CX-30 ediția 2021 este un facelift la mașina care în anul 2019 a reușit să câștige volanul de aur. La prima vedere, ar putea să nu sesizăm schimbări prea mari, însă avem de-a face cu o altă motorizare, mai eficientă, denumită e-Skyactiv-X și cu o hibridizare bazată pe tehnologia Mild-Hybrid. În plus, față de varianta inițială, CX-30 vine acum cu o tracțiune integrală și un sistem inovativ pentru portbagaj. Prețul a crescut cu 500 de euro față de versiunea anterioară.
Motorul e ceva nou. Asta după ce Skyactiv-X era un unicat în industrie grație folosirii principiului pe care îl întâlnim la motoarele diesel, aprinderea prin compresie. Skyactiv-X a primit premiu separat la Volanul de Aur din 2019, dar și Technobest 2019. Noul e-Skyactiv-X versiunea actualizată oferă performanțe sporite și o eficiență și mai mare. e-Skyactiv X de 2 litri produce 186 de cai putere la 6.000 rpm și un cuplu maxim de 240 Nm la 4.000 de rpm, o creștere de 6 cai putere și respectiv 16 Nm față de Skyactiv-X. Îmbunătățirea cuplului este mai remarcabilă începând cu 2.000 rpm, cu toate acestea puterea de cuplu e-Skyactiv X s-a îmbunătățit în aproape toate gamele de turații ale motorului și în special sub accelerație din situațiile de conducere cu sarcină parțială cel mai frecvent întâlnite în timpul conducerii zilnice. Eficiența a fost, de asemenea, îmbunătățită, emisiile de CO2 scăzând cu 5 până la 11g /km - în funcție de model și transmisie. La fel și consumul, este acum mai mic cu aproape un litru la suta de kilometri în ciclul WLTP combinat. CX-30 este echipat și cu tehnologia Mazda M Hybrid. Sistemul de 24V reduce consumul de combustibil, crește autonomia și scade nivelul emisiilor prin refolosirea energiei recuperate în timpul decelerării, pentru a alimenta un motor electric ce asistă motorul de bază. Nu poate fi perceput ca un hibrid clasic, pentru că timpii în care este folosită energia acumulatorului sunt scurți. Puterea motorului, mai ales dacă alegi să profiți de modul sport care este creator de senzații, se regăsește în consum. Dacă la un trafic urban aproape de standardele de calcul CX-30 a scos 9,3 litri/100 de km, aproape de cifra avansată de producător în ciclu WLTP la viteză mică de 9 litri/100 de km, în trafic bucureștean greu, când viteza medie nu sare de 10 litri/km, consumul ajunge să urce la 13,5 litri/100 de km. Totuși, vorbim despre un SUV care oferă o tracțiune integrală și este capabil să sprinteze până la sută în 9,2 secunde, atingând o viteză maximă de 204 km/h.
Gardă mare
Garda la sol a lui CX-30 este generoasă și ajunge la 17 cm. Este cam ceea ce oferă T-Rock, Seat Arona, Suzuki Vitara, Opel CrosslandX, C3 Aircross, Renault Captur sau Hyundai Kona. Structura caroseriei este mai rigidă datorită integrării în premieră a oțelului înalt-aliat, cu limită ridicată de elasticitate, care a permis și obținerea unor elemente de rezistență mai subțiri. Mazda folosește o structură inelară, multidirecțională, pentru a crește rigiditatea și legătura caroseriei cu trenul de rulare. Suspensia a fost modificată pentru un mix dinamic de sportivitate și confort prin introducerea pe puntea din spate a unei bare de torsiune. Noua versiune a tehnologiei G-Vectoring Control Plus poate controla distribuția cuplului între cele două punți prin tracțiunea integrală i-activ AWD care monitorizează aderența celor patru roți în timp real pentru a asigura o stabilitate bună în orice moment. Tehnologia ajută la detectarea pierderii posibile a tracțiunii monitorizând de la temperatura exterioară și utilizarea ștergătoarelor de parbriz până la comenzile de direcție și frânare ale șoferului. Șoferul nu poate controla în niciun fel modul de distribuție a cuplului, astfel că trebuie să se lase cu totul în seama computerului mașinii, iar eventuala lui măiestrie în off-road va conta destul de puțin.
Inteligența
Mazda CX-30 beneficiază de o serie de asistenți inteligenți ai șoferului. Un sistem interesant este acela care stă cu „ochii” pe șofer, la propriu. Un sistem de camere și LED-uri cu infraroșu instalate în lateralele ecranului central monitorizează șoferul. Echipamentele analizează mișcările ochilor și fizionomia șoferului pentru a determina nivelul de oboseală și de atenție și îl avertizează sonor dacă este nevoie. Sistemul funcționează în tandem cu asistentul inteligent de frânare și scurtează timpul de atenționare necesar pentru oprirea mașinii. Tot pentru a degreva șoferul de operațiuni sâcâitoare, există un asistent pentru faza lungă care comută automat pentru a nu-i orbi pe ceilalți șoferi, un senzor de ploaie și unul de lumină. Pentru ca șoferul să nu-și ia privirea de la trafic există un head-up display cu laser proiectat pe parbriz. Acesta furnizează date despre viteză, restricții, navigație, cruise control, unghi mort, turație, dar și despre sistemul inteligent care împiedică părăsirea involuntară a benzii de circulație. Front Cross Traffic Alert folosește radare instalate pe lateralele mașinii pentru a detecta vehicule care se apropie din unghiurile moarte în intersecții în T și avertizează șoferul. Un alt sistem este Cruising & Traffic Support care asistă accelerarea, frânarea și direcția în ambuteiaje pe autostradă pentru a menține o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față. Sistemul de asistență la menținerea pe bandă trage ușor de volan atunci când sesizează ieșirea neintenționată de pe direcția de mers. CX-30 vine echipată cu airbag pentru genunchi. Acesta elimină deplasarea în față a corpului șoferului în cazul unei coliziuni și reduce efectele acesteia asupra șoferului prin diminuarea sarcinii care trebuie susținută de centura de siguranță. Capota și bara frontală au structuri noi, care permit absorbția mai ușoară a energiei la impactul cu un pieton. Aceste inovații i-au permis noului SUV să obțină cinci stele la testele EuroNCAP.
Interior minimalist
În habitaclul lui CX-30 găsim filozofia integrată pe toată gama Mazda „less is more”. SUV-ul oferă o poziție mai înaltă la volan și o vizibilitate mai bună asupra traficului. Ergonomia pe care a urmărit-o constructorul atunci când a proiectat interiorul a făcut ca elementele care înconjoară șoferul să fie dispuse simetric pe două axe, una transversală, de-a lungul bordului, pentru a păstra cât mai aproape de linia ochilor elementele importante, și una longitudinală, care asigură poziționarea ideală a persoanei care stă în fața volanului. Planșa de bord include materiale moi cu aspect premium, inserții metalice și plastice de bună calitate. Tunelul median cuprinde o cotieră pe fundul căreia, pe lângă porturi USB, există și o planșă unde se poate încărca wireless telefonul. Suporturile pentru pahare sunt plasate la mână, aproape de planșa centrală. Pentru comandarea sistemului infotainment, pe lângă touchscreen, există un iDrive. Există un loc pentru plasarea telefonului, dar nu asigură și suport pentru ca acesta să poate fi așezat. Sistemul multimedia este compatibil cu Apple Carplay și Android Auto și este completat de o minunată pleiadă de 12 boxe Bose care sunt conectate la un player audio omonim. Lungimea de 4,39 metri permite un ampatament de 2,65 metri și, chiar dacă este mai mic cu 7 centimetri decât cel al Mazdei 3, oferă suficient spațiu pentru pasagerii din spate și un portbagaj care ajunge la 422 de litri, destul de mare, dar nu foarte ofertant pentru bagaje mai late de un metru. Există și un sistem inteligent pentru poziționarea bagajelor, denumit Smart Cargo System. Acesta este modulabil și poate fi reglat pe două axe astfel încât să îți ofere randament maxim simultan. Prețul de plecare al lui CX-30 este de 21.690 de euro cu TVA pentru echiparea de bază și motorul pe benzină de 122 de cai putere, cutie manuală.
CX-30 ediția 2021 nu are prea multe de arătat în plus, la prima vedere. Adevărata schimbare se simte pe drum
Cifre
- 186 cai putere
- 240 Nm, noul cuplu
- 9,2 secunde până la 100 km/h
Avantaje
- o nouă motorizare mai eficientă
- mai economică
- asistenți inteligenți
Dezavantaje
- poziționarea oglinzilor laterale
- tracțiunea integrală controlată de computer
- lățimea portbagajului