Publicitatea agresiva a actionarului minoritar PCC SE, sanctionata de curand ca publicitatea inselatoare de catre CNA, pare sa fie un instrument prin care un actionar minoritar incearca scaderea valorii de piata a unei companii pentru a o prelua mai apoi la un pret derizoriu si pentru a descuraja orice competitie serioasa in momentul privatizarii.
Actiunile PCC in ultimii ani s-au concentrat pe deschiderea de litigii, alungarea oricaror finantatori interesati sa investeasca in Oltchim, discreditarea managementului Oltchim, toate acestea conducand la blocarea activitatii la capacitate maxima si, in final, cauzand pierderi importante.
Atat statul roman prin Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA), cat si conducerea Oltchim, si-au exprimat de curand dorinta de a avea o privatizare de succes a celui mai mare combinat petrochimic din Centrul si Sud-Estul Europei. Pentru ca acesta este un deziderat important al Romaniei, conducerea Oltchim si Ministerul Economiei, se vad obligati sa faca cateva lamuriri importante, menite sa raspunda afirmatiilor neadevarate lansate de actionarul minoritar PCC SE.
De 11 ani, Oltchim nu a mai primit garantii de stat
In ciuda acuzatiilor PCC SE, Oltchim nu a mai primit garantii de stat din anul 2000, nu are datorii la bugetul de stat si nu a beneficiat niciodata de scutirea de la plata a impozitelor.
AVAS nu este interesat de executarea Oltchim iar datoria catre Eximbank nu exista
AVAS nu poate executa Oltchim deoarece Guvernul Romaniei a aprobat un Memorandum prin care solicita Comisiei Europene aprobarea conversiei datoriilor catre AVAS in actiuni, aceasta solicitare fiind in prezent in analiza Comisiei. Datoria fata de AVAS a reaparut ca urmare a diminuarii capitalului social din anul 2007, ocazia cu care PCC si-a crescut procentul detinut in actionariatul Oltchim in mod artificial de la 1% la 12,1581%. Desi a notificat in scris AVAS ca va participa la majorarea de capital, PCC nu si-a sustinut pozitia, ci, dimpotriva, a blocat majorarea de capital social. Ca urmare a acestei situatii, capitalizarea bursiera a Oltchim a scazut de la 1 miliard de Euro la 100 milioane de Euro. In urma diminuarii capitalului social, capitalurile proprii ale Oltchim au devenit negative, in acest fel, societatea devenind nebancabila si nemaiavand acces la finantari pentru investitii.
Mai mult, Oltchim nu a primit niciodata 49 de milioane de Euro de la Eximbank cu titlu de garantie de stat, la care PCC s-a opus prin actiuni demarate in fata Comisei Europene si instantelor din Romania, ceea ce a condus pana in prezent la neacordarea finantarii care ar fi permis functionarea la capacitate a Oltchim si eliminarea pierderilor.
Strategia de preluare a petrochimiei de la Pitesti, certificata de toti auditorii si consultantii independenti
Strategia de preluare a pirolizei de la Arpechim a fost apreciata de toti evaluatorii independenti (Tecnon OrbiChem, Nexant, Raiffeisen Capital Investment) ca fiind singura solutie viabila prin care Oltchim isi poate asigura fluxul de materii prime. PCC ignora faptul ca Oltchim este un mare combinat care are nevoie lunar de zeci de mii de tone de materii prime. Pana in acest moment, PCC SE nu a prezentat o strategie coerenta de functionare a Oltchim, si nici nu a indicat sursele de materii prime pentru strategia imaginata de ei.
Strategie respinsa de PCC in Romania dar aplicata cu succes in Polonia
Este de retinut faptul ca in 2008, PCC a respins strategia de dezvoltare propusa de managemetul Oltchim de a produce polioli si oxo-alcooli desi, in prezent, aceeasi strategie este recomandata ca alternativa de catre PCC, care o si implementeaza la fabrica din Rokita, Polonia, ceea ce dovedeste dublul standard si discursul inselator al PCC SE.
Conducerea Oltchim si MECMA isi exprima increderea ca toti actionarii societatii sunt direct interesati si vor contribui pentru o privatizare de succes, care sa satisfaca interesul tuturor actionarilor, asa cum Guvernul s-a angajat in fata Fondului Monetar International.