Data de aplicare a noii taxe auto reduse cu 30% si inceperea restituirii diferentei de bani au devenit incerte deoarece a fost eliminat termenul de 1 iulie 2011 din proiectul de lege. Motivul? Nu mai este timp, iar legea nu poate intra in dezbaterea Parlamentului decat din toamna. Acesta este ultimul episod al "telenovelei" cu taxa auto, gasita ilegala de Curtea Europeana de Justitie. Eliminarea termenului convine numai bine Guvernului, care trebuie sa scoata din conturi 750 milioane de euro.
Tot de la 1 iulie urma sa inceapa si plata diferentei de bani catre proprietarii de autoturisme deja inmatriculate, dar termenul a fost scos. Proiectul necesita obtinerea aprobarii Parlamentului intr-un interval extrem de scurt, de doar doua saptamani, in conditiile in care vacanta parlamentara incepe in luna iulie.
Actul este necesar spre a fi aprobat pentru a evita sanctiuni din partea Comisiei Europene. Dar documentul a fost refacut prin eliminarea datei de 1 iulie 2011, fara sa fie avansat un alt termen.
Pentru a intra in vigoare, proiectul de lege privind noua taxa auto si restituirea banilor trebuie aprobat atat de Guvern, cat si de Parlament. Vacanta parlamentara incepe in luna iulie si va dura pana in luna septembrie, astfel ca dezbaterile din legislativ asupra proiectului pot incepe cel mai devreme spre finele acestui an. Data de aplicare a prevederilor privind reducerea taxei si restituirea banilor nu este mentionata. Si asta deoarece termenul a a fost inlocuit cu "data intrarii in vigoare a legii". Mai mult, procedura de returnare a banilor va fi stabilita prin norme metodologice, aprobate in termen de 30 zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial.
Curtea Europeana de Justitie a Comunitatilor Europene a aratat intr-un punct de vedere cerut de o instanta interna ca taxa produce un dezavantaj la vanzarea masinilor de mana a doua din alte state pe teritoriul Romaniei. Un roman care si-a cumparat in iulie 2008 o masina second-hand din Germania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Dupa ce Ministerul Mediului transmitea in primavara ca doar taxa gandita de Cabinetul Tariceanu a fost gasita ilegala, nu si cea actuala, care a fost gandita impreuna cu expertii europeni, lucrurile au inceput sa se precipite pentru Guvern.
Executivul incearca prin orice mijloace sa evite plata a 750 de milioane de euro, cat ar insemna totii banii platiti pentru prima inmatriculare de la introducerea sa pana acum. Suma este echivalent cu 0,7% din produsul intern brut al tarii.
Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.
Smecheria este ca, acceptand diferenta de bani de la Guvern, proprietarii de masini nu mai pot cere in instanta toata suma inapoi. Orice posesor care si-a inmatriculat deja o masina la mana a doua isi va primi banii inapoi o data ce demareaza actiunea in instanta, acum ca la nivel european este ilegala. Pentru cei care isi vor aduce de acum masini din afara tarii se va aplica noua taxa, atunci cand intra in vigoare.
Executivul a amanat de la plata circa 8 miliarde de lei, circa 2 miliarde de euro, castigati in instante de bugetarii cu salarii taiate sau de pensionarii ale caror pensii au fost micsorate.