Firmele vor putea transmite declaraţia unică prin internet începând cu 28 februarie, dar au la dispoziţie şase luni timp în care pot să se prezinte şi la ghişeele ANAF pentru a o depune. Angajatorii vor depune o singură declaraţie pentru impozitul pe venit şi contribuţiile de asigurări, la Fisc, în loc de cinci declaraţii la patru instituţii, ca până acum.
Reprezentanţii Ministerul de Finanţe recomandă angajatorilor să transmită pe internet declaraţiile unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale ale angajaţilor pentru a evita cozile şi aglomeraţia care se va crea inevitabil.
„Primirea la ghişeu a declaraţiilor va crea o presiunea foarte mare asupra ghişeelor administraţiilor fiscale. Ce se întâmpla până acum la ghişeele a patru instituţii se va întâmpla la ghişeul unei singure instituţii”, a declarat Adrian Popescu, directorul general al Direcţiei de IT din MFP. El a afirmat că la ghişeu formalităţile vor dura mai mult pentru că, pe lângă declaraţia pe suport de hârtie, va trebui verificat şi CD-ul cu informaţii amănunţite despre angajaţi, pe care trebuie să îl depună angajatorul. Reprezentanţii Ministerului de Finanţe se aşteaptă să primească peste 500.000 de declaraţii unice, potrivit statisticile pe care le deţin. Pentru a evita cozile, Finanţele intenţionează să deschidă şi alte ghişee unde firmele să depună Declaraţia unică.
„În perioada următoare vom extinde posibilitatea de a depune declaraţiile şi la alte instituţii, dar instituţiile respective trebuie agreate”, a spus Ialomiţianu. El a menţionat că, spre exemplu, un contribuabil arondat la o administraţie fiscală din reşedinţa de judeţ care ar putea depune însă declaraţia la o primărie, dacă aceasta este agreată de Fisc. Potrivit vicepreşedintelui ANAF, Mihai Gogancea Vătăşoiu, în următoarele două săptămâni ar putea fi adoptată o hotărâre de guvern care vizează acreditarea şi altor instituţii, în afară de cele din subordinea Fiscului, care să preia fizic declaraţiile unice. Măsura este provizorie şi va fi valabilă până în luna iulie, când toate firmelor vor fi obligate să transmită Declaraţia unică prin internet. Pentru asta trebuie să achiziţioneze un certificat digital care să permită semnătura digitală care costă 50 de euro pe an. În ceea ce priveşte persoanele fizice autorizate /PFA, Ialomiţianu a spus că speră ca la sfârşitul primului trimestru din 2011 acestea să poată depună de asemenea la Fisc declaraţiile către Casa de Pensii şi Casa de Sănătate.
Ministrul a mai precizat că în urma informatizării Fiscului se vor închide multe ghişee începând cu a doua parte a anului, însă personalul va fi redistribuit în zona de control, unde există un deficit.
Marile averi
Fiscul a pus ochii pe marile averi pe care doreşte să le impoziteze începând cu acest an. Această acţiune va ţinti 1-2% dintre contribuabili, iar ANAF va înfiinţa mai multe departamente care să verifice persoanele cu venituri sau cheltuieli foarte mari. „Dacă o persoană îşi cumpără o maşină de 100.000 de euro şi nu-i găsim sursele de finanţare luăm maşina drept bază de impozitare”, a declarat Ialomiţianu. La nivelul ANAF există un grup de lucru pentru constituirea acestor departamente, de 30-40 persoane. Executivul a decis, la finele anului trecut, că persoanele fizice ale căror venituri reale depăşesc cu cel puţin 50.000 lei sumele declarate vor plăti un impozit de 16% aplicat la diferenţa dintre cele două valori.