x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Cum motivezi angajații să-și asume extra-roluri - conceptul de „citizenship behaviours” și businessurile viitorului

Cum motivezi angajații să-și asume extra-roluri - conceptul de „citizenship behaviours” și businessurile viitorului

19 Dec 2022   •   19:55
Cum motivezi angajații să-și asume extra-roluri - conceptul de „citizenship behaviours” și businessurile viitorului

Chiar dacă adaptarea la noile realități cu care se confruntă societatea și mediul de afaceri presupune schimbări de mentalitate și de viziune, un adevăr rămâne, totuși, constant: angajații sunt cel mai valoros activ al unei companii. Dezvoltarea sustenabilă a unei afaceri nu se mai rezumă deci, exclusiv, la obținerea de profit, ci include și adoptarea unei culturi organizaționale centrate pe oameni și nevoile lor.

Din această perspectivă, în contextul pandemiei și al noilor provocări din ultima perioadă, fenomene precum „quiet quitting” au început să capete amploare, mulți angajați rezumându-se strict la îndeplinirea atribuțiilor din fișa postului și evitând sarcinile suplimentare. Devine, astfel, necesară regândirea experienței de lucru, care, corect implementată, poate avea un impact pozitiv asupra comportamentelor organizationale.    

Noțiunea de „citizenship behaviours”

Experiența arată că atunci când angajații sunt implicați în activități suplimentare care nu țin de sarcinile de serviciu, ajutându-i pe colegii de muncă, introducând practici și idei de lucru noi, participând la întâlniri fără caracter obligatoriu sau muncind ore suplimentare pentru a finaliza proiecte importante, companiile lor sunt mai eficiente.

Prin urmare, o misiune importantă pentru un manager de succes este aceea de a-și motiva angajații să-și asume extra-roluri, pe care cercetătorii le numesc comportamente cetățenești organizaționale - „citizenship behaviours”.

La îndemâna liderilor moderni stau diferite metode care pot crește creativitatea și gradul de implicare al angajaților unei companii.

Crearea de spații de lucru potrivite nevoilor și aspirațiilor angajaților

Optimizarea structurală și funcțională a clădirilor în care oamenii își desfășoară activitățile profesionale, cu respectarea celor mai înalte standarde de siguranță și sănătate, sunt condiții esențiale pentru asigurarea unui mediu de muncă eficient și plăcut.

În acest sens, a fost dezvoltată în România de către Genesis Property, companie fondată de antreprenorul Liviu Tudor, IMMUNE Building Standard™, o soluție inovatoare unică în lume, care răspunde contextului epidemiologic actual și stă la baza clădirilor de birouri ale viitorului.

Aceasta se bazează pe o investiție practică în Healthy by Design System (HbDS), format dintr-o rețea de tehnologii și dispozitive, facilități inovatoare, echipamente specializate și personal dedicat, care promovează integrarea de reguli operaționale și de sănătate în spațiile interioare ale unei clădiri.

Campusuri dezvoltate ca extensii ale spațiului de lucru

Majoritatea angajaților consideră că existența unor spații comune, situate în apropierea clădirilor în care își desfășoară activitatea, care să-i stimuleze să facă activități în aer liber sau de grup, poate avea un efect benefic asupra muncii în echipă, dar și asupra lor, personal.

Este și motivul pentru care Genesis Property, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de birouri de clasă A din România, a început transformarea parcului de birouri Novo Park din București în YUNITY Park, care va pune la dispoziția angajaților multiple destinații, destinate interacțiunilor profesionale și socializării.

Proiectul va cuprinde o pădure urbană, cu spații pentru activități recreaționale și evenimente, terasă exterioară versatilă care va deservi o zonă de restaurante, spații interioare pentru socializare și relaxare și zone de divertisment și fitness.

O cultură organizațională în care să se regăsească valorile prețuite de angajați

Unul dintre cei mai importanți factori motivaționali este modul în care o organizație înțelege așteptările angajaților și ține seama de ele. Lucrurile care sunt importante pentru angajați trebuie să se reflecte în cultura companiei.

Faptul că managerul știe să asculte și să înțeleagă nevoile și năzuințele oamenilor din subordine motivează angajatul să adopte voluntar extra-roluri, știind că acestea sunt importante nu doar pentru companie, ci și pentru el.

Echilibrul între viața profesională și cea personală

Conform unui sondaj realizat în 2022 de Genesis Property, angajații își reajustează prioritățile, acordând o mai mare importanță echilibrului dintre viața personală și muncă. Schimbarea de optică și mentalitate se datorează atât provocărilor din ultimii ani, cât și schimbării generațiilor.

Un management orientat către oameni va avea grijă să gestioneze corect acest aspect, nu numai pentru a preveni fenomenele de genul  „quiet quitting”, ci și pentru a crește gradul de implicare al angajaților în asumarea unor extra-roluri, fără să le resimtă ca pe niște presiuni cărora sunt obligați să le facă față.

Schimbările care au loc la nivel mondial impun un grad ridicat de flexibilitate în relațiile manager-angajat. Aplicarea unor soluții realiste pentru motivarea și reținerea angajaților poate fi factorul crucial pentru succesul businessului de mâine.

 

Sursa foto: Shutterstock

×