„Viaţa este o petrecere ce se va termina curând pentru a fi uitată imediat după”
Considerat de publicația Screen International „cel mai matur film al regizorului Gaspar Noé”, Vortex tratează un subiect diferit față de cele explorate de autor în filmele anterioare: degradarea psihică și fizică a unui cuplu de bătrâni și apropierea morții. Filmul este inspirat de experiențele personale ale autorului: încercarea de a trata demența mamei sale, precum și o hemoragie cerebrală, aproape fatală, de care Noé a suferit în 2020.
„Îmi doream de câțiva ani să fac un film cu oameni în vârstă. Cu bunicii mei, apoi cu mama. Mi-am dat seama că bătrânețea implică foarte probleme complicate legate de supraviețuire, care generează copleșitor de multe situații în care cei care te-au protejat cel mai mult când erai mic, revin acum la copilărie. Așa că mi-am imaginat un film cu o poveste extrem de simplă, cu o persoană în vârstă, aflată într-o stare de deteriorare psihică, pentru care limbajul își pierde sensul, și nepotul său, care încă nu știe să se exprime, ca două extreme ale acestei scurte experiențe care este viața”, spune Gaspar Noé.
Dario Argento, faimosul cineast în vârstă de 82 de ani, care a făcut Suspiria, Tenebrae și Opera, este la primul său rol principal și recunoaște că, deși Gaspar Noé a scris rolul pentru el, s-a lăsat cu greu convins: „Gaspar este unul dintre bunii mei prieteni, ne știm de peste 20 de ani. M-a implorat, mi-a spus c-a scris filmul pentru mine, și toți din jurul meu m-au sfătuit să joc în Vortex. Chiar și așa, când a venit Gaspar să mă vadă la Roma și am urmărit împreună Love, la 10 dimineața, trebuie să recunosc că aveam mari îndoieli. Asia, fiica mea, a fost cea care m-a convins, în cele din urmă”.
Fără scenariu și având doar un script de aproximativ 15 pagini, Dario Argento, Françoise Lebrun și Alex Lutz (Guy), care joacă rolul fiului celor doi, au improvizat constant, respectând indicațiile regizorale. “Privire goală. Mișcă-ți degetele. Mormăie. Lucruri foarte concrete. Nu am vorbit cu Gaspar despre stările personajului și mai bine așa, pentru că nu suport lucrurile astea”, a spus Françoise Lebrun.