Organizațiile de Management al Destinației (OMD-urile) sunt deja subiect de scandal între partidele politice, diverse asociații și consiliile locale din țară. Aceste organizații ar trebui să decidă cum se vor gestiona banii publici și privați, atât pentru investiții în dezvoltare, cât și pentru promovarea destinațiilor turistice. În acest moment, Legea OMD-urilor există, are și norme de aplicare, dar a fost trimisă la Curtea Constituțională. Principala problemă este, însă, că mulți dintre cei care trebuie să ia decizii, la nivel local, nu înțeleg ce anume vor gestiona.
Marele război a-nceput exact între cei care ar trebui să colaboreze în viitoarele OMD-uri: partidele politice, în interiorul consiliilor locale, patronii - între ei, dar și cu autoritățile locale, diversele asociații patronale și chiar localitățile din același județ, între ele. Din toată această luptă, viitorii parteneri nu au înțeles că ar trebui să colaboreze pentru dezvoltarea zonelor turistice și pentru promovarea lor, nu pentru a avea întâietate la administrarea bugetelor. Iar principalul aspect care nu s-a înțeles este că OMD-urile sunt în primul rând despre management și abia apoi despre promovare, iar ideea de bază a constituirii lor este de a da posibilitatea atât patronatelor, cât și autorităților să ia decizii de comun acord, având reprezentativitate de 50% fiecare. „Definiția OMD-ului, din ultima variantă a legii, arată că acesta este o asociere între UAT și patronate și se referă la dezvoltarea și promovarea destinației. OMD-ul nu preia sarcinile administrative ale autorităților, ci doar se vor lua decizii de comun acord. Nu pot face parte din OMD decât patronate ale angajatorilor de la nivel local. Numai OMD-ul va cheltui banii de promovare. OMD-ul va putea accesa și fonduri europene, ca ONG de utilitate publică”, a explicat, pentru Jurnalul, Nicolae Istrate, vicepreședinte al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Management înseamnă mai mult decât promovare
În această luptă s-au aruncat agențiile de turism care vor să arate că știu mai bine decât toți ceilalți cum ar trebui să fie gestionate fondurile de investiții pentru devzoltare și fondurile pentru promovare a destinațiilor turistice, doar pentru că agențiile aduc turiști în acele zone. „OMD-ul este despre management și nu despre conducerea unei afaceri în turism. Cine susține că o astfel de organizație trebuie să promoveze o afacere sau alta greșește. OMD-ul manageriază toate aspectele legate de destinația turistică. Organizația de management manageriază ceea ce înseamnă strategia de dezvoltare și de promovare a respectivei destinații, găsește experți, face strategia și o implementează, prin suportul tuturor actorilor implicați. În Tulcea avem multe activități asociate turismului, începând cu transportul fluvial. Pe lângă patronatele din industria ospitalității, sunt foarte importante și patronatele din industria alimentară, din agricultură și pescuit. Sunt o serie de activități care contribuie la dezvoltarea destinației, iar taxa specială o poate plăti oricine, cu acordul Unității Administrativ Teritoriale”, a explicat, pentru Jurnalul, Cătălin Țibuleac, președintele Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării.
Ideea de înființare a unor organizații locale de administrare a investițiilor și a promovării turistice a apărut încă din anul 2014, dar s-a cristalizat în 2016, în timpul mandatului Ancăi Nedea Pavel la șefia Autorității Naționale pentru Turism (ANT). Un an mai târziu, ideea a fost definită clar și legiferată, în timpul mandatului lui Mircea Titus Dobre în fruntea Ministerului Turismului. De anul trecut, legea a ajuns în Parlament, a fost votată, după o foarte lungă serie de amendamente și adevărate scandaluri, dar și după modificări a fost trimisă la Curtea Constituțională a României (CCR), la inițiativa PNL. Principala problemă pentru care a fost atacată legea este încălcarea dreptului la liberă asociere. Dacă CCR va decide că legea este neconstituțională, aceasta se va întoarce în Parlament, pentru modificări.
Sectorul privat și autoritățile vor decide împreună ce fel de strategie se va aplica la nivel de OMD. Banii pentru promovare vor veni din taxele speciale, plătite de reprezentanții sectorului privat.
Citește pe Antena3.roReacția USR, după decizia de renumărare a voturilor: CCR se joacă cu bricheta într-o benzinărie. E riscant pentru democraţie Nicolae Istrate, vicepreședinte FPTR
Exemple de succes, în mai multe din județe
Cel mai bun exemplu de asociere funcțională între reprezentanții patronatelor și autoritățile locale este Oradea, care a dezvoltat brandul turistic local, a făcut investiții în dezvoltare și a promovat întreaga ofertă turistiă a județului, încă din 2015. Până când vor fi aplicabile aceste legi, în mai multe județe ale țării funcționează asociații de management al destinației, care încearcă să dezvolte și să promoveze județele cele mai importante din punct de vedere al potențialului turistic, precum Alba, Prahova, Sibiu, Brașov, Suceava, Tulcea sau Constanța. Cele mai multe zone ale țării s-au organizat la nivel județean, tocmai pentru a putea gestiona mai bine situația investițiilor în dezvoltare și strategii coerente care să unească mai multe localități turistice, în proiecte și programe comune, atât de dezvoltare, cât și de promovare a turismului.