x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Restante la plata - Deszapezire fara bani

Restante la plata - Deszapezire fara bani

01 Mar 2005   •   00:00

ECONOMIC/BUSINESS
Societatile de deszapezire se afla in pragul falimentului deoarece nu au incasat nici un ban pentru activitatea prestata in 2005. Compania Nationala a Drumurilor spune ca nu are bani pentru plata acestor firme.

Statul baga firme corecte in faliment

Societatile de deszapezire din toata tara nu au incasat nici un ban pentru activitatea prestata de la inceputul anului si pana acum. Dupa doua luni de munca patriotica, marea majoritate se afla in pragul falimentului.
DANIELA IVAN

GRATIS. Anul acesta, deszapezirea drumurilor nationale s-a facut pe datorie
Caderile masive de zapada din ultimele zile au surprins pe picior gresit Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), care nu are bani sa plateasca societatile de deszapezire din tara. Acestea au lucrat de la inceputul anului si pana acum degeaba si sunt in pragul blocajului financiar. Cu toate astea, CNADNR le cere in continuare sa iasa cu oameni si cu utilaje sa ia in piept viscolul si zapada, dar cand e vorba de bani, sefii institutiei se vad nevoiti sa dea din umeri. Conducerea companiei sustine ca nu exista bani suficienti in bugetul aprobat pe trimestrul I din 2005, deoarece nu a fost estimata o iarna atat de grea.

DATORII. Conducerea CNADNR promite o suplimentare a bugetului, astfel incat, in cel mult o luna, firmele de deszapezire sa intre in posesia banilor, conform contractelor incheiate. Uita insa sa spuna ca, in cele trei luni in care nu au fost platite, aceste societati au acumulat datorii, atat fata de alte companii private, cat si fata de bugetele statului: sanatate, somaj, pensii etc. Este o dovada de neseriozitate ca o institutie a statului sa impinga firme care doresc sa aiba un comportament economic corect sa faca arierate si sa acumuleze datorii. Mai ales ca Finantele iau masuri foarte dure pentru strangerea datoriilor pe care firmele le au catre bugetele statului. In aceste conditii, si institutiile statului trebuie sa dea dovada de un comportament corect pentru ca regulile jocului pe care Finantele le impun trebuie sa functioneze in ambele sensuri, adica si de la firme la stat, dar si de la stat la firme.

NEREGULI. In urma cu doua saptamani, ministrul Transporturilor, Ion Dobre, l-a demis din functie pe Mihail Baulescu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, pe motiv ca a constatat un deficit bugetar de 4.300 miliarde de lei, in urma unui control efectuat. Banii au fost angajati pentru modernizarea a 1.000 km de drumuri judetene, orasenesti si comunale.

Incheierea de contracte pentru modernizarea acestor drumuri, masura initiata din ratiuni electorale, a generat cheltuieli suplimentare in acest an de 799,6 miliarde de lei, in conditiile in care intregul buget al institutiei este in 2005 de 1.899 miliarde de lei. Noul director general, Aurel Balut, a mostenit aceasta situatie, insa promite ca va face o suplimentare a bugetului institutiei pentru a plati firmele de deszapezire care au lucrat din greu in aceasta iarna. Totusi, indiferent de cine se afla la conducerea unei institutii, aceasta trebuie sa-si respecte obligatiile contractuale.
×
Subiecte în articol: economic