x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mașinile eliminate într-un an prin Programul Rabla se întorc în două luni în țară

0
Autor: Diana Scarlat 11 Mar 2021 - 07:32
Mașinile eliminate într-un an prin Programul Rabla se întorc în două luni în țară
Citește și:


România plătește milioane de euro pentru Programul Rabla, care contribuie la reînnoirea parcului auto la nivel național, dar nu ia nicio măsură în sensul stopării înmulțirii mașinilor vechi, foarte poluante. Pe măsură ce numărul mașinilor vechi va crește, noi toți vom plăti mai mult, pentru că ne va costa mai mult poluarea. Ministerul Mediului pare a nu avea nicio soluție, iar declarațiile politice se referă la această situație ca și cum ar fi vorba doar despre banii economisiți de proprietarii de autovehicule și de pierderile statului român prin restituirea taxei ilegale, nu și de ceea ce pierdem prin creșterea nivelului noxelor.

 

Programul Rabla Clasic a avut, anul trecut, un buget de 405 milioane de lei, pentru scoaterea din uz a 60.000 de mașini, iar Rabla Plus a avut un buget de 140 milioane de lei. Efortul pare inutil, dacă ne uităm la cifrele oficiale, care arată că doar în primele două luni ale anului 2021 s-au înmatriculat mai mult de 60.000 de mașini vechi, aduse din Uniunea Europeană. Taxa auto a fost eliminată, cu doi ani în urmă, fiind declarată de Curtea Europeană de Justiție o măsură ilegală. Statul român a restituit banii dați de proprietarii mașinilor, iar românii s-au bucurat că au scăpat de o plată suplimentară, dar și de scăderea prețurilor pe piața auto. Cei care suferă acum sunt dealerii de mașini noi, de la care mai cumpără doar cei care au venituri peste medie sau cei care vor să facă o investiție sigură și durabilă în mașina lor. Ceilalți preferă să plătească o sumă mult mai mică, pentru o mașină mai veche. Astfel scade considerabil și numărul creditelor bancare pentru clienții care ar fi putut să achiziționeze mașini noi, deci nu doar dealerii auto sunt afectați, ci și băncile. Totuși, dincolo de războiul între competitorii de pe piața auto și cea bancară, problema aducerii în țară a mașinilor vechi produce pagube substanțiale și la bugetul statului, pentru că poluarea ne costă pe toți mai mulți bani – având în vedere faptul că banii se plătesc, practic, din buzunarul contribuabililor. 

 

Taxa ilegală este exclusă 

 

Ministerul Mediului promite că vom avea o măsură de diminuare a poluării rezultate din circulația mașinilor vechi, deși până acum nimeni nu are măcar o idee salvatoare. „Ținând cont de faptul că în majoritatea statelor membre UE există o formă de taxare, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor ia în calcul aplicarea principiului «poluatorul plăteşte», inclusiv pentru emisiile din surse mobile. O astfel de măsură trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic și variantele posibile sunt: impozit local diferențiat, rovinietă sau emisiile stabilite de producătorul auto pe fiecare motor în parte. În acest scop, va avea loc o dezbatere publică ce ar putea să înceapă în luna aprilie, după finalizarea discuţiilor privind Programul Naţional de Relansare şi Rezilienţă”, a răspuns, pentru Jurnalul, Ministerul Mediului. Tanczos Barna, ministrul Mediului, a amintit, în luna ianuarie, că ceilalţi miniștri au greșit, introducând o taxă care s-a pierdut la Curtea Europeană de Justiţie şi s-a ajuns la restituirea banilor. Acesta a eliminat total ideea de a introduce o taxă auto în 2021, însă nici nu a lansat o altă măsură de reducere a poluării. 

 

Pentru a suplini lipsa soluțiilor, ministrul Mediului a amintit că în Europa există trei ţări care nu au nicio intervenţie pe această problemă, restul de 24 având sisteme diverse de acțiune pentru reducerea numărului de autoturisme vechi și poluatoare. Totuși, această abordare omite esențialul: studiile sociologice și studiile de piață arată foarte clar că în țările cu putere economică scăzută și care nu restricționează în niciun fel importul de mașini second hand foarte vechi și mari poluatoare există predilecția pentru achiziția acestor autoturisme, tocmai pentru că sunt mult mai ieftine decât cele noi, în timp ce țările la care făcea referire ministrul sunt foarte bogate, iar majoritatea consumatorilor preferă să cumpere mașini noi. Astfel, comparația cu țările care nu au impus nicio restricție este irelevantă, din punctul de vedere al comportamentului consumatorilor. Și pentru adaptarea soluțiilor din celelalte 24 de state ar trebui să se ia în calcul toți indicatorii, din punct de vedere sociologic, pentru a nu introduce încă o formă fără fond în legislația românească.

 

Măsurăm mai mult, dar nu avem idei

 

Ministrul a mai spus, în luna ianuarie, că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare. Totuși, nu a venit cu niciun fel de măsură pentru a reduce poluarea. „Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt şi zone unde suntem în situaţia de infringement, sunt comunităţi care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunităţi care poate nici nu-şi dau interesul pentru rezolvarea problemei. România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluţia taxării poluării ca o soluţie de reducere a poluării cel puţin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului şi unde dacă nu găsim soluţii şi dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalităţile Comisiei Europene”, a declarat Tanczos Barna, într-o conferință de presă, pe 21 ianuarie 2021. Acesta a spus doar că se vor extinde staţiile de măsurare şi staţiile de monitorizare a poluării aerului, în toate centrele urbane. Deși a declarat că se așteaptă la o imagine „mai gravă” a situației nivelului de poluare, după ce se vor achiziţiona peste 140 de staţii noi de măsurare, iar în anumite centre urbane se va vedea mai clar că situația este alarmantă sau la nivelul maxim admis de Uniunea Europeană, Tanczos Barna nu a venit, până acum, cu nicio propunere pentru a rezolva problema.

 

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, a declarat, la finalul lunii ianuarie, că anul acesta nu se va introduce nicio formă de taxă auto şi niciodată nu se va reveni la taxa ilegală. Statul român a pierdut, în ultimii zece ani, toate procesele privind taxa auto de poluare.

 

Politica lui „vom face totul”

 

Soluția salvatoare pentru evitarea infringementului și pentru diminuarea numărului de mașini vechi intrate lunar în țară se caută încă. Oficialii speră că o vor găsi în urma consultărilor. „Pașii sunt: consultare publică, discuții cu Comisia Europeană, discuții cu producătorii auto, cu societatea civilă, nu în ultimul rând cu dealerii auto. Legat de formula de calcul, va fi adaptat unul dintre modelele celor 24 de state europene care au introdus această taxă. Precizăm că se caută și alte soluții pentru a diminua numărul mașinilor vechi, foarte poluante care intră în țară, iar Programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor continua cu un buget cel puțin similar celui din 2020”, a precizat, pentru Jurnalul, Ministerul Mediului. 

Citeşte mai multe despre:   barna tanczos

 

Serviciul de email marketing furnizat de