Bolt să funcționeze în continuare cu aceleași avize emise pentru firmele din Estonia, respectiv Olanda.

Art. 6 din OUG nr. 49/2019 privind transportul alternativ spune foarte clar că avizele emise de ADR ar fi trebuit să fie pentru filialele din România ale companiilor, nu pentru societățile comerciale din alte state, așa cum le-a emis ADR. Taximetriștii arată că încălcarea prevederilor legale ar trebui să conducă la retragerea acestor avize, însă nimeni nu ține cont de legislația în vigoare, la nivel de guvern. 

De ce nu se colectează TVA

ANAF, care ar trebui să verifice dacă aceste platforme au plătit TVA în România, nu a făcut niciun control în acest sens, deși taximetriștii au dovezi - mai multe contracte și facturi – care arată că și din punct de vedere fiscal s-a încălcat legea.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a transmis un comunicat de presă, atașând dovezile facturilor și contractelor, cerând explicații Guvernului României în legătură cu funcționarea companiilor care intermediază transportul alternativ (platformele digitale).

Cea mai gravă încălcare a legii este neplata TVA, pentru care Art. 21 din Legea transportului alternativ specifică: „(1) Toate veniturile obținute în urma efectuării de transport alternativ sunt impozitate în conformitate cu legislația fiscală în vigoare în România”. „Încălcând legea, platformele pentru transport alternativ au funcționat, până acum, în baza unor documente emise pentru companii din alte state și fără plata TVA”, arată  COTAR. 

Autoritatea spune că încearcă să armonizeze legislația

În replică, reprezentantul Coaliției pentru Digitalizarea României, Cătălin Codreanu, nu a dorit să comenteze decât atât: „Industria de taxi caută prin orice mijloace să găsească vina pentru propriul eșec în altă parte. În accepțiunea industriei alții sunt vinovați pentru calitatea serviciilor de taxi, nu taximetria. Platformele de transport alternativ sunt avizate și operează conform legislației naționale și comunitare”. Deși am insistat să ofere clarificări din punct de vedere juridic, reprezentantul Coaliției Uber-Bolt a refuzat să facă orice alt comentariu.

În schimb, Autoritatea spune că din punctul lor de vedere, autorizațiile s-au dat conform legii. „Autoritatea pentru Digitalizarea României avizează platformele digitale de transport alternativ prin intermediul cărora se intermediază activitatea de transport alternativ, strict din punct de vedere tehnic, în conformitate cu prevederile O.U.G. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto aprobată prin Legea 204/2019. În acest sens, subliniem faptul că atât în momentul avizării, cât și în prezent, operatorii platformelor amintite de dumneavoastră au făcut dovada existenței filialelor impuse de prevederile actelor normative menționate anterior. Cu toate acestea, în lumina controverselor din ultima perioadă, ADR are în vedere armonizarea legislației cu solicitările tuturor factorilor implicați, în măsura în care acestea nu contravin altor acte normative aflate în vigoare. În ceea ce privește aspectele care țin de fiscalitate, acestea nu intră în atribuțiile Autorității pentru Digitalizarea României”, a răspuns ADR, pentru Jurnalul.

Problema care rămâne nerezolvată este avizarea firmelor din alte state, nu a filialelor din România, astfel încât documentele și, implicit, plățile se fac direct către firmele din Estonia, respectiv din Olanda, așa cum arată și actele care au intrat în posesia taximetriștilor.

Eroare în beneficiul firmelor străine

Transportatorii arată câte articole din OUG 49//2019 au fost încălcate de ADR, în beneficiul companiilor Uber și Bolt: Art. 2, litera j): „operator al platformei digitale este persoana juridică pe numele căreia se emite avizul tehnic pentru platforma digitală prin care se intermediază transportul alternativ”, și litera - b) „aviz tehnic înseamnă document eliberat de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale pentru platformele digitale puse la dispoziție de către operatorii acestora, prin care se asigură intermedierea transportului alternativ”. 

De asemenea, Art. 6 specifică: „În situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă, pe toată perioada în care își desfășoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României, o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România”. 

„Verificând lista platformelor digitale avizate tehnic de către instituția dumneavoastră, observăm faptul că există două avize (Uber B.V. reprezentată legal prin  UBER B.V. – Filiala București SRL și Bolt Operation OU, reprezentată legal prin Bolt Services Ro SRL) emise către entitățile mamă din Olanda și, respectiv, Estonia, nu către filialele acestora din România”, a semnalat Asociația către ADR și Ministerul Digitalizării, dar nimeni nu le-a oferit un răspuns, din iunie 2023 până acum. 

Prin nepublicarea pe site a avizului, Uber a încălcat și Art 25 lit n) din OUG 49, care prevede că firma e obligată „să publice pe platforma digitală avizul tehnic eliberat de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale”.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri