Era mașina care îmbina aproape toate dorințele. Adică o nemțoaică puternică și performantă, diesel – ca să consume puțin, și nu în ultimul rând încăpătoare. Doar că de la peste 47 de ani de la primul exemplar și la cea de a 17 generație, Seria 3 a devenit altceva. O mașina lux, care ajunge la peste 80.000 de euro, dacă o cumperi cu ceva opționale, cum a fost exemplarul pe care l-am testat și eu câteva zile.
Acum când zilele mașinilor clasice par numărate, un diesel pursânge pare o adevărată experiență exotică. Una care oferă însă o autonomie la care mașinile electricele nici nu visează azi, adică una de 1.000 km, cu puțină atenție. Cu suprafeţele sale clar structurate, liniile dinamice şi prizele mari de aer, spoilerul faţă pune şi mai mult accent pe aspectul sportiv al noului Seria 3 Touring. Farurile şi grila radiatorului reproiectate conferă maşinii o prezenţă vizuală puternică. Farurile LED integrale sunt acum mult mai subţiri, cu contururi clare şi lumini de zi aranjate în formă L inversat, pentru a crea un aspect armonios şi modern. Gama de funcţii a farurilor LED adaptive include luminile de viraj şi faza lungă cu funcţie matrix, cu efect antiorbire, precum şi controlul dinamic al razei de acţiune a farurilor şi distribuţia variabilă a luminii. Prizele de aer, de culoare negru lucios, poziţionate sub grila radiatorului răcesc sistemul de frânare. Liniile orizontale, blocurile optice subţiri şi pasajele evazate ale roţilor spate accentuează lăţimea şi forma puternică a spatelui. Finisajele ţevilor de eşapament ale sistemului de evacuare măsoară 100 de milimetri în diametru. Pachetul M Sport aduce un model tip fagure pentru grila BMW, un design nou pentru spoilerul faţă şi difuzorul spate şi, de asemenea, noi jante M de 18 ţoli, din aliaj uşor, cu anvelope de dimensiuni mixte.
6 cilindri puternici
BMW a fost sinonim întotdeauna cu puterea și sportivitatea. De aceea, motorul este o parte care merită o atenție importantă. În cazul lui 330d vorbim despre un diesel în șase cilindri, TwinPowerTurbo, de 3 litri care este capabil de 286 de cai putere și un cuplu de 650 Nm, cuplul care poate transforma mașina care pare de familie, într-o sportivă desăvârșită. Asta pentru că este capabilă să atingă suta km/h în doar 5,5 secunde. Motorul noului Seria 3 este conectat cu o transmisie Steptronic cu opt trepte. Caracterul său sportiv este întărit de clapetele de schimbare a vitezei - tot o facilitate standard - de pe volan. Opţional este disponibilă o transmisie Steptronic Sport cu opt trepte, care se remarcă prin dinamica sa de schimbare deosebit de pronunţată, oferă o funcţie Launch Control pentru o acceleraţie cu tracţiune optimizată la demaraj şi deblochează impulsuri ultrarapide de putere pe mijlocul intervalului de turaţii cu funcţia Sprint. Tehnologia mild-hybrid 48V realizează un echilibru excepţional de fin între plăcerea de a conduce şi economia de combustibil. Eu am înregistrat un consum de 6,8 litri/100 km la rulaj pe autostradă și de 10 litri/100 km în oraș.
Asistenți inteligenți
BMW Seria 3 vine în echiparea standard cu avertizare de coliziune frontală cu intervenţie a frânei, care detectează prezenţa bicicliştilor, precum şi a automobilelor şi pietonilor, tempomat cu funcţie de frânare, afişarea limitei de viteză cu indicator de interzicere a depăşirii, asistare manuală pentru limitarea vitezei şi avertizarea de părăsire a benzii cu revenire pe bandă. Opţiunile includ avertizarea de schimbare a benzii, BMW Head-Up Display şi Driving Assistant Professional, care cuprinde asistentul de control al direcţiei şi al benzii şi sistemul tempomat activ cu funcţie Stop&Go, asistare automată pentru limitarea vitezei, funcţia de monitorizare a traseului şi detectarea semaforului. Printre funcţiile oferite de asistentul de parcare opţional se numără camera de asistenţă pentru marşarier şi asistentul pentru marşarier. De asemenea, Parking Assistant Plus - cu funcţii Park View, Panorama View şi Remote 3D View – şi BMW Drive Recorder sunt disponibile ca opţiuni.
Confort în habitaclu
Interiorul lui BMW Seria 3 Touring a primit actualizare amplă. Ar impresiona cu afișajele largi, dacă nu ar fi acum omniprezente în industrie. Cockpitul este construit în jurul unui bord orientat către conducător. Ecranul central curbat BMW disponibil standard afişează informaţii pe o diagonală de 31,24 cm în spatele volanului şi un display central cu o diagonală a ecranului de 37,85 cm pe display-ul central, care se îmbină într-o singură unitate complet digitală şi de înaltă rezoluţie. Acest design de ultimă generaţie are digitalizarea progresivă în centrul său şi permite reducerea semnificativă a numărului de butoane şi comenzi în favoarea controlului tactil şi vocal. Maneta selectorului de viteze pentru transmisia Steptronic cu opt trepte are un nou design și este poziţionată în panoul de control de pe consola centrală, împreună cu butonul Start/Stop, controlerul iDrive, butoanele Driving Experience Control, frâna de parcare şi alte funcţii ale automobilului. Un sistem automat de control al climatizării cu reglare în trei zone este prezent pe Seria 3 Touring, funcţiile de climatizare fiind operate prin comandă vocală sau tactil prin intermediul display-ului central.
Sistem nou de operare
Sistemul de operare BMW 8 introdus în noul Seria 3 deschide drumul către viitorul digital cu conectivitate puternică şi capacităţi de procesare a datelor. Aplicaţia My BMW acţionează ca o interfaţă digitală universală între conducător şi automobil şi pentru controlul procesului de încărcare pentru bateria de înaltă tensiune a modelelor plug-in hybrid. Clienţii pot folosi BMW ID pentru individualizarea experienţei de utilizator şi integrarea îmbunătăţită a smartphone-ului cu Apple CarPlay şi Android Aut. BMW ConnectedDrive Upgrades menţine noul BMW Seria 3 la zi cu cel mai recent software. Confortul este specific unui sedan, adică la nivel ridicat. Tourignul despășește 4,7 metri în lungime ceea ce-i conferă un ampatament de 2,85 de metri. Asta se traduce într-un spațiu imens pentru picioarele pasagerilor din spate care au la dispoziție reglaj separat al climei și porturi de încărcare USB. Scaunele se pot rabata automat din portbagajul de 500 de litri. În cazul în care vrem să cărăm obiecte mari, aceste pot ajunge până la 1,5 metri cubi în volum. Prețul lui 330d este de 53.371 de euro cu TVA. Varianta testată, cu multe opționale, a ajuns însă la 81.000 cu TVA.
- 5,5 secunde până la 100 km/h
- 250 km/h viteza maximă
- 286 de cai putere