Posibila preluare a grupului maghiar de petrol şi gaze MOL de către concurentul său austriac OMV ar crea probleme din punct de vedere al concurenţei şi ar duce la creşterea preţurilor, inclusiv pe piaţa de distribuire a combustibililor din România, potrivit unui document confidenţial al Comisiei Europene.
Posibila preluare a grupului maghiar de petrol şi gaze MOL de către concurentul său austriac OMV ar crea probleme din punct de vedere al concurenţei şi ar duce la creşterea preţurilor, inclusiv pe piaţa de distribuire a combustibililor din România, potrivit unui document confidenţial al Comisiei Europene.
"Fuziunea ar elimina MOL din poziţia de cel mai important (...) concurent regional al OMV şi, în acelaşi timp, ar elimina OMV din poziţia de cel mai semnificativ competitor al MOL” se precizează în document. Analiza Comisiei urmăreşte toate pieţele si statele unde cele două companii sunt prezente şi oferă concluzii separate pentru fiecare dintre acestea.
Documentul arată că tranzacţia ar ridica probleme serioase pentru vânzările retail de benzină şi motorină în România, Ungaria şi Slovacia, precum şi pe pieţele de bitum din Ungaria şi Slovacia. Achiziţia ar mai afecta şi mediul concurenţial din Austria, Ungaria şi Slovacia pentru segmentele păcurii, combustbililor grei şi carburanţilor destinaţi aviaţiei.
Criticile CE ar putea determina OMV să introducă în cazul perfectării tranzacţiei, o clauză prin care compania austriacă ar trebui să renunţe la anumite active ale MOL în favoarea altor companii. Cele două grupuri se află într-o dispută încă din 2007 după ce OMV şi-a mărit participaţia la MOL pînă la 20,2% din titluri. MOL a mai respins apoi o ofertă de preluare ostilă în valoare de 20,7 miliarde de dolari. OMV doreşte preluarea grupului mahiar pentru a-şi consolida poziţia în regiune în relaţia cu giganţii energetici din Rusia. OMV controlează în România compania Petrom şi deţine şi o reţea proprie de 73 de benzinării şi are o cotă de 9% pe piaţa locală a distribuţiei de carburanţi. Pe lîngă aceasta, Petrom mai deţine şi ea o cotă de 28%, în vreme ce controlează 13%. Astfel, o preluare a MOL ar face ca OMV să ajungă la 50% din piaţa de carburanţi din România.
Citește pe Antena3.ro