Acţiunile Alro au urcat peste media Bursei în acest an cu 104% în timp ce depozitele din întreaga lume conţin atâta aluminiu incât să fie construite 69.000 de avioane Boeing 747.
Acţiunile Alro au urcat peste media Bursei în acest an cu 104% în timp ce depozitele din întreaga lume conţin atâta aluminiu incât să fie construite 69.000 de avioane Boeing 747.
Acesta este motivul pentru care cel mai abundent metal din scoarţa terestră este considerat prea scump de economişti. „Nu văd de ce aluminiul a ajuns aşa de scump”, spune Peter Sorentino, care ajută la managerierea a 13,8 miliarde de dolari la Huntington Asset Advisors din Cincinnati, potrivit Bloomberg.
„Este destulă furnizare în întreaga lume iar cererea este încă mică. Există o deconectare între preţ şi realitate” spune el.
Barclays Capital estimează că surplusul mondial va creşte cu 29% în 2010, până la 1,63 milioane de tone metrice.
Alro, creşteri cu 104%
În acest an preţul aluminiului a crescut cu 35%. Acţiunile Alro, tranzacţionate pe Bursa de Valori Bucureşti, au crescut cu 103,97%. Pe 5 ianuarie, un titlu Alro se tranzacţiona cu 1,28 lei, iar astăzi tranzacţiile s-au făcut la 2,57 lei pe acţiune. BVB a urcat cu 77% în acest an, conform Bloomberg. Compania a raportat un profit net de 89,3 milioane de lei în primele 3 trimestre din acest an, conform standardelor contabile româneşti.
Noi combinate
China, cel mai mare producător mondial de aluminiu este cel mai pregnant în faţa pericolului în absenţa consumului din partea partenerilor comerciali. Emiratele Arabe Unite vor porni şi ele în aprilie 2010 cel mai mare combinat din lume, deţinut împreună cu Norsk Hydro din Norvegia.
Rex Tillerson, directorul executiv al Exxon Mobil anunţa pe 13 noiembrie că preţul petrolului nu este susţinut de datele fundamentale ale pieţei. Investitorii „urmăresc mărfurile” şi există riscul de noi bule, spunea în 20 noiembrie şi celebrul Nouriel Roubini, cel care a prezis criza, profesor la Universitatea New York.
Mai exact, investitorii de pe pieţele financiare încearcă să se protejeze de deprecierea dolarului prin investiţii în mărfuri: petrol, aluminiu, cupru, aur. Chiar dacă cererea industrială nu este nici măcar la nivelul din 2008, preţurile au urcat din cauza presiunii investitorilor financiari. Aurul a atins azi 1.164 dolari pe uncie, în timp ce barilul de ţiţei se tranzacţionează la 78,58 dolari.
Metalul scump nu are căutare
Astăzi aluminiul se tranzacţiona la 2.071 dolari pe tonă pe London Metal Exchange (LME), însă stocurile aproape s-au dublat, la 4,6 milioane de tone în acest an. Un 747 tipic consumă 66 de tone de aliaje de aluminiu, potrivit Boeing. China va produce cu 18% mai mult aluminiu anul viitor, contribuind cu un surplus egal cu mai mult de 3 luni de producţie a Americii de Nord, potrivit Barclays Capital.
În martie, capacităţi totalizând 7,3 milioane de tone, adică 19% din producţia din 2008, erau oprite pentru reducerea costurilor, ca urmare a crizei. Acum, China inversează tăierea producţiei cu 3,5 milioane tone şi mai construieşte combinate cu încă un milion de tone capacitate.
Citește pe Antena3.ro