x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Legea cântarelor pentru mașinile agabaritice, promovată de un deputat implicat în transportul internațional de mărfuri

Legea cântarelor pentru mașinile agabaritice, promovată de un deputat implicat în transportul internațional de mărfuri

de Adrian Stoica    |    19 Mai 2021   •   07:28
Legea cântarelor pentru mașinile agabaritice, promovată de un deputat implicat în transportul internațional de mărfuri

Liberalii vor să facă ordine în lumea satelor și propun să înceapă acest lucru cu drumurile, mai precis cu șanțurile de pe marginea drumurilor. Pe sectoarele de drumuri publice care traversează localitățile rurale, primăriile vor fi obligate să întrețină șanțurile, rigolele, plantațiile, trotuarele etc. Noua reglementare, care aduce mai multe obligații primăriilor din zona rurală, se regăsește într-un proiect de lege care prevede modificarea Legii 82/1998 privind regimul drumurilor. Potrivit inițiatorului proiectului, deputatul PNL Bîlcea Ovidiu-Sergiu, se propune și implementarea unor puncte fixe pentru cântărirea mașinilor de tonaj mare, permițând astfel o verificare constantă a tuturor mijloacelor de transport marfă care depășesc 8 tone/axă. În timp ce deputatul liberal este preocupat de curățenia  de pe marginea șanțurilor și controlul tonajului, el nu este deloc interesat de dezastrul provocat de circulația mașinilor agabaritice prin localități. Asta, probabil și pentru că este direct interesat să nu se schimbe nimic în această zonă, pentru că este legat de zona transporturilor grele. Deputatul Bîlcea Ovidiu-Sergiu este acționar la o firmă care se ocupă de transportul internațional de mărfuri, la care am mai putea adăuga că fostul său socru deține o firmă de TIR-uri.  Primăriile ignoră de ani de zile că aceste mașini traversează zi și noapte arterele orașelor, lasă în urmă nori de praf, generează ambuteiaje în intersecții la ore de trafic intens și distrug carosabilul din cauza greutății lor. Vorbim despre infrastructura rutieră a orașelor, care oricum este deficitară, de slabă calitate și prost întreținută, dar pentru care șoferii plătesc bani grei. 

 

Proiectul urmează să fie dezbătut de Senat, ca prima Cameră a Parlamentului sesizată, după ce deja a primit avize pozitive, atât de la Guvern, Consiliul Legislativ și Consiliul Economic și Social. Proiectul nu estimează și de câte astfel de cântare pentru camioane ar fi nevoie la nivel național, dar cumpărarea lor se va dovedi în sine o afacere foarte profitabilă pentru firma sau firmele care vor fi alese să livreze aceste cântare. În prezent, doar inspectorii Registrului Auto Român au dreptul de a cântări în trafic vehiculele de transport marfă, această operațiune făcându-se preponderent cu ajutorul cântarelor mobile.  

 

Consider ca oportună și modificarea prevederilor legale privind cuantumul amenzilor prin care se sancționează depășirea masei totale admise în funcție de gravitatea faptei comise. Astfel, propun majorarea cuantumului limitelor amenzilor pentru contravenții grave și foarte grave care se regăsesc în documentul «forma inițiatorului». Prin această propunere de modificare a actului normativ dorim să prevenim degradarea materialului rulant, parte componentă a drumurilor județene.

 

deputatul PNL Bîlcea Ovidiu-Sergiu, din expunerea de motive a proiectului

 

„Beneficiile” traficului agabaritic prin localități

Instituirea unei taxe pentru autovehiculele de mare tonaj care tranzitează orașele a fost, de-a lungul anilor, în atenția multor primării. Unele au adoptat o astfel de taxă, altele nu, deși trama stradală este din ce în ce mai mult supusă unui tranzit greu pentru care nu a fost proiectată. Rezultatele acestui trafic greu din ce în ce mai intens prin mijlocul localităților sunt evidente. Șosele crăpate, mulți oameni se plâng că din cauza traficului greu li se fisurează casele, iar poluarea, inclusiv cea fonică, este din ce în ce mai greu de suportat.  

 

Bruxelles-ul, cu ochii pe noi

Alianța Europeană de Sănătate Publică a publicat, anul trecut, un raport în care a cuantificat valoarea financiară a deceselor premature, a îngrijirilor medicale și a zilelor lucrătoare pierdute în 432 de orașe europene, din cauza poluării. Raportul a arătat că poluarea aerului costă un rezident al unui oraș european aproximativ 1.250 de euro pe an, în timp ce pentru un locuitor al orașului București costul este mai mare de 3.000 de euro. Comisia Europeană a lansat deja acțiuni în justiție  pentru poluarea excesivă a aerului din trei mari orașe: Iași, București și Brașov.

 

Lipsa centurilor ocolitoare ne costă

Cum în România șoselele ocolitoare lipsesc în zona rurală, traficul traversează de cele mai multe ori localitățile, generând grave probleme, mai ales când este vorba despre transporturile agabaritice. De-a lungul anilor, nu puține au fost cazuri când sătenii, nemulțumiți de faptul li se distrug casele din cauza traficului greu intens, au blocat drumurilor. În ciuda protestelor, autoritățile au făcut prea puțin pentru scoaterea transporturilor grele în afara localităților. De cele mai multe ori s-au mulțumit să impună taxe suplimentare pentru mașinile agabaritice, dar au evitat adoptarea unei soluții care să rezolve fondul problemei, iar aceasta nu poate fi decât construirea unor centuri ocolitoare. Cum însă construirea variantelor ocolitoare cade în sarcina Companiei de Drumuri, lucrurile sunt și mai complicate, în condițiile în care doar puține orașe au astfel de șosele, iar și mai puține le au construite cu profil de autostradă.

 

×
Subiecte în articol: lege autostrada