Conducta Constanţa Trieste nu se va realiza dacă într-o perioadă de un an nu se vor găsi surse de finanţare pentru proiectul de 4,5 miliarde de euro, potrivit lui Gheorghe Ionescu, directorul tehnic al Conpet, transportatorul naţional de petrol, una din companiile ce participă la aceasta.
Conducta Constanţa Trieste nu se va realiza dacă într-o perioadă de un an nu se vor găsi surse de finanţare pentru proiectul de 4,5 miliarde de euro, potrivit lui Gheorghe Ionescu, directorul tehnic al Conpet, transportatorul naţional de petrol, una din companiile ce participă la aceasta. Banii trebuie găsiţi de către compania de proiect într-o perioadă de două luni după întîlnirea cu posibilii investitori. Aceasta este programată să aibă loc un an de la înfiinţarea companiei ce se ocupă de oleoductul Constanţa Trieste (6 iunie 2008 n.r.).
“Conferinţa ar trebui sa aibă loc în maxim un an de la înfiinţarea companiei (6 iunie 2008 n.r.). Dacă nu există în două luni de la conferinţă interes dovedit din partea investitorilor, compania de proiect se va desfiinţa. Proiectul va fi îngheţat sau nu va mai fi realizat”, a menţionat Ionescu la Ploieşti în cadrul unei întîlniri cu acţionarii ai societăţii de dezvoltare al proiectului. Aceştia sînt companiile româneşti Conpet şi Oil Terminal, JP Transnafta din Serbia şi Jadranski Naftovod din Croaţia.
Întrebat dacă proiectul este sustenabil în situaţia în care celelalte două ţări implicate în proiect, respectiv Italia şi Slovenia, nu vor semna acordul de asociere, directorul tehnic al Conpet a afirmat că la ultima întîlnire reprezentanţii celor două state s-au arătat interesaţi, însă pînă în prezent nu au nominalizat companiile care vor participa la realizarea proiectului.
AMÎNARE. Totodată la întîlnirea de azi s-au trasat sarcinile noului director general al companiei de dezvoltare, însă decizia de alegere a acestuia a fost amînată pînă la sfîrşitul lunii septembrie. Oil Terminal şi Conpet l-au propus pentru funcţia de directorul general pe Brian Minty, şeful echipei de consultanţi care a realizat studiul de fezabilitate, în vreme ce croaţii l-au propus pe Davor Stern, astfel că s-a luat decizia de amînare a alegerii.
Directorul general trebuie să promoveze proiectul în rîndul producătorilor de petrol şi al utilizatorilor oleoductului, să coordoneze organizarea unei conferinţe pentru atragerea de investiţii şi să coordoneze actualizarea studiului de fezabilitate şi prezentarea unui buget.
Alegerea directorului se va face la finele lui septembrie la reuniunea de la Belgrad.
PROBLEMATIC. Realizarea efectivă a oleoductului depinde de implicarea Sloveniei şi Italiei, state pe teritoriul cărora trebuie să treacă conducta. Recent, autorităţile române anunţau că Oil Terminal şi Conpet vor fi sprijinite pentru a investi în conductă. Conpet operează sistemul naţional de conducte prin care se transportă petrol, iar Oil Terminal este operatorul terminalului maritim din portul Constanţa.
Realizarea conductei este necesară pentru diversificarea surselor de energie ale Uniunii Europene. Mai exact, ca ţiţeiul extras din zona Mării Caspice din state precum Azerbaidjan sau Kazahstan să fie transportat în Europa ocolind Rusia.
Citește pe Antena3.ro