x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Statul vinde în pierdere Petromin

Statul vinde în pierdere Petromin

27 Noi 2009   •   00:00
Statul vinde în pierdere Petromin
Sursa foto: /Reuters

Statul român vinde la licitaţie acţiunile pe care le are la o companie cu o sumă de trei ori mai mică decât profitul obţinut în primele nouă luni din 2009, de aceasta. Vânzarea este asezonată cu un troc politic.



Actor din partea statului român în această "reuşită" este Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Instituţia a scos la privatizare încă din luna august cota sa de 70,01% deţinută la Compania Naţională Maritimă Petromin.

Pentru cota sa, AVAS solicită potenţialilor investitori un preţ de pornire de la 14,95 milioane de lei (3,5 milioane de euro), sub valoarea nominală. Surpriza a venit în urmă cu câteva zile când Petromin şi-a anunţat pe Bursă rezultatele sale financiare. Astfel, compania a făcut în primele nouă luni un profit net de 53,62 milioane de lei, de la pierderi de 1,23 milioane de lei din perioada ianuarie-septembrie 2008.

Situaţia financiară a companiei s-a îmbogăţit şi ea considerabil, veniturile ei crescând de 33 de ori în primele nouă luni din 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 58,23 milioane de lei. Totodată, datoriile curente ale transportatorului maritim au avansat de la începutul anului cu 33,5% la 19,66 milioane de lei, în timp ce datoriile mai mari de un an s-au diminuat de la 21,85 milioane de lei la 72.700 de lei.

Petromin este urmaşa celebrei flote a României, şi şi-a început istoria în 1990, când întreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM s-a divizat. Cele 310 nave ale sale au fost împărţite între trei societăţi: cele 89 petroliere şi mineraliere au ajuns la Petromin, 94 au ajuns la Romline, iar Navrom a continuat cu 103 nave. Acum mai are trei nave şi câteva active imobiliare.

La momentul actual, AVAS deţine, potrivit site-ului instituţiei, 15.743.901 de acţiuni cu o valoare nominală de 39.359.752,5 lei, adică 70,02% din total. Ceilalţi acţionari sunt SIF Transilvania, cu 23,83%, şi micii proprietari de pe urma cuponiadei, cu 6,15%.

TENTATIVE "SUSPECTE"
Jurnalul Naţional a scris încă din luna august despre vânzarea acţiunilor sub valoarea lor. "AVAS de mulţi ani scoate Petromin la privatizare, niciodată n-a ieşit «cine trebuie» şi au început procesele pe care le-au pierdut în instanţă, iar ofertanţii au dovedit că au fost perfect legali", declara atunci Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială şi acţionar minoritar la companie.

Utimii ani au consemnat mai multe încercări de privatizare ale Petromin care s-au terminat de cele mai multe ori în instanţă. Angajaţii Petromin, constituiţi în Asociaţia Salariaţilor Acţionari şi societatea Algoritm Consult au participat în mai multe rânduri în consorţiu pentru privatizarea Petromin. De fiecare dată au fost respinşi. Ultima oară s-a întâmplat în 2007, iar respingerea din partea AVAS a venit pe motiv că nu demonstraseră experienţă de transport pe mare. Ulterior, Asociaţia a câştigat în justiţie.

Între timp, firma Algoritm a intrat în Grup Servicii Petroliere (GSP), controlat de omul de afaceri Gabriel Comănescu. Acesta este considerat un apropiat al PD-L. De-a lungul timpului, GSP şi-a manifestat interesul pentru Petromin. În toamna lui 2008, preşedintele Traian Băsescu a vizitat uzina Upetrom 1 Mai de la Ploieşti, deţinută tot de Comănescu.

SCANDALUL REPARAŢIILOR
Dar nu numai licitaţiile sunt problematice la Petromin. Fostul premier Adrian Năstase scria pe blogul său că în perioada 2007-2009 au fost discuţii pentru contractarea unui credit de 6 milioane de euro pentru repararea a două nave, sumă care a crescut ulterior la 11 milioane de euro pentru reparaţiile respective. Năstase mai spune că în final s-au cheltuit 13 milioane de euro şi s-a reparat o singură navă.

"Istoria Petromin e o istorie politică. Fronea (fost director al companiei - n.r.) spunea că poate repara navele, Mihai Andrei (succesorul său - n.r.) spunea că banii sunt la jumătate faţă de necesar, iar acum situaţia e foarte grea", îl completează Adrian Mihălcioiu. Există suspiciunea că anumite piese de schimb au fost luate de la a doua navă, iar în acte au fost trecute ca noi.

PRĂDUIREA ARHIVEI
Adevărata "comoară" a Petromin este însă arhiva acesteia, de care se leagă rezolvarea misterelor legate de "dosarul Flota". Acesta a fost închis cu scandal în 2007, pe motiv că nu s-a constatat nici un prejudiciu. În schimb, o expertiză plătită de Parchetul Naţional Anticorupţie arăta un prejudiciu de 275 milioane de dolari. În "dosarul Flota" au fost cercetate 136 de persoane, din care 80 deferite justiţiei. Preşedintele Traian Băsescu se afla printre cei cercetaţi. Scandalul a pornit de la înstrăinarea a 15 nave. Adrian Năstase cere pe blogul său amânarea licitaţiei până la clarificarea tuturor suspiciunilor.

×
Subiecte în articol: economic