x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie AFACERI FĂRĂ MOARTE/Groparii prosperă în plină criză

AFACERI FĂRĂ MOARTE/Groparii prosperă în plină criză

20 Noi 2008   •   00:00

Criza dă mâna cu moartea. Companiile de pompe funebre din România sunt singurele care şi-au păstrat valoarea în timpul crizei, însă şi acestea încep să resimtă efectele. Cele mai afectate companii sunt cele din auto, retail şi imobiliar.

Verificaţi periodic modul cum funcţionează soba, godinul...
Jurnalul foto

Firmele de pompe funebre din România sunt singurele care şi-au conservat valoarea în contextul crizei, potrivit lui Adrian Vascu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România (ANEVAR). Vascu a precizat că, din cauza crizei internaţionale, cele mai afectate companii sunt cele din sectoarele auto, retail şi imobiliar.

“Majoritatea companiilor sunt afectate, mai mult sau mai puţin, de criza economică. Cred că doar firmele de pompe funerare nu sunt afectate, pentru că lor nu le-a scăzut activitatea”, a spus Vascu.

“Deocamdată, sectorul nu este afectat de criză. Oamenii cheltuiesc la o înmormântare 2.000-3.000 de lei în medie pe sicriu, transport, coroane de flori şi jerbe şi pomană, ca şi până acum. Această sumă nu include banii daţi preotului şi groapa. Dusul sicriului până acasă şi transportul mortului până la biserică şi de la biserică la cimitir mai costă 120 de lei. Cheltuielile nu prea s-au redus, deoarece majoritatea celor care mor sunt pensionari, iar Casa de Pensii acordă un ajutor de înmormântare de 1.550de lei”, ne-au precizat reprezentanţii firmei Servicii Funerare Bojescu.

Însă, şi acest sector începe să resimtă, iar anumite firme deja se plâng de acest fapt. Anton Neagoe, patronul companiei de pompe funebre “Antony”, spune că tensiunile economice ating deja anumite companii din domeniu. “Suntem afectaţi pentru că oamenii nu mai fac, de exemplu, servicii de 1.500 de lei, ci de 500-600 de lei. Degeaba avem activitate continuă, dacă oamenii nu mai cheltuiesc la fel. Serviciile pe Bucureşti, fără pomană, preot şi groapă, erau de 1.500 de lei în medie, iar acum sunt 600-900 de lei. Nu mai facem transporturi, oamenii îşi iau acasă sicriul cu portbagajul, nu se mai cumpără sicrie de 1.200 de lei, se cumpără cele de 300 de lei, nu se mai cumpără coroane şi jerbe, totul se face acuma doar la minimul necesar. E foarte greu să faci în ţara asta o activitate nereglementată prin nici o lege”, ne-a precizat Anton Neagoe. Pe de altă parte, reprezentanţii Servicii Funerare Bojescu spun că sunt afectate doar firmele care practică tarife mari şi în euro, deprecierea leului din ultimul timp ridicând costurile pentru clienţi. “Unii au tarif de transport de 300 de euro pe oră şi e normal că n-au clienţi”, spune un reprezentant al firmei.

VIAŢA PE CREDIT NU PRIEŞTE
Adrian Vascu, preşedintele ANEVAR, menţionează că în momentul de faţă, în România, este o criză a firmelor care vând ceea ce oamenii cumpără cu bani de la bancă. “Este evident că, având o activitate restrânsă, a scăzut valoarea companiilor auto sau a celor care produc componente auto, a dealerilor de maşini, a firmelor imobiliare şi a celor care vând electronice şi electrocasnice”, spune Vascu. El spune că firmele care fac evaluări imobiliare pentru împrumuturile persoanelor fizice

şi-au redus activitate cu 25%. Cu acelaşi procent a scăzut şi numărul firmelor care realizează evaluări în vederea fuziunilor şi achiziţiilor. Piaţa evaluărilor este estimată la 30 de milioane de euro. Sectorul auto se confruntă cu o gravă scădere a cererii pe pieţele mondiale, ceea ce a dus constructorii americani Genral Motors, Ford şi Chrysler să cerşească un împrumut guvernamental de 25 de miliarde de dolari pentru a supravieţui. Renault a estimat pentru 2009 scăderi ale vânzărilor de 20% la nivel mondial. De asemenea, piaţa imobiliară este blocată, deoarece nu se mai pot accesa credite.

×
Subiecte în articol: economic