x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bătălia pentru 4 miliarde de €

Bătălia pentru 4 miliarde de €

21 Feb 2008   •   00:00
Bătălia pentru 4 miliarde de €
Sursa foto: Victor Stroe/

Achiziţionarea de către Ministerul Apărării Naţionale a 48 de avioane multirol în schimbul a 4 miliarde de euro a dat startul bătăliei de imagine dintre candidaţii care se luptă pentru banii României.

Achiziţionarea de către Ministerul Apărării Naţionale a 48 de avioane multirol în schimbul a 4 miliarde de euro a dat startul bătăliei de imagine dintre candidaţii care se luptă pentru banii României.

 

S-a declanşat bătălia de ima­gine pentru avioanele de luptă înscrise în competiţia pentru desemnarea câştigă­to­rului licitaţiei organizate de Mi­nisterul Apărării. Dotarea Forţelor Aeriene cu avioane multirol constituie cea mai mare achiziţie publică organizată până acum în România, 4 miliarde de euro.

După scandalul licitaţiei cu de­dicaţie pentru avionale militare de transport, se anunţă de pe acum o luptă şi mai crâncenă. Ieri, compania americană Lockheed Martin şi-a prezentat la Bucureşti “puiul” deştept, harnic, ieftin şi devreme acasă. Avionul F-16 propus de Lockheed Martin are o ofertă care la prima vedere scoate din competiţie pe ceilalţi constructori – Grippen şi EADS. Rod Rodriguez, director de Dezvoltare Internaţională Lockheed Martin Aeronautics pentru Europa de Est, a marşat pe calităţile verificate în timp ale aparatului F-16, subliniind că este “avionul de luptă cu cele mai multe modernizări din istorie – îmbunătăţiri constante (la fiecare doi ani), la senzori, avionică, sitemele electronice de luptă, carlingă, motoare, sistemele şi structura mecanică”. 

 

VECHI. Formularea ascunde, de fapt, obiecţia principală care se aduce la achiziţionarea acestui avion – vechimea concepţiei, construcţiei, ştiut fiind faptul că prima livrare a unui F-16 a fost în 1978, adică fix acum trei decenii. Or, pe piaţa de aeronautică militară au apărut concurenţi mai tineri, care înglobează progrese excepţionale tehnologice. F-16 va ieşi, de altfel, din fabricaţie, urmând să fie înlocuit de vedeta absolută F-35. Strategia de marke­ting a companiei Lockheed Martin aleasă pentru piaţa românească este să câştige contractul în prima etapă cu avionul F-16 – vechi şi ieftin, cumpărătorul devenind captiv pentru etapa a doua de modernizare a Forţelor Aeriene cu aparatul F-35, supersofisticat şi, evident, foarte scump.

 

POLITIC. Rodriguez a precizat că intrarea în programul F-16 plus F-35 a României se tratează direct cu guvernul Statelor Unite, ceea ce arată caracterul pregnant politic al unui asemenea contract. Ofertele Grippen şi EADS se supun reglementărilor din Uniunea Europeană, ceea ce creează o altă manieră de abordare în negocierile cu Ministerul român al Apărării. La nivelul Uniunii Europene, o dată cu intrarea în vigoare a noului Tratat Constituţional al UE, se vor aplica şi măsuri conjugate pentru o politică de apărare comună. Ca atare, concernele europene vor fi stimulate în competiţia pentru dotarea forţelor miliare ale ţărilor membre, astfel încât un produs european va avea din start puncte suplimentare pentru viitoarele achiziţii.

 

daniel.ionascu@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: economic