x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Colegul meu, dificilul - Cum putem lucra intr-un mediu mai putin stresant

Colegul meu, dificilul - Cum putem lucra intr-un mediu mai putin stresant

de Catalin Pruteanu    |    01 Iul 2006   •   00:00
Colegul meu, dificilul - Cum putem lucra intr-un mediu mai putin stresant

Dificilul, enervantul, conflictualul, colegul care iti da mereu batai de cap la serviciu, cel care refuza orice ajutor sau, dimpotriva, cel care nu te ajuta, desi asta ii este treaba. Cum poti comunica si lucra cu un asemenea om?

In cadrul comportamentului organizational, se disting persoane care isi asuma rolul de "no-man". Ei nu sunt de acord cu nimeni, fiind in opozitie cu tipul "yes-man"-ului, ne spune Georgeta Panisoara, doctorand in psihologie si cadru didactic la Universitatea din Bucuresti. "Pondy vorbeste despre existenta comportamentului conflictual la unele persoane. In spatele unei atitudini «indaratnice» se poate afla personalitatea individului - fie ca este vorba de o persoana negativista, fie ca este o persoana cu stil conflictual si agresiv dobandit in copilarie sau de-a lungul vietii, fie ca este o persoana egocentrica, centrata exclusiv pe nevoile sale si pe avantajele pe care le doreste de fiecare data", spune Georgeta Panisoara. Alteori, crede psihologul, perceptiile celorlalti asupra individului pot atrage negativism: fiecare din noi se impotriveste mai mult sau mai putin celor despre care crede ca nu il apreciaza suficient, nu ii ofera suficient feedback sau destul respect. Dead-line-urile stringente si dorinta de a avea rezultate ne pot conduce la stres si conflicte, frustrari cauzate de ocuparea unor posturi mai putin provocatoare decat cunostintele si capacitatile noastre sau cu salarii mai mici decat am dori. "O cultura organizationala prea permisiva ne poate provoca frustrari daca suntem persoane orientate mai mult spre rezultate si succes, iar cei din jur, prin ritmul mai lent de lucru sau standarde de munca mai scazute, ne opresc sa dobandim ceea ce consideram ca ar trebui sa obtinem", afirma Panisoara.

PARTILE. Intr-un conflict sunt implicate intotdeauna cel putin doua persoane, iar singura modalitate de a-l rezolva porneste intotdeauna de la recunoasterea de catre toti cei implicati ca exista cu adevarat un conflict. "Daca una din parti nu admite ca are o contributie in cadrul existentei conflictului, rareori acesta se va rezolva de la sine, de regula va creste", spune Georgeta Panisoara. Psihologul crede ca de cele mai multe ori rezolvarea unui conflict nu este usoara. "Daca un coleg de birou este suparat ca il intrerupem cand lucreaza la calculator, putem sa asteptam pana face o pauza, caci nimeni nu lucreaza fara intrerupere; daca seful nostru, chiar in conditiile in care ne considera un angajat de valoare, este deranjat de faptul ca intarziem, putem sa oprim intarzierile sau eventual sa intarziem mai putin", spune psihologul.

SEFUL. Cel care ierarhic este deasupra noastra este o persoana dificila. Ce putem face? Este vina noastra sau a lui? Un conflict cu seful este tot un conflict, iar pentru rezolvarea lui trebuie sa identificam mai intai cauzele: "Este vorba de o persoana negativista? Are probleme personale si se considera neinteles? Se teme ca ii vom lua locul? Noi nu lucram suficient de repede si bine? Este el stresat pentru ca are prea multe de rezolvat si nu mai face fata stresului? Nu stie sa se faca inteles si apar prea multe probleme de comunicare? Are nevoie sa se impuna in fata altor subordonati si noi corespundem profilului de «victima» care poate fi dat exemplu?", se intreaba Georgeta Panisoara. In momentul in care am identificat cauza trebuie sa tragem o concluzie - daca si cum putem influenta in vreun fel situatia din pozitia de subordonat astfel incat sa nu mai apara conflictele existente.

Identificarea cauzelor conflictului la timp si recunoasterea existentei acestuia raman, la urma urmei, singurele cai de rezolvare a diferendului. Pentru ca atunci cand conflictul a devenit foarte puternic, iar persoanele se cearta pe multe alte lucruri decat ceea ce a provocat initial diferendul, o interventie directa pentru aflarea cauzelor nu va face decat sa creasca intensitatea acestuia, persoana intrebata intrand in defensiva, este de parere psihologul.

INCONVENIENTE
"Daca locul de munca are suficiente avantaje pentru a nu-l parasi si vom alege sa lasam in urma problemele si conflictele care ne deranjeaza atat de mult, viata in ansamblu ne va fi afectata: vom fi mai obositi, mai stresati, negativisti siin relatiile cu familia, cucopiii nostri, cu prietenii sau colegii non-conflictuali" - Georgeta Panisoara, psiholog

TIPURI
In lucrarea "Comportarea fata de oamenii dificili", Rick Brinkman si Rick Kirschner identifica cateva tipuri de persoane pe care le putem considera "dificile". "Tancul" este insul fara scrupule, care, daca i te pui in calea scopurilor sale, nu se va da in laturi sa te distruga. "Tintasul" este cel care te uraste dintr-un motiv sau altul si care nu se manifesta violent, dar care, iden-tificandu-ti slabiciunile, le va folosi impotriva ta. Tipul poreclit "grenada" este cel care reactioneaza zgomotos si disproportionat fata de cauzele reale ale unui eventual conflict. "Stie-tot" este persoana care are mereu sfaturi de daruit, dar nu are niciodata timp sa-ti asculte ideile (care sunt mereu proaste!). "Yes-man"-ul este cel care se grabeste sa raspunda afirmativ la orice solicitare, dar care pus in fata faptului se dovedeste incompetent. "Nehotaratul" este omul care amana luarea unei decizii pana in ultimul moment, provocand astfel o criza in buna functionare a firmei. De la "tacut" nu primesti nici un fel defeedback; "negativistul" isi ascunde pesimismul in spatele asa-zisului realism, iar "plangaciosul" ii descurajeaza pe toti prin obiceiul sau de a se lamenta.

×
Subiecte în articol: cariera persoană putem