Antireforma statului a fost scopul nedeclarat atât al guvernanţilor, cât şi al societăţii civile în ultimii 20 de ani
articol preluat din Săptămâna Financiară - SFin.ro
Populismul şi jocul politic al principalilor decidenţi politici şi economici din ultimii 20 de ani, care s-au intensificat în ultimul cincinal, au trimis România între ciocan şi nicovală. Cu toată amânarea de plăţi către sectorul privat, arieratele ajungând la 1,7 miliarde de lei (cifră oficială, care deci trebuie privită cu suspiciunea necesară), deficitul bugetului general consolidat pe 2009 a fost de 8,3% din PIB. În condiţiile în care veşnicul optimist FMI ia în calcul mai nou o creştere economică negativă de 0,5% pe 2010, dacă nu era adoptată nicio măsură, deficitul pe 2010 ar fi fost de 9-10%. Dar cum s-a ajuns la această situaţie cu adevărat dramatică? Şi cine sunt vinovaţii?
Guvernele postdecembriste: de la Roman la Năstase
Neaplicarea terapiei de şoc din motive ideologice (în cazul PSD) sau populiste (în cazul premierului Theodor Stolojan, rămas în istoria României în principal pentru confiscarea economiilor în valută ale populaţiei) are costuri extrem de grave. De frica mişcărilor sociale, diferitele guverne adepte ale reformelor graduale au preferat să ascundă şomajul în spatele (hiper)inflaţiei şi al pensionărilor anticipate sau pe caz de boală. Pentru a acoperi cheltuielile cu pensiile, s-au majorat impozitele aplicate firmelor, în special contribuţiile sociale, care au crescut de la 25,5% în 1996 la peste 43,5% în 2010. Rezultatul: majorarea costului forţei de muncă, factor determinant în descurajarea creării de noi locuri de muncă şi încurajarea evaziunii. Aşa s-a ajuns la situaţia în care 3 milioane de angajaţi în sectorul productiv (sau mai puţin productiv în cazul angajaţilor în companiile la care statul este direct acţionar) să achite pensiile a 5,7 milioane de pensionari şi salariile a 1,4 milioane de bugetari. Din cei 5,7 milioane de pensionari, numai 3,2 milioane au peste 65 de ani, astfel că vârsta medie de pensionare este de 54 de ani. Numărul redus de angajaţi a creat probleme sociale mult mai mari decât aplicarea unei terapii de şoc. Aşa se face că au fost adoptate diverse măsuri de protecţie socială, în urma aplicării cărora nu mai puţin de 12 milioane de români sunt asistaţi social într-o formă sau alta. Valoarea acestora, şi ca urmare a inflaţiei galopante, a fost una redusă ca procent în PIB în timpul respectivelor guvernări. Odată cu începerea procesului dezinflaţionist, dar şi ca urmare a populismului diferiţilor politicieni, ponderea a crescut, pentru ca în 2009 să ajungă la 5% din PIB, la care se adaugă procentul de 8% alocat plăţii pensiilor.
Guvernul Tăriceanu: Scopul scuză mijloacele
Totul pentru creştere economică, România trebuie cu orice preţ să ajungă a şaptea putere economică a Europei, a fost motto-ul executivului condus de Călin Popescu-Tăriceanu. Spre cinstea sa, trebuie recunoscut că premierul liberal şi-a respectat cu stricteţe motto-ul. După principiul „scopul scuză mijloacele", acesta a atins în 2008 un nivel-record al creşterii economice de peste 7%. Şi nu a ezitat să folosească orice mijloc pentru a-şi atinge obiectivele: creştere economică inflaţionistă, prin majorarea deficitului public, transpus nu în investiţii, ci în stimularea, excitarea chiar, a cererii agregate. Cererea agregată a fost încurajată în special prin angajări în sectorul public (numărul bugetarilor s-a majorat cu o treime) şi majorări de venituri cu mult peste rata productivităţii în rândul categoriilor dependente de bugetul de stat: bugetari şi pensionari. Ponderea cheltuielilor bugetare în PIB s-a dublat în timpul guvernării Tăriceanu, de la 4,9 la peste 9% din PIB. Drept urmare, deficitul bugetar s-a majorat de la 1,5-2% pe timpul executivului Năstase la 5,5% în 2008, iar cel extern, alimentat de cererea agregată inflamată, a sărit la sume din două cifre. Cheltuielile publice au atins cifra de 37% din PIB. Ponderea cheltuielilor sociale (pensii, salarii şi alte forme de ajutor social) a ajuns la 22% din PIB (70% din totalul veniturilor bugetare).
Guvernul Boc: 1+2+3+4=0
Nu a făcut nimic. Criza a fost tratată cu retorică şi nimic mai mult. A continuat politica de protecţie socială a guvernului Tăriceanu, introducând pensia minimă, pe care preşedintele Băsescu tocmai s-a văzut nevoit să o micşoreze cu 15%. Nu a concediat niciun bugetar, dimpotrivă, a angajat câte doi şefi la instituţiile deconcentrate: unul moştenit de pe vremea când ţara era condusă de cei aflaţi acum în opoziţie, celălalt recompensat pentru serviciile aduse partidului. Ponderea cheltuielilor de personal a ajuns la 9,4% din PIB, cu perspective de a sări de 10% în 2010. Cum trebuia găsit cineva vinovat pentru criză, a identificat duşmanul în micul evazionist privat, lovit dur prin majorarea CAS de către Gheorghe Pogea, apoi prin introducerea impozitului minim, pentru ca, prin neplata datoriilor statului (pentru încadrarea în ţinta de deficit) şi prin absorbirea lichidităţilor de pe piaţa internă prin emisiunea masivă de titluri de stat, să declanşeze blocarea creditării sectorului privat. Rezultatul: scădere economică de 7% în 2009, şomaj în ascensiune şi închideri masive de mici întreprinderi.
BNR: vot de susţinere prin abţinere
Banca Naţională a tolerat repetatele majorări de pensii şi salarii, dar şi angajările în sectorul public, protestând doar timid şi resemnat, în pofida avertismentelor presei şi chiar ale FMI, care a semnalat încă din 2006 că statul a devenit market-maker pe piaţa muncii din România. „La mijlocul anului, bugetul asigurărilor de stat a avut un excedent de jumătate de miliard de euro. Cu tot cu majorarea pensiilor din septembrie (2007 - n.r.) şi cea de la începutul anului viitor, bugetul de asigurări sociale va fi echilibrat cel puţin până după mijlocul anului viitor. Nu văd cum ar putea fi stăvilită creşterea de salarii, mai ales într-un an electoral", ţinea să liniştească opinia publică, cu o resemnare îngăduitoare, guvernatorul Mugur Isărescu în vara anului 2007. Pentru acesta, majorarea pensiilor era o problemă secundară. „Pensiile cresc pentru că se majorează salariile. Acestea cresc, odată cu ele creditul şi pensiile. Avem de-a face cu o reacţie în lanţ pe partea cererii", afirma Isărescu. „Pensiile sunt o problemă minoră comparativ cu salariile", spunea Isărescu. Deocamdată!, adăuga SFin. Şi aşa a fost. Altfel cum poate fi interpretată declaraţia de săptămâna trecută a guvernatorului: „Nu poţi să vorbeşti despre situaţia pensionarilor când salariul mediu pe o familie de om care munceşte e mai mic decåt pensia medie"? E drept că guvernatorul a avertizat în repetate rânduri guvernul Tăriceanu în legătură cu supralicitarea veniturilor în proiectele de buget. Numai că ar trebui să ştie că un deficit prevăzut în sumă nominală fixă se majorează ca procent din PIB nu numai prin umflarea veniturilor, ci şi prin cea a PIB. Iar la începutul anului 2009 guvernatorul încă fabula despre o creştere economică de 5%, prognoză eronată cu „numai" 12 puncte procentuale. E adevărat că tot guvernatorul a revenit şi a declarat ulterior că „cei care susţin că ştiau cum va evolua criza sunt fie aroganţi, fie mincinoşi". În plus, prin respingerea „atacului speculativ" asupra leului din perioada campaniei electorale din 2008, BNR a declanşat o criză de încredere în interiorul sectorului bancar, care a dus, pe fondul crizei financiare internaţionale, la blocarea totală a creditării. Iar finanţarea indirectă, prin intermediul operaţiunilor desfăşurate cu băncile comerciale, a deficitului bugetar pe 2008 şi 2009, nu a făcut altceva decât să încurajeze Guvernul să amâne cât mai mult orice tentativă de reformă.
FMI a finanţat antireforma
BNR nu a fost singura instituţie care a finanţat antireforma guvernelor Boc 1, 2, 3 şi 4. FMI a fost şi el mai mult decât îngăduitor. Dacă nu i-ar fi permis Executivului „deturnarea" unei părţi din două tranşe de la rezerva BNR pentru finanţarea deficitului bugetar, acesta n-ar mai fi avut spaţiu de manevră şi ar fi trebuit să taie din cheltuieli, chiar cu riscul unui cost electoral important. Iar deficitul n-ar mai fi ajuns în 2009 la 8,3% din PIB. Cu toate acestea, guvernatorul Isărescu nu-şi făcea probleme. „În final, banii de la FMI vor ajunge tot la BNR. Dacă Ministerul Finanţelor va cheltui această tranşă pe plan intern, va vinde valuta către BNR şi va lua lei, iar moneda străină va intra în rezervă. Dacă Finanţele vor utiliza banii pe plan extern, vor scuti rezerva BNR de anumite plăţi externe", explica acesta. Cu toate asigurările guvernatorului, Raportul asupra inflaţiei al BNR de la acea dată atrăgea atenţia că materializarea riscului de majorare a deficitului bugetar (favorizată de transferul banilor din cele două tranşe de la FMI) „ar fi de natură să exercite anumite constrângeri asupra activităţii sectorului privat, atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu, în principal prin restrângerea accesului acestuia la credite; totodată, percepţia mediului economic şi financiar internaţional asupra perspectivelor economiei româneşti s-ar putea deteriora - în ipoteza în care ajustarea ascendentă a deficitului fiscal programat ar fi excesivă -, cu potenţial impact nefavorabil asupra reluării procesului de creştere economică".
Sindicatele şi patronatele sug la aceeaşi mamă
Sindicatele s-au împotrivit vehement disponibilizărilor şi micşorării de salarii în sectorul bugetar după exemplul celui privat. Dacă acest proces ar fi început încă din urmă cu doi ani, nu ar fi fost necesară o ajustare cu 25%, fiind atenuată presiunea asupra sectorului privat. Scăderea economică ar fi fost mai redusă şi ar fi fost create locuri de muncă mai multe decât în actualul context. În ceea ce priveşte patronatele, singurele lucruri pe care le-au cerut au fost Programe de tip „Prima Casă", „Rabla" etc., menite nu a crea o cerere nouă, ci a o devansa pe cea viitoare. Acest tip de programe nu fac altceva decât să transfere artificial venituri din buzunarele contribuabililor către cele ale companiilor din respectivele sectoare şi să alimenteze deficitul bugetar. Nici sindicatele, nici patronatele nu înţeleg că nu s-a inventat nicăieri în lume soluţia magică de a avea şi salarii de bugetari, şi pensii, şi subvenţii mărite, dar şi impozite reduse, că nu există nicio soluţie la ecuaţia: ce impozite ar trebui să plătească 3 milioane de salariaţi direct productivi pentru a se putea plăti pensiile a 6 milioane de vârstnici şi salariile a 1,4 milioane de bugetari, ca şi subvenţiile către marii campioni ai economiei naţionale.
Florin Rusu
Citește pe Antena3.ro