Economia românească înregistrează de 18 luni o creştere puternică, însă acest salt economic nu a avut deocamdată impact asupra consumatorilor, conform studiului Climatul de consum în Europa pentru al doilea trimestru al lui 2014, elaborat de GfK. Românii sunt mai puţin pesimişti comparativ cu prima parte a anului în raport cu creşterea economiei şI a salariilor, însă la fel de reticienţi în a face cumpărături. “Aşteptările privind starea economiei se situează în prezent la -10,4 puncte. Este o creştere de circa 7 puncte, comparativ cu luna martie. ?nsă, în urmă cu un an, indicatorul se afla la un nivel similar, respectiv -16,1 puncte. Aşteptările privind veniturile sunt şi ele, cu toate că doar marginal, sub media pe termen lung de zero puncte, situându-se la -0,7 puncte. Ceea ce înseamnă că, în comparaţie cu luna martie, indicatorul a crescut cu 7,5 puncte. Cu un an în urmă, valoarea era de -5,3 puncte” se arată în studiul GfK. Lucrarea mai arată că în momentul de faţă, dorinţa de cumpărare a românilor se situează la -14 puncte, respectiv la acelaşi nivel ca şi în luna martie. Comparativ cu iunie 2013, creşterea înregistrată este, de fapt, de 8,5 puncte. ?n mai, indicatorul se situa la -8,4 puncte, urcând deci la cea mai ridicată valoare avută din decembrie 2013.
Indexul climatului de consum pentru UE 28 a crescut uşor în trimestrul al doilea, situându-se în prezent la 9,1 puncte. Aceasta este cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008, când indicatorul se situa la 11,9 puncte. Diverşii indicatori prezintă o tendinţă ascendentă în majoritatea ţărilor. Grecii, mai ales, par să considere că ce a fost mai greu a trecut.
Un factor continuu de incertitudine economică îl constituie crizele din Irak şi Ucraina. Impactul crizei din Irak este deja evident în creşterea preţului ţiţeiului. Criza din Ucraina este importantă pe plan psihologic, ţara fiind relativ nesemnificativă pentru UE sub raport economic, menţionează specialiştii GfK.
Citește pe Antena3.ro