BUSINESS
Mai ieftine si mai robuste, produsele romanesti nu au lasat prea multe sanse celor din import. Numai o firma din Iasi a realizat si vandut pana in prezent aproape o jumatate de milion de posturi de interior.
ADRIAN MIHAI
Piata interfoanelor este una dintre putinele pe care produsele straine nu au avut succes. Pentru ca au fost mult mai ieftine decat cele de import, dar si datorita faptului ca au fost adaptate nivelului nostru de civilizatie, adica pentru ca sunt rezistente la vandalism, interfoanele romanesti s-au impus pe piata.
Liderul pietei interfoanelor este la Iasi, Electra, o firma privata ce si-a inceput activitatea in 1991. Din 1994 a inceput productia de interfoane de acces pentru blocuri, iar acum detine 70% din piata, cu o cifra de afaceri de 1,58 de milioane de dolari in 2003. Numarul de posturi de interior produse si vandute de firma ieseana se ridica la aproape jumatate de milion de aparate.
MONTARE. In paralel a prosperat si piata serviciilor de montare. Bogdan Tanase conduce una dintre cele mai active firme de instalari de interfoane din Bucuresti. Si-a botezat firma Electra Instal, cu acordul celor de la Iasi. Acest lucru i-a adus clienti, pentru ca oamenii asociaza numele cu cel al producatorului, dupa cum spune inventivul intreprinzator care a instalat interfoane in aproape 18.000 de apartamente. Acum are comenzi pe care le poate executa abia peste o luna, fara sa aiba un agent de vanzari. Clientii vin pe baza recomandarilor primite de la cei care si-au instalat deja interfon, din reclama din Pagini Aurii si ca urmare a reclamelor plasate pe interfoanele montate. Cu doar sase oameni, firma a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 5,5 miliarde de lei, iar pentru anul acesta Tanase estimeaza ca va atinge nivelul de sapte miliarde de lei.
Citește pe Antena3.ro
VENITURI SIGURE. Pe langa activitatea de montaj, service-ul este si o sursa de venituri de luat in seama. Dupa terminarea garantiei, beneficiarii pot opta pentru un abonament lunar de 0,5 euro, caz in care orice reparatie este suportata de firma sau pentru plata la interventie. Deocamdata, cei mai multi prefera cea de-a doua varianta. Pe aceasta piata se mai bat si firmele mai mici care ofera preturi mai reduse. "La o interventie poti sa stai 15 minute sau doua zile, in functie de complexitate", spune Tanase. Cei de la firmele mici, daca nu reusesc sa remedieze problema, renunta la lucrare, ne destainuie intreprinzatorul.