Peste 10% din firmele de confecţii romăneşti care lucrează in lohn şi-au inchis porţile de la 1 ianuarie şi pănă in prezent. Această industrie va muri dacă producătorii nu-şi vor "construi" branduri proprii.
Companiile romăneşti din sectorul lohnului sunt ameninţate cu dispariţia. De la inceputul anului şi pănă in prezent, mai mult de 10% din firmele de confecţii care lucrau in acest sistem au dispărut, a declarat Liliana Ţuroiu Udrea, preşedinta Asociaţiei de Modă şi Design din Romănia (AMDR). Este vorba despre aproximativ 1.000 de fabrici din cele 9.800 care activează din domeniu. "Căteva zeci de producători din lohn dispar lunar", a spus Udrea. Spre exemplu, numai in luna ianuarie şi-au inchis porţile 300 de astfel de fabrici. "In aceste condiţii, din cele 9.800 de fabrici, nu cred că vor mai rămăne prea multe", a atras atenţia preşedinta AMDR. Ţuroiu a completat că, deşi cifra de afaceri a producătorilor in lohn a crescut cu 15%-30% in 2007, profitul acestora a scăzut cu peste 30%, deoarece companiile au contractat credite.
CAUZE. Motivul dezastrului: intrarea in Romănia a marilor branduri străine care au forţă financiară foarte mare, işi promovează agresiv produsele şi "fură" clienţii producătorilor autohtoni. "Producătorii romăni n-au dus-o foarte bine in 2007, deoarece au ajuns in Romănia nişte branduri gen Zara, ce are 6.000 de magazine pe glob şi deschide căte un magazin pe zi in lume", a explicat Liliana Ţuroiu Udrea. Pe de altă parte, şi măna de lucru din Romănia s-a scumpit după aderare. Ceea ce a făcut ca marii producători străini să renunţe la serviciile fabricilor autohtone care le produceau confecţii in lohn şi să aleagă destinaţii precum India sau Pakistan, a explicat Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare (FEPAIUS). Ea a adăugat că o altă cauză a dispariţiei firmelor de confecţii in lohn este "tripla evaziune fiscală". Spre exemplu, statisticile Chinei arată că această ţară a exportat in Romănia in 2006 mărfuri in valoare de 4,2 miliarde de dolari, in vreme ce evidenţele romăneşti arată importuri de doar 2,5 miliarde de dolari. Iar "viteza" de reacţie a instituţiilor statului in privinţa luării unor măsuri legislative care să sprijine producţia autohtonă este de trei-cinci ani. Mult prea mult. "Noi nu vrem decăt o competiţie corectă", a subliniat Maria Grapini.
SOLUŢII. Liliana Ţuroiu Udrea vede ca posibilă ieşire din această criză constituirea de branduri romăneşti in sectorul textil şi deschiderea propriilor magazine de desfacere. Astfel fabricile nu vor mai lucra pentru alţii, ci pentru ele. Ea a dat ca exemplu compania Jolidon, care, pe lăngă producţie, acum se extinde in alte state prin franciză. Astfel, chiar dacă la un moment dat compania va fi nevoită să oprească producţia, existenţa unui brand puternic va face posibilă continuarea afacerilor in franciză, ceea ce inseamnă că va putea avea profit numai prin acest sistem. Preşedinta AMDR a precizat că in ultimul timp se observă deja o tendinţă de creare de branduri romăneşti in domeniu. Iar cel mai bun exemplu este participarea la ultimul Salon de Modă de la Paris a 23 de branduri mioritice.