Retailerii nu mai pot creşte preţurile produselor la raft chiar dacă costul transportului acestora urcă din cauza scumpirii cu 5% a benzinei din acest an.
Transportatorii se aşteaptă în acest an la intrarea în faliment a unor firme din domeniu şi scăderea profiturilor la altele, deoarece jumătate din costuri sunt cu carburanţii. "Clienţii noştri nu îşi permit să crească preţul produselor la raft şi atunci scădem noi marjele. În aceste condiţii şi având în vedere că şi aşa ultimii trei ani nu au fost ani buni pentru transportatori, mulţi nu vor rezista pe piaţă", a spus Lucia Apostol, directorul de transport al companiei Dumagas.
Ea precizează că o scumpire cu 10% a carburantului duce la o creştere medie a costurilor unui transportator cu 4%. De asemenea, transportatorul International Lazar Company spune că toate companiile se aflau deja în dificultate, iar scumpirea carburanţilor va duce la scăderea profitului. Firmele din domeniu spun că deja au fost afectate de creşterea TVA de la 19% la 24%, de majorarea taxei de drum, plus scumpirea carburanţilor de anul trecut. Petrom a scumpit anul trecut motorina cu 24% şi benzina cu 20%. Săptămâna trecută, carburanţii au ajuns la pragul psihologic de 6 lei pe litru pentru cele mai scumpe sortimente, iar barilul de ţiţei Brent se situa în jur de 115 dolari din cauza violenţelor din Libia. Erste Group avertizează că barilul ar putea ajunge la 200 de dolari dacă revoltele se vor extinde la Arabia Saudită, al doilea producător mondial şi prima ca rezerve din lume.
Companiile petroliere din România explică aceste creşteri de preţ ale carburanţilor prin evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului, deprecierea leului faţă de dolar, creşterea accizelor şi majorarea TVA.